  • 11. Data: 2016-01-06 08:11:31
    Temat: Re: Zasady symulacji układu
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-06 o 02:11, Piotr Wyderski pisze:

    > Proszę bez cudzysłowu. Układy nieliniowe są naprawdę ciekawe.

    Pewnie że tak, ale... symulator DC robiłem na jakieś zaliczenie jako
    jeden z programów, nie jest to specjalne wyzwanie. Do AC jeszcze bym
    podszedł, ale do nieliniowych to ktoś by musiał używać nawet nie wiem
    jakich argumentów żebym się wziął.

    > Mam wrażenie, że na pierwszym roku dowolnych studiów wszystkie
    > problemy są proste, a rozwiązania oczywiste. Potem człowiek się
    > dopiero zaczyna orientować, że świat jest znacznie ciekawszy,
    > niż jego naiwne wyobrażenia i np. trywialny transformator albo
    > zwykła spolaryzowana zaporowo dioda nagle staje się wzmacniaczem
    > mocy, choć teoria v1.0 na nic takiego nie pozwala. :-)

    Ja wcześniej miałem technikum, więc mój świat wyglądał trochę inaczej.
    Wiedziałem o wielu sprawach, które nawet nie były zasygnalizowane.

    Faktycznie, to, czego wcześniej nie dotykałem (choćby programowania)
    wydawało się proste i piękne. Ale ja miałem bardzo dobrą nauczycielkę i
    inne grupy nam jej zazdrościły, programowanie nie sprawiało problemów do
    pojawienia się języków obiektowych, a baz danych sam nie dotykam.

    Pozdrawiam

    DD

  • 12. Data: 2016-01-08 20:31:37
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    W dniu 03.01.2016 o 22:41, Dariusz Dorochowicz pisze:
    > Tylko wiesz, taki symulator już dawno temu powstał. Nazywa się spice (z
    > odmianami nazwy). Rozwiązuje układy bardzo efektywnie, choć w przypadku
    > pewnych elementów ma problemy wynikające z nienajlepszych modeli, ale
    > jeżeli z czymś takim się spotkasz, to daje się zwykle wrzucić swój model
    > elementu.

    Nie udało się zainstalować w Linuxie wg.
    https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-es/2005-Apr
    il/003416.html
    Ściągnąłem spice3f5.tar.gz z
    http://embedded.eecs.berkeley.edu/pubs/downloads/spi
    ce/ pod Windows i
    utworzyłem projekt w Visual Studio, po czym dodałem źródła.
    Jest problem, bo gdy chcę wywołać komendę, pisze że .cir nie załadowany,
    a nie daje się załadować, tylko chce rawspice.raw.

  • 13. Data: 2016-01-08 20:47:44
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-08 o 20:31, Ignacy pisze:

> [...]
    > Jest problem, bo gdy chcę wywołać komendę, pisze że .cir nie załadowany,
    > a nie daje się załadować, tylko chce rawspice.raw.

    Pod linuksem nie próbowałem. Pod Windows weź LTSpice (bez problemu
    znajdziesz, aktualna jest chyba wersja IV). Ma wszystko, co trzeba,
    łącznie z Probe czy jak się w tej wersji program nazywa. Myślę, że warto
    zobaczyć na co pozwala, potem można sie zastanawiać czy i co ewentualnie
    zmieniać i czy w ogóle się w to bawić? Chyba dla samej nauki.
    .cir to plik tekstowy ze strukturą obwodu i poleceniami co ma policzyć
    plus ewentualnie danymi wejściowymi (np punkt pracy jeżeli są problemy
    ze zbieżnością).
    Standardowy spice to tylko sam program obliczający układ, zwykle w
    pakietach dodawan są do niego programy takie jak probe (przedstawia
    graficznie wyniki obliczeń) oraz edytor schematów generujący plik .cir
    (lub odpowiednik) i jakiś "zarządca", mniej czy bardziej widoczny.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2016-01-08 20:58:58
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    W dniu 08.01.2016 o 20:47, Dariusz Dorochowicz pisze:
    > Pod linuksem nie próbowałem. Pod Windows weź LTSpice (bez problemu
    > znajdziesz, aktualna jest chyba wersja IV). Ma wszystko, co trzeba,

    Właśnie próbuję LTSpice IV. Czy to program bazujący na źródłach spice?
    Czy sam ma dostępne źródła?

    > .cir to plik tekstowy ze strukturą obwodu i poleceniami co ma policzyć
    > plus ewentualnie danymi wejściowymi (np punkt pracy jeżeli są problemy
    > ze zbieżnością).

    Po załadowaniu .asc mam schemat, po załadowaniu .cir mam plik tekstowy z
    podświetlaniem składni. Daje się symulować, podaje wykresy, gdy najpierw
    wybiorę View->Visible Traces.
    Chyba nie ma przedstawienia schematu .cir; informacji przestrzennych nie
    ma w .cir choć przydało by się takie generowanie tak jak potrafi
    wygenerować schemat grafu program graphviz.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2016-01-08 21:02:08
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    W dniu 08.01.2016 o 20:58, Ignacy pisze:

    > Chyba nie ma przedstawienia schematu .cir; informacji przestrzennych nie

    A jaka jest składnia pliku .cir?

  • 16. Data: 2016-01-08 21:42:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-08 o 20:58, Ignacy pisze:

    > Właśnie próbuję LTSpice IV. Czy to program bazujący na źródłach spice?

    Zdaje się, że wszystko, co ma spice w nazwie działa na tym samym
    algorytmie, jeśli można tak powiedzieć. Przynajmniej w części
    obliczeniowej.

    > Czy sam ma dostępne źródła?

    Nie mam pojęcia, niekoniecznie.

> [...]
    > ma w .cir choć przydało by się takie generowanie tak jak potrafi
    > wygenerować schemat grafu program graphviz.

    Z pliku .cir schematu jako takiego nie odtworzysz, tzn jakoś elementy
    dałoby się poukładać, ale czytelność byłaby żadna. Może są jakieś
    algorytmy, które by to potrafiły? Jakoś nie bardzo potrafię sobie tego
    wyobrazić.
    Na temat struktury tego pliku jest "mała" ksiażeczka.
    Każdy wiersz to jakaś informacja.
    Przy układzie każdy wiersz to element z listą węzłów (jako węzeł jest
    traktowane połączenie minimum 2 elementów - jak w algorytmie) oraz
    parametrami. Warto zapoznać się z listą parametrów kilku przykładowych
    elementów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2016-01-12 16:02:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Zdaje się, że wszystko, co ma spice w nazwie działa na tym samym
    > algorytmie, jeśli można tak powiedzieć. Przynajmniej w części
    > obliczeniowej.

    Niedawno zainstalowałem sobie LTSpice wcześniej trochę o nim poczytawszy. Z
    tego co czytałem to wynikało, że te algorytmy to nie tak do końca są całkiem
    takie same. OIDP było coś takiego, że jakiś problem daje się rozwiązać na
    dwa sposoby - jeden szybszy i bardziej zgodny z rzeczywistością ale dla
    układów, które w rzeczywistości są stabilne dający jakieś minimalne drgania
    w wyniku obliczeń, których podobno inżynierowie nie akceptowali i dlatego w
    Spice (tym oryginalnym) wybrano drugi dający bardziej stabilne wyniki. Jest
    on podobno zbyt optymistycznie stabilny - bezstratny LC w Spice da drgania
    gasnące. Układ niestabilny w rzeczywistości może być w Spice stabilny.
    Autor LTSpice chwali się, że zastosował ten pierwszy, ale z jakimiś
    modyfikacjami i bezstratny LC w LTSpice daje drgania niegasnące. Powtarzam
    co zapamiętałem, sam nie sprawdzałem.
    A to dotyczy tylko jednego problemu. Czyli różnic w algorytmach może być
    więcej.
    LTSpice ma wprowadzony jakiś specjalny algorytm pozwalający symulować
    przetwornice DCDC podobno nawet 1000 razy szybciej od klasycznego Spice.
    Pozwala też na opis scalaków DCDC jakimś nieudokumentowanym językiem i w tej
    postaci są zapisane modele scalaków Lineara.
    P.G.