  • 31. Data: 2013-05-02 11:33:33
    Temat: Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 30.04.2013 07:03, schrieb Michał Lankosz:
    > Natknąłem się na kalkulator cd->lm:
    > http://led.linear1.org/lumen.wiz
    > Na samym dole jest tekst:
    > "As a point of reference, a standard 100W light bulb typically is rated
    > at around 1,700 lumens in North America, and around 1,300 lumens in 220V
    > areas of the world"
    > O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą efektywność?

    Żarówki w USA mają grubszą spiralę (przy tej samej mocy), w związku z
    czym mają większą efektywność. Po naszemu: żarówki na 230Vpromieniują
    więcej w niewidzialnym spektrum niż te na 120V.

    Waldek

  • 32. Data: 2013-05-02 11:45:51
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:aueq8rFlhm0U1@mid.uni-berlin.de...
    > Żarówki w USA mają grubszą spiralę (przy tej samej mocy), w związku z czym
    > mają większą efektywność. Po naszemu: żarówki na 230Vpromieniują więcej w
    > niewidzialnym spektrum niż te na 120V.

    To może pójść dalej (tak, wiem, że są halogenowki, i takie tam), i wiszącą
    na suficie stówkę 230 zastąpić nie stówką 115, tylko 12, albo nawet lepiej
    6V ? :))

  • 33. Data: 2013-05-02 11:55:59
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.05.2013 11:45, schrieb Anerys:

> [...]
    >
    > To może pójść dalej (tak, wiem, że są halogenowki, i takie tam), i
    > wiszącą na suficie stówkę 230 zastąpić nie stówką 115, tylko 12, albo
    Tylko wtedy potrzebujesz grubsze kable lub straty w doprowadzeniach
    wzrosną. Czyli po naszemu: jak sie nie łobrucisz to rzyć z tyłu.

    Waldek

  • 34. Data: 2013-05-02 12:29:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:auerisFlbf6U2@mid.uni-berlin.de...
    > Tylko wtedy potrzebujesz grubsze kable lub straty w doprowadzeniach
    > wzrosną. Czyli po naszemu: jak sie nie łobrucisz to rzyć z tyłu.

    Cuś w tym stylu :) Jakieś trafo, przetwornica, cóż, zawsze coś kosztem
    czegoś - a przy 110 to nie ma strat na kabvlach, nie muszą byc grubsze? Cóż,
    racja, semper in asinum reversusque... (by google translate, więc
    tłumaczenie z pewnością sempiterny warte) :)) A jeszcze wyżej organu nie
    podskoczysz :)

  • 35. Data: 2013-05-02 12:33:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Grubsze włókno można podgrzewać do wyższej temperatury przy zachowaniu
    > podobnej trwałości.

    Ale to zmieni temperaturę barwową, a według przytoczonej dyskusji w
    Wikipedii jest ona taka sama.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 36. Data: 2013-05-02 13:10:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 May 2013 11:45:51 +0200, Anerys napisał(a):
> [...]
    > na suficie stówkę 230 zastąpić nie stówką 115, tylko 12, albo nawet lepiej

    Kto wie, moze i tak.

    Zauwaz ze w wielu przypadkach jest tak robione.

    J.

  • 37. Data: 2013-05-02 13:23:45
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Kto wie, moze i tak.
    >
    > Zauwaz ze w wielu przypadkach jest tak robione.

    No, ale żeby to było w takiej samej skali, żeby było jak to porównać. Ja
    sobie niby mógłbym halogenika 230 zamknąć w jakiejś małej banieczce, a
    takiego 12 w dużej... ale chciałby porównać identyczne wymiarami żarówki z
    identycznymi, lub bardzo podobnymi (by widoczna długość obiektu) włóknami.
    Skoro miałem już w łapie żarówkę 24/60W o identycznych wymiarach jak ta na
    230 (no, ja wiem, że średnica włókna i podwójnie zwinięta spirala, takie
    tam), to chciałbym je porównać, tzn. 24/60 porównać z 230/60. Na swojej
    centrali miałem gniazdka 24V przemiennego, wpinało się lampę, jak trzeba
    było coś pogrzebać przy urządzeniach. 230 (wtedy jeszcze 220) też było, ale
    BHPowcy by się pluli, gdybysmy te na 230 podpinali.

  • 38. Data: 2013-05-02 13:53:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 May 2013 13:23:45 +0200, Anerys napisał(a):

> [...]
    > identycznymi, lub bardzo podobnymi (by widoczna długość obiektu) włóknami.

    Sie tak wprost chyba nie da, bo wlokno na 230V musi byc dluzsze
    http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/haloge
    n-lamps/halostar/halostar-eco-superstar/index.jsp
    HALOSTAR ECO SST 35 W 12 V GY6.35
    670 lm 670 lm 4000 h

    http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/haloge
    n-lamps/halopin/halopin-eco-superstar/index.jsp
    HALOPIN ECO SST 33 W 230 V G9
    460 lm 460 lm 2000 h

    Teraz tylko transformator o sprawnosci 90% i mozna oszczedzac.

    Ale najpierw sprawdzic wersje 6 i 24V

    wiecej
    http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/haloge
    n-lamps/index.jsp

    Ale od ilosci mozna zwariowac :-)

    J.

  • 39. Data: 2013-05-02 15:07:26
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/haloge
    n-lamps/halostar/halostar-eco-superstar/index.jsp

    Wiadomo! Jednak włókno na wyższe napięcie jest po prostu bardziej pozwijane,
    co wychodzi w sumie tak, jakby było mniej pozwijane grubsze, na niższe
    napięcie. Myślę, że ewentualne rozbieżności mieszczą się w zakresie błędu
    statystycznego.

> [...]
    > HALOPIN ECO SST 33 W 230 V G9
    > 460 lm 460 lm 2000 h
    >
    > Teraz tylko transformator o sprawnosci 90% i mozna oszczedzac.

    Im więcej się oszczędzi, tym zapewne lepiej...? :)
    Nic jednak za darmo, nawet w puzon na Ząbkowskiej późno wieczorem...

    > Ale najpierw sprawdzic wersje 6 i 24V

    Nie zgłaszam sprzeciwu :)

    > wiecej
    > http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/haloge
    n-lamps/index.jsp

    Do wyboru, do koloru :)

    > Ale od ilosci mozna zwariowac :-)

    Da się przeżyć :))

  • 40. Data: 2013-05-02 18:18:14
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 02.05.2013 15:07, Anerys wrote:
    > Wiadomo! Jednak włókno na wyższe napięcie jest po prostu bardziej
    > pozwijane, co wychodzi w sumie tak, jakby było mniej pozwijane grubsze,
    > na niższe napięcie.

    No chyba nie - wprawdzie gęstość energii na gram włókna jest taka sama
    ale na pole powierzchni już nie. Ponieważ żarówka traci większość
    energii promieniując a nie przez konwekcję to mniejsza powierzchnia =
    cieplejsze włókno. Przyjmując, że sprawność rośnie wraz z temperaturą
    włókna (hint: halogen) to w tych dwóch przykładach całkowita
    wypromieniowana energia będzie taka sama, ale spektrum będzie
    przesunięte na korzyść grubszego włókna - więcej w zakresie widzialnym.

    Trzeba by teraz jeszcze dogrzebać się do tego czy podniesienie prędkości
    parowania spowoduje większą stratę żywotności niż podniesie ją większa
    grubość włókna.

    Michoo