  • 11. Data: 2012-09-08 15:54:05
    Temat: Re: Zarowki - o co cho?
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > LED - nawet nie wiem, bo nie znam takiej swiecacej porownywalnie.
    >
    > I najwazniejsze - co teraz wkrecic, zeby swiecilo jak 25W i nie kosztowalo
    > majatku?

    Żarówki są tylko pod innymi nazwami. Z mojego doświadczenia małe
    "energooszczędne" świetlówki nie sprawdziły się i w dodatku się często
    psują. Małą żarówkę z powodzeniem może zastąpić lampka LED. Trzeba tylko
    dobrze dobrać kolor i kupić dobrze świecącą, nowej konstrukcji, wtedy przy
    zużyciu około 4 W zastąpi taką dwudziestkę.

  • 12. Data: 2012-09-08 19:05:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 08 Sep 2012 09:10:57 +0200, anhin napisał(a):

    > w prasie fachowej, ktorą czasem czytuję. Każdy kto ma pojęcie o
    > ergonomii, powie Ci że to światło to taki bardziej wyrób zastępczy jest.

    A znajdziesz moze jakiegos linka zebym mogl poczytac ?

    > no nie. Są luki i piki w różnych miejscach. Nie są to informacje którymi
    > producenci się chwalą.

    I ukrywaja nawet jak podaja widmo ?
    Bo ja czasem korzystam z plyty kompaktowej jako siatki dyfrakcyjnej i
    ogladam sobie rozne zrodla. Sa swietlowki ktore maja ciagle, ledy to chyba
    wszystkie. Ba - nawet "sodowe" oswietlenie ulic nie jest takie sodowe ..

    > nie, nie potrafią

    Plyta nie spektometr, ale wyglada na to ze potrafia.
    Ciagle, nie mylic z rowne.

    > jak nie jak tak

    Jak tak, jak nie ? Oko nierownego widma nie zauwazy.
    Moze zauwazyc ze kolory sa jakies dziwne ... o ile bedziesz wiedzial jak to
    co ogladasz widac w innym oswietleniu

    > nie, od nieciągłego widma. Akurat wyjeżdżam, więc nie mam czasu żeby to
    > bardziej szczegółowo tłumaczyć. Np. zwykła żarówka fałszuje kolory jak
    > cholera, ale ma światło o wiele przyjemniejsze niż super świetlówka
    > dedykowana do studiów DTP z 99% współczynnikiem wierności barwy.

    Ale co z tego ze falszywe, skoro nie wiesz jakie sa "prawdziwe" ?
    No dobra, moze nawet wiesz ... i od tego glowa boli ?

    J.

  • 13. Data: 2012-09-08 23:33:22
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Zatem wszystkie fikuśne kandelabry, lichtarze, żyrandole co mają takie
    żaróweczki na inne gwinty niż "unijne" chińskie , trzeba wyrzucić albo
    pokazywać je tylko w dzień. Z tą ekologią, rtęcią w elektrowni, i
    podobnymi "wynalazkami" jest tak jak z produkcją "odnawialnego"
    ekologicznego paliwa do elektrowni. Tnie się lasy, spala odnawialne po
    pół wieku paliwo. Tylko jak z tą odnową tlenu z dwutlenku węgla?
    Zielone płuca idą na przemiał.
    Jak Unia zechce wprowadzić znormalizowany dyrektywą sik w pisuar, to
    ocipieję ze szczęścia wstąpienia do tej organizacji.
    W.Kr.

  • 14. Data: 2012-09-08 23:54:59
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-09-08 19:05, J.F. pisze:

    > A znajdziesz moze jakiegos linka zebym mogl poczytac ?

    Z ciekawosci poszukalem sam w google pod haslem "sore eyes fluorescent
    lights tubes". Oto ciekawsze wyniki:

    http://www.fullspectrumsolutions.com/whats_wrong_wit
    h_cool_white_lamps.shtml

    http://spectrumalliance.co.uk/case-studies

    http://www.naturallight.com.au/benefits/research/res
    earch.html

    i ciekawe badania tego czlowieka:
    http://en.wikipedia.org/wiki/John_Ott

    Ale rodzynek zostawilem na koniec:
    http://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/infopages/comp
    arison.html

    Ciekawe ile z produktow zachowuje rzeczywiscie normy takie jak
    egzemplarz testowy :)

    Pzdr :)

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 15. Data: 2012-09-09 09:34:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Sep 2012 14:33:22 -0700 (PDT), W.Kr. napisał(a):
    > Zatem wszystkie fikuśne kandelabry, lichtarze, żyrandole co mają takie
    > żaróweczki na inne gwinty niż "unijne" chińskie , trzeba wyrzucić albo
    > pokazywać je tylko w dzień.

    No nie, jakbys nie zauwazyl, to te wszystkie nowe zrodla sa w starych
    gwintach.
    Natomiast .. nowe czasy stawiaja nowe wymogi i daja nowe mozliwosci.
    Zadanie dla artystow - zrobic piekna oprawe dla rurowych swietlowek (*)
    Moze np tak http://jfox.republika.pl/images/lampa2.jpg

    A oni jakby ciagle sa zarowko-E27-centryczni :-)

    * - tylko ze unia juz ma dyrektywe zakazujaca lamp zawierajacych rtec - nie
    wiem jak to ma dzialac - nie bedzie swietlowek ?

    Pozostaje wiec pomyslec jak pieknie obudowac LEDy.

> [...]
    > ekologicznego paliwa do elektrowni. Tnie się lasy, spala odnawialne po
    > pół wieku paliwo. Tylko jak z tą odnową tlenu z dwutlenku węgla?

    Ja tam nie wiem, ale jak na miejscu starego lasu zasadzi sie nowy, to
    zielone pluca nadal mamy. I kto wie czy taki rosnacy las nie produkuje
    wiecej tlenu niz stary.

    Ale ... las w ogole nie "produkuje" tlenu. Wiaze CO2 w drewno, potem drzewo
    umiera, a w koncu jakies mikroorganizmy lub pozar zamieniaja je z powrotem
    na CO2, zuzywajac tlen. No chyba ze mamy bagno i gdzies tam nam sie buduje
    nowy poklad wegla.

    A wiec ... zysk z lasu jest wtedy, jak wywozimy drewno do elektrowni, a w
    zamian nie zuzywamy wegla/ropy kopalnej.

    > Jak Unia zechce wprowadzić znormalizowany dyrektywą sik w pisuar, to
    > ocipieję ze szczęścia wstąpienia do tej organizacji.

    A nie ma ?

    J.

  • 16. Data: 2012-09-09 11:22:29
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-09-08 23:33, W.Kr. pisze:
    > Zatem wszystkie fikuśne kandelabry, lichtarze, żyrandole co mają takie
    > żaróweczki na inne gwinty niż "unijne" chińskie , trzeba wyrzucić albo
    > pokazywać je tylko w dzień.

    Oprawki da się wymienić za grosze. W domu zunifikowałem wszystko na GU10.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2012-09-09 12:01:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Sep 2012 11:22:29 +0200, PeJot napisał(a):
    > Oprawki da się wymienić za grosze. W domu zunifikowałem wszystko na GU10.

    Chyba nie zawsze tak prosto, bo te stare moga byc roznie mocowane.

    Poza tym - polowa tych fikusnych lamp wykorzystuje dookolne swiecenie
    zarowek, a GU10 to chyba kierunkowe reflektorki ?

    u siebei mam klopot - w zyrandolu jeden oryginalny klosz sie stlukl,
    dokupic inny ciezko, zreszta one dostosowane do zarowek, swietlowki
    kompaktowe sa zbyt wysokie ... no i nie moge sie zdecydowac - ladniejsze
    swietlowki spiralne, czy duze mleczne kule ? :-)

    J.

  • 18. Data: 2012-09-09 12:49:16
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    J.F. napisał(a):
> [...]
    > kompaktowe sa zbyt wysokie ... no i nie moge sie zdecydowac - ladniejsze
    > swietlowki spiralne, czy duze mleczne kule ? :-)

    Nie we wszystkich żyrandolach, i podpbnych lampach można to zrobić za
    grosze. Oprawki nie są groszowe !.
    Klosze też były "pod żarówkę" czy odwrotnie, klosz, wysokość, kształt
    plastyk-artysta dobierał tak, by był estetyczny, a kupujący miał na
    czym oprzeć oko . Ale jak nie wiadomo o co idzie, to najpewniej o
    duże pieniądze a mniej o rzeczywiste oszczędności na zdrowiu,
    dbałości o otoczenie i tp.
    A las? Las rośnie wolno. Polecam wycieczki do lasów . Zobaczycie
    poręby i ten nowo nasadzony las.
    Co do sierki w atmosferze, to te zdania nie są tak jednoznaczne o jej
    szkodliwości. Brak siarki w nawozach utrudnia rozwój roślinności.
    Stąd produkuje się superfosfaty a nie tylko azotniaki.
    Czytałem na ten temat ( w latach 75-78) takie opracowanie,
    amerykańskie, gdzie zaniechano nawożenia superfosfatem a podawano
    azotniak, a dwutlenku w atmosferze nie obserwowano ( poletka na
    dalekiej prerii)
    Raślinność szybko zmarniała. Podanie superfosfatu spowodowało 10-
    krotny wzrost masy roślin w jeden sezon.
    A siarkowodór w dziewiczych częściach borów jako produkt rozkładu to
    jest taki niszczący roślinność która rośnie tam przez stulecia i nie
    chce zmarnieć ?
    Poręby to patelnie wśród lasu.
    W.Kr.

  • 19. Data: 2012-09-09 13:57:17
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-09-09 12:01, J.F. pisze:

    > Chyba nie zawsze tak prosto, bo te stare moga byc roznie mocowane.

    A mogą. W starociach faktycznie nie wymieniałem. Przy przeróbce
    E27->GU10 problemów wymiarowych nie ma, przy E14->GU10 raczej też nie
    powinno być. Oprawka GU10 kosztuje ok. 1.5 złotego.

    > Poza tym - polowa tych fikusnych lamp wykorzystuje dookolne swiecenie
    > zarowek, a GU10 to chyba kierunkowe reflektorki ?

    Dokładnie tak. UE łaskawym okiem jeszcze patrzy na halogeny kierunkowe.
    Kierunkowymi ledówkami ( 60 stopni ) o mocy paru watów też łatwiej
    cokolwiek oświetlić, np. kąt do pracy.

    > u siebei mam klopot - w zyrandolu jeden oryginalny klosz sie stlukl,
    > dokupic inny ciezko,

    Wymienić wszystkie na inny model, akceptowalny przez TŻetkę, nawet
    kosztem dłubania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2012-09-09 16:07:39
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-09-09 13:57, PeJot pisze:

    > Dokładnie tak. UE łaskawym okiem jeszcze patrzy na halogeny kierunkowe.
    > Kierunkowymi ledówkami ( 60 stopni ) o mocy paru watów też łatwiej
    > cokolwiek oświetlić, np. kąt do pracy.

    Właśnie o tym pisze J.F. Oświetlisz sobie biurko,
    ale nadal 'jest ciemno', bo gdzie nie popatrzysz,
    tam ledwo oświetlona ściana.

    Znajomi sobie wsadzili w kuchni reflektorki w sufit.
    Kawał mięsa czy czajnik oświetlone przyzwoicie, ale
    wrażenie niedoświetlenia jest.
    Kierować dodatkowe reflektory w ściany? Bez sensu,
    dotąd załatwiało się to jedną żarówką;)

    Ja tam czekam na ksenonowe małej mocy;-)

    pzdr
    bartekltg