  • 61. Data: 2017-03-13 12:17:52
    Temat: Re: "Żarówki" led
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to markowi producenci robia, wiec mysle, ze maja jakas podstawe.

    Markowi producenci mają markowych marketingowców. To podstawa.

    > Cienkiego drucika nigdy nie gialem, ale gruby drut wymaga wiekszej
    > sily.

    Miałem kiedyś maleńką szpulkę drutu wolframowego, może ze 3 cm średnicy
    i tyleż wysokości. Było na niej 20 kilometrów. Drucik tak cienki, że go
    prawie widać nie było. O złamaniu nie było mowy. W żarówkach małej mocy
    o długim włóknie widać czasem jak się ono majta i nie zamierza złamać.

    > O to to to ..

    > epitaksja znaczy sie :-)
    >
    > Ale to na powierzchni. A tam jest jeszcze "w masie".

    Na obrazku widać, że te bloki kryształów dość głęboko sięgają.

    Rekrystalizacja "w masie" przynosi skutki odwrotne. Łatwo się o tym
    przekonać wyżarzając w płomieniu gruby drut lub blachę miedzianą.
    Miedź staje się bardzo miekka, podatna na zginanie. Ale zgiąć można
    tylko raz, po tej operacji wraca jej twardość. Wyżarzanie porządkuje
    strukturę monokrystaliczną, a przy plastycznej obróbce wracaja
    dyslokacje, które usztywniają materiał jak miniaturowa kratownica.
    Z wolframem też się tak da -- są blach czystego wolframu, które da
    się ciąć nożyczkami. Włókno żarówki robi szczerbę w ostrzu.

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2017-03-13 13:26:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:
> [...]
    >go
    >prawie widać nie było. O złamaniu nie było mowy.

    Przy grubym z kolei nie widac, aby drgal od wstrzasow :-)

    >W żarówkach małej mocy
    >o długim włóknie widać czasem jak się ono majta i nie zamierza
    >złamać.

    A z tym roznie bywa - halogenki G9, 28W 230V, to trzeba ostroznie
    nosic ..

    P.S. Jak sie taki wolframowy drucik robi ? Wytopic nie wytopia,
    walcowanie, przeciaganie.

> [...]

    >Miedź staje się bardzo miekka, podatna na zginanie. Ale zgiąć można
    >tylko raz, po tej operacji wraca jej twardość.

    Hm, drucik miedziany 0.3-1.5mm to mozna pare razy zginac.

    >Wyżarzanie porządkuje
    >strukturę monokrystaliczną, a przy plastycznej obróbce wracaja
    >dyslokacje, które usztywniają materiał jak miniaturowa kratownica.

    A my w zarowce mamy wyzarzanie bez obrobki plastycznej ...

  • 63. Data: 2017-03-13 13:34:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >OIMW elektrolit przy LEDzie może spowodować szybką śmierć LEDa. Idea
    >zasilania z przetwornicy, a dokładniej prądem prostokątnym polega (a
    >przynajmniej tak było lat temu kilkanaście i więcej), że LEDa popędza
    >się prądem czasem wielokrotnie większym od nominalnego, a później
    >(zanim tenże LED zdąży namyślić się, aby pójść z dymem) daje mu się
    >"odpocząć", aby zapomniał o tak brutalnym ataku.
    >Stąd z dużo mniejszej energii niż przy zasilaniu ciągłym uzyskuje się
    >znacznie większą moc światła.

    Nie bardzo sie zgodze.

    Bywa, ze producenci podaja zaleznosc jasnosci od pradu - linia jest
    prawie prosta.
    Jesli jest odstepstwo od liniowosci - to raczej niewielkie.

    Z drugiej strony - duzy prad to duze straty na stratach omowych.
    Wiec taki LED zasilany np 100mA z wypelnieniem 1/2 grzeje sie bardziej
    niz 50mA stale.
    A temperatura LED szkodzi, ponoc.

    Natomiast w rowerze to moze byc prawda. Taka czerwona LED swiecaca sie
    np 0.3s pradem 100mA jest jasna.
    Spalic sie w tym czasie nie spali (choc producent nie gwarantuje).
    A pradu zuzywa np srednio 25mA, bo potem ma 0.9s przerwy.
    Grzeje sie srednio tez umiarkowanie.
    No i w dodatkowo swiatelko migajace jest lepiej zauwazalne niz stale
    swiecace.

    Przy wiekszej czestotliwosci to nie dziala, bo oko zaczyna usredniac.

    J.

  • 64. Data: 2017-03-13 14:14:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Przy grubym z kolei nie widac, aby drgal od wstrzasow :-)

    Ze szklanką też nie widać, że zamierza pęknąć. A pęka, czasem od
    wstrząsów.

    > A z tym roznie bywa - halogenki G9, 28W 230V, to trzeba ostroznie
    > nosic ..

    W ogóle halogeny niewielkiej mocy na duże napięcie nie są dobrym
    pomysłem. Drut za gruby by się majtać, za cienki by miał zapas
    do rekrystalizacji.

    > P.S. Jak sie taki wolframowy drucik robi ? Wytopic nie wytopia,
    > walcowanie, przeciaganie.

    Jakoś z proszku. Dość przebiegła technologia, szczegółów nie pamiętam.

    > Hm, drucik miedziany 0.3-1.5mm to mozna pare razy zginac.

    Z tym że w zależności od krystalizacji do zgięcia potrzba różnej siły.
    Naprawdę warto zrobić opisany eksperyment. Po wyżażeniu można ochłodzić
    od razu w zimnej wodzie.

    > A my w zarowce mamy wyzarzanie bez obrobki plastycznej ...

    Ale miedź to nie wolfram. A także nie stal -- ta rozgrzana do czewoności
    i wrzucona do wody hartuje się, utwardza. Zgoła inacze niż miedź.
    Metalurgia to skomplikowana sprawa.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2017-03-13 15:23:13
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Z tym że w zależności od krystalizacji do zgięcia potrzba różnej
    > siły. Naprawdę warto zrobić opisany eksperyment. Po wyżażeniu można
    > ochłodzić od razu w zimnej wodzie.

    Bierzemy taki miękki miedziany pręt, zawijamy komuś wokół nadgarstka i
    wysyłamy na poszukiwanie piłki do metalu, bo już nie zdejmie. :)

    MJ

  • 66. Data: 2017-03-13 15:26:20
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.03.2017 13:34, J.F. pisze:

    > Przy wiekszej czestotliwosci to nie dziala, bo oko zaczyna
    > usredniac.

    Istniała kiedyś teoria, że oko 'uśrednia po szczytach' i że 50% czasu
    razy dwie świeczki jest odbierane jako jaśniejsze niż stale świecąca
    jedna świeczka. Ale to chyba jednak nieprawda.

    MJ

  • 67. Data: 2017-03-13 15:36:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Bierzemy taki miękki miedziany pręt, zawijamy komuś wokół nadgarstka
    > i wysyłamy na poszukiwanie piłki do metalu, bo już nie zdejmie. :)

    Żeby być jak najbliżej tematyki grupy, warto dodać, że najlepsza
    do tego jest audiofilska miedź o jak najwyższym stopniu czystości.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2017-03-13 15:56:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup

    >Istniała kiedyś teoria, że oko 'uśrednia po szczytach' i że 50% czasu
    >razy dwie świeczki jest odbierane jako jaśniejsze niż stale świecąca
    >jedna świeczka. Ale to chyba jednak nieprawda.

    Zdecydowanie nieprawda, bo nawet w fotometrii sie uzywało "tłumienie
    przez wypełnienie".

    Tylko ... to sie dzieje przy wyzszych czestotliwosciach.
    Na pewno przy kHz, na pewno przy 100Hz, ale ponizej 50 to moze być
    różnie.
    Tylko ze wtedy będzie migać :-)

    J.

  • 69. Data: 2017-03-13 16:02:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Bierzemy taki miękki miedziany pręt, zawijamy komuś wokół nadgarstka
    >wysyłamy na poszukiwanie piłki do metalu, bo już nie zdejmie. :)

    Mialem kiedys 6mm drut z walcowni miedzi ... i zgiac w rekach to sie
    go nie dalo.

    Tylko nie wiem - za malo sie przylozylem, on wymaga akurat takiej
    sily, ze rece bolą, czy skutek obrobki plastycznej/braku termicznej.

    Rurki miedziane 6/4mm to sie w rekach gielo.

    J.

  • 70. Data: 2017-03-13 23:48:08
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam pisze:
    > W dniu 2017-03-12 o 13:27, AlexY pisze:
    [..]

    > OIMW elektrolit przy LEDzie może spowodować szybką śmierć LEDa. Idea

    Przecież kondensator ten prąd uśrednia, co miałoby tego LEDa zabijać?

> [...]
    > aby zapomniał o tak brutalnym ataku.
    > Stąd z dużo mniejszej energii niż przy zasilaniu ciągłym uzyskuje się

    Są tu 2 kwestie:
    1. mniejsze straty na zasilaniu bo opornik mniejszy (żeby poszedł
    większy prąd)
    2. ponieważ mniej mocy traci się na oporniku więcej jest emitowane w
    formie światła. Przy takim samym prądzie średnim ale wysokim w impulsie
    na diodzie odkłada się wyższe napięcie zgodnie z notą katalogową a potem
    P=U*I

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html