  • Data: 2015-09-02 21:57:35
    Temat: Re: Zarezerwowana pamięć RAM
    Od: Robert Winkler <n...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

    > Że niby pozostałe urządzenia mają 2.1 GB pamięci razem?

    Nie jest powiedziane że urządzenia muszą posiadać aż tyle pamięci.
    Przyjmijmy że kontroler pamięci może poniżej 4 GiB
    potrafi przydzielić stworzyć tylko dla bloki dla pamięci RAM.
    Pierwszy zawsze obejmuje pamięć miedzy adresem 0 z 640 kB
    Drugi blok zawsze znajduje się między 1 MiB z 3 GB.
    Niech teraz się zdarzy, że któreś z urządzeń zażąda dla siebie
    adresu zaczynającego się o 2 GiB
    Kontroler pamięci nie będzie wiec mógł umieścić RAM-u
    między adresami 1 MB a 3 GiB
    ale będzie miał dla siebie tylko przestrzeń między 1MiB a 2 GiB
    a z przestrzeni adresowej między 2 GiB a 4 GiB
    tylko niewielka cześć będzie używana faktycznie przez urządzenia.

    > Czyli z tych 4 GB faktycznie ponad 1 GB pozostaje nieużywany, bo
    > przestrzeń adresowa pozostałej pamięci znajdującej się w innych
    > urządzeniach w kompie zabrała możliwość jej użycia?
    > A karta grafiki bierze sobie chociaż swoją część ram z tej nieużywanej
    > części, czy jeszcze dodatkowo zabiera pamięć z systemu?

    Jeśli chodzi o pamięć karty graficznej
    to zależy jaki procesor jest w komputerze
    i czy, oraz jaka karta graficzna jest na pokładzie.
    Nowe procesory Intela mają wbudowaną grafikę Intel HD
    ale nie ma ona własnej pamięci,
    więc rezerwuje dla siebie cześć RAM-u poniżej 4 GiB
    odbierając go systemowi.
    Jeśli w komputerze jest jeszcze karta graficzna
    to ona też musi gdzieś umieścić przynajmniej cześć swojego RAM-u.

    > Nie ma żadnego manewru?
    > Czy w przypadku gdyby Win 32 był maszyną wirtualną, działającą na hoście
    > z Win64, to dostałby więcej pamięci?

    W przypadku 32-bitowej wersji systemu Windows nie ma.
    32-bitowy Linux dał by sobie rade z dodatkową pamięcią.
    Dla 64-bitowych systemów, skoro nie dotyczy ich limit 4GiB,
    nie stanowi to żadnego problemy.
    Dlatego mamy teraz epokę systemów 64-bitowych.
    Zdecydowana większość programów 32-bitowych
    działa bez problemu w systemie 64-bitowym
    dzięki mechanizmowi WOW64 znajdującemu się w systemie Windows.
    Problem stanowią tylko naprawdę stare, 16-bitowe programy.

    Jeśli chodzi o wykorzystanie maszyny wirtualnej.
    Zainstalowałem na maszynie wirtualnej Virtual Box 5.0
    32-bitową wersje Windows 10 Professional
    Maszynie wirtualnej przydzieliłem 4 GiB RAM-u
    z czego system widzi 3.5 GiB a reszta jest niedostępna.

    --
    Robert