  • 1. Data: 2011-05-31 10:42:05
    Temat: Zapisy w OWU AC
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Zapytałem na prawie, ale tam odzew mizerny, więc pozwolę sobie zapytać
    tutaj - może znajdą się praktycy :-)

    W OWU polisy AC mam następujące zapisy dotyczące wypłaty odszkodowania
    (par. 23, pkt 1 i 2):

    http://www.generalidirect.pl/binsource?docId=988792&
    paramName=BINARYOBJ_FILE&index=0&language=PL

    "1. Rozliczenie szkody może nastąpić w oparciu o:
    1) oryginały faktur za części i naprawę pojazdu
    przedstawione przez Ubezpieczającego;
    2) kosztorysową wycenę w Systemie Audatex według
    średnich stawek za roboczogodzinę obowiązujących
    na terenie odpowiadającym adresowi zameldowania
    lub siedziby przedsiębiorcy, bez uwzględnienia
    podatku VAT, opłat celnych i innych kosztów;
    w przypadku kosztorysowej wyceny przyjmuje się ceny
    części zamiennych w wysokości określonej w systemie
    Audatex pomniejszone o:
    [ ciach tabelka ]
    2. Jeśli przy zawieraniu Umowy nie umówiono się inaczej,
    przy ustalaniu odszkodowania do wypłaty uwzględnia się
    amortyzację części w wysokości:"

    Przyznam, że (jak zapewne 99% ubezpieczających :->) OWU przejrzałem
    pobieżnie i wykupiłem jedynie zniesienie amortyzacji. Mam niezbyt dużą
    szkodę, wybrałem więc wycenę kosztorysową i niemiło się zdziwiłem, gdy
    ceny wszystkich części zostały odpowiednio pomniejszone ("bo to jest
    pomniejszenie, a nie amortyzacja"). Czy ubezpieczyciel może tak sobie
    ceny części raz pomniejszać, raz amortyzować? Czy pozostaje mi
    rozliczanie się na podstawie faktur VAT, czy można jakoś przymusić, do
    rezygnacji z pomniejszania?

    I jeszcze jedno pytanie: strasznie nagabują mnie o podanie numeru konta,
    bo już chcą mi wypłacić odszkodowanie. Czy przyjęcie takiej (według mnie
    zaniżonej) wypłaty zamyka mi jakoś drogę do uzyskania wyższej kwoty? Jak
    rozumiem zawsze zostaje mi rozliczanie na podstawie faktur, ale czy
    takich faktur mi potem nie zakwestionują, twierdząc, że wypłacili kasę,
    a ja powinienem znaleźć sobie warsztat, który naprawi za te pieniądze?

    Maciek

  • 2. Data: 2011-05-31 10:58:19
    Temat: Re: Zapisy w OWU AC
    Od: huri_khan <s...@s...pl>

    Dnia Tue, 31 May 2011 10:42:05 +0200, Maciek napisał(a):

    > Mam niezbyt dużą
    > szkodę, wybrałem więc wycenę kosztorysową i niemiło się zdziwiłem, gdy
    > ceny wszystkich części zostały odpowiednio pomniejszone ("bo to jest
    > pomniejszenie, a nie amortyzacja").

    Ale względem czego zostało pomniejszone ?
    Możliwe że wycenili wg zamienników a nie oryginałów, ale to już masz w OWU.

    --
    [Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094]
    [SY] [Cruze 1,8 LT]

  • 3. Data: 2011-05-31 17:44:17
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-05-31 10:58, huri_khan pisze:
    > Ale względem czego zostało pomniejszone ?
    > Możliwe że wycenili wg zamienników a nie oryginałów, ale to już masz w OWU.
    Pomniejszenie jest względem ceny części z jakiegoś tam cennika. Podają
    cenę nowej części (już mniejsza o to, czy to zamiennik, czy oryginał), a
    potem pomniejszenie względem wieku auta zgodnie z tabelką, przy czym to
    pomniejszenie to nie jest amortyzacja! :-)

    Maciek

  • 4. Data: 2011-05-31 19:40:24
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Maciek w <news:4de4a9ea$0$2439$65785112@news.neostrada.pl>:

    > Zapytałem na prawie, ale tam odzew mizerny, więc pozwolę sobie zapytać
    > tutaj - może znajdą się praktycy :-)

    Chciałeś z praktyki, to masz:

    > W OWU polisy AC mam następujące zapisy dotyczące wypłaty odszkodowania
    > (par. 23, pkt 1 i 2):
    > http://www.generalidirect.pl/binsource?docId=988792&
    paramName=BINARYOBJ_FILE&index=0&language=PL

    I co pokazujesz?

    > [ ciach tabelka ]

    Nowsza tabelka jest tu:

    <http://www.generali.pl/binsource?docId=1965&paramNa
    me=FILE&index=3&language=PL>

    A serio, to im odpisz, że owszem mogą przesłać kwotę bezsporną, a o %
    pomniejszenia porozmawiacie przed sądem

    <http://www.rzu.gov.pl/publikacje/artykuly-pracownik
    ow-i-wspolpracownikow/Bartlomiej_Chmielowiec___Pomni
    ejszenie_wartosci_czesci_koniecznych_do_naprawy_poja
    zdu__tzw__potracenie_amortyzacyjne_lub__2798>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2011-05-31 21:08:18
    Od: Rafal <r...@n...spamowac>

> [...]
    ejszenie_wartosci_czesci_koniecznych_do_naprawy_poja
    zdu__tzw__potracenie_amortyzacyjne_lub__2798>

    To co przytaasz, dotyczy OC, a w wątku temaem jest AC. To zasadnicza
    różnica - i nie wysyłaj gościa do sądu bo najprawdopodniej przerżnie sprawę.

    Niestety, AC jest ubezpieczeniem dobrowolnym (w przeciwieństwie do OC),
    a jego zasady nie podlegają regulacji ustawowej (jak OC). Oznacza to że
    ubezpieczyciel może praktycznie dowolnie kształtować zaisy i wyłączenia
    - nietety, masz lekcję że zapisy OWU trzeba czytać ZANIM się wykupi
    polisę - bo óżnice między ubezpieczycielami bywają spore - i wbrew
    powszechemu (acz mylnemu) przekonaniu cena w AC nie jest jedynym
    wyznacznikiem (jak w OC).
    Takie potrącenia są powszechną niestety praktyką -i by się ich pozbyć -
    nalezy zapłacić ekstra składkę (czego - jak domniema - nie zrobiłeś)
    Przestudiuj dokłądnie zapisy OWU i sprawdx czy w przypadku naprawy
    bezgotówkowej (IMHO tylko to ci pozostaje) czasami to potrącenie również
    nie ma zastosowania - jeśli ma - dupa zbita :(. Jeśłi nie ma - wstawiaj
    do warstatu i naprawiaj. Tylko sprawdź jeszcze jaka jest wartość szkody
    - by czasem nie łapała sięw kwocie poniżej której ubezpieczyciel wogóle
    nie odpowiada... Potraktuj to jako lekcję i następnym razem czytaj AC i
    zastanawiaj się jakie znaczenie w praktyce dla Ciebie mają poszczególe
    zapisy i wyłączena

  • 6. Data: 2011-05-31 23:10:47
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-05-31 21:08, Rafal pisze:
    > Takie potrącenia są powszechną niestety praktyką -i by się ich pozbyć -
    > nalezy zapłacić ekstra składkę (czego - jak domniema - nie zrobiłeś)
    No właśnie wykupiłem ekstra składkę za zniesienie amortyzacji i czytając
    OWU potraktowałem obie tabelki jako amortyzację, a tymczasem okazuje
    się, że amortyzacja, to tylko druga tabelka, a pierwsza to niewiadomoco :-)

    Maciek