    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zapalanie światła triakiem
    Date: Sun, 3 Aug 2014 16:22:18 +0200
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello Atlantis,

    Sunday, August 3, 2014, 3:32:32 PM, you wrote:

    > Po przerwie spowodowanej brakiem czasu chciałbym wrócić do realizacji
    > projektu zdalnego włączania oświetlenia w kilku pokojach.
    > Od początku planowałem wykorzystać duet optotriak + triak w roli
    > elementu wykonawczego. Po drodze jednak spotkałem się z kilkoma
    > twierdzeniami, których prawdziwości nie udało mi się zweryfikować.
    > Słyszałem chociażby, że w ten sposób nie powinno się sterować
    > świetlówkami kompaktowymi, gdyż ich przetwornica stanowi obciążenie
    > indukcyjne,

    Pojemnościowe. Dokładniej: za mostkiem prostowniczym jest spora
    pojemność dająca udar prądowy przy starcie.

    > mogące zniszczyć triak. Jeśli tak, to może warto zainstalować jakiś
    > układ gasikowy (kondensator i rezystor połączone równolegle z
    > triakiem)? Widziałem też rozwiązanie z warystorem pełniącym funkcję
    > podobnego zabezpieczenia.

    To dotyczy obciążeń indukcyjnych tylko i wyłącznie. Dobrym
    rozwiązaniem byłby termistor rozruchowy ale nie jest łatwo o
    termistory na stosunkowo niewielkie prądy pracy.

    > Zakładając, że powyższa uwaga jest prawdziwa dla świetlówek
    > kompaktowych, to czy można się także spodziewać podobnej sytuacji w
    > przypadku LED-ów? To znaczy czy zainstalowana w nich elektronika może
    > stwarzać jakieś zagrożenie dla triaka?

    Dokładnie takie samo. Do mocy 25W oświetlenie nie wymaga stosowania
    układów ograniczających zawartość harmonicznych. Jeśli chcesz mieć
    pewność, że źródło światła może współpracować z triakiem - szukaj
    tylko takich z napisem ,,dimmable" czyli mogących współpracować ze
    ściemniaczami - te są całkowicie bezpieczne dla triaków.

    > U siebie używam przede wszystkim LED-ów, ale jednak chciałbym, aby układ
    > był przygotowany na włączenie w obwód np. standardowej żarówki albo
    > świetlówki.

    To zastosuj triak na wyższy prąd - taki wytrzyma udary prądowe.

    > Kolejna sprawa to włączanie w zerze. Mam zamiar dorobić do układu
    > funkcję wykrywania przejścia przez zero i wszystkie odbiorniki włączać
    > dopiero w tym momencie, celem uniknięcia udarów prądowych.

    Ale taki sposób włączania jest dobry dla obciążeń rezystancyjnych.
    Obciążenia czysto indukcyjne powinny być włączane w maksimum sinusoidy
    a zawierające duże pojemności filtrujące stopniowo, od zera za
    opadającym zboczem ,,wstecz".

    > NIE mam zamiaru robić na tym ściemniania. Kiedyś spotkałem się z
    > twierdzeniem, że pewnych odbiorników pod żadnym pozorem nie należy
    > włączać w zerze. Rozmówca nie pamiętał jednak o co dokładnie
    > chodziło. Ktoś może orientuje się jakie mogło być pochodzenie tej
    > informacji?

    Transformatory toroidalne dużej mocy włączone w zerze mogą wywalić
    bezpieczniki. Ale jeśli za transformatorem jest prostownik i solidna
    bateria kondensatorów, to może wywalać bezpieczniki w każdym momencie
    - jakby się człowiek nie odwrócił - odwłok zawsze z tyłu.

    --
    Best regards,
    RoMan