  • 11. Data: 2013-02-07 10:18:42
    Temat: Re: Zamiast filtra Bayera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Feb 2013, "Paweł W." wrote:

    > A czy f/22 nie da tego samego, co powiedzmy f/8 lub f/5,6 na malutkiej
    > matrycy?

    Nie.
    Potrzeba f/50 albo i lepiej. AFAIR ustnieją obiektywy makro
    którym przysłona kończy się gdzieś przy f/64 (oczywiście
    jest kłopot z zachowaniem symetrii listków przy tak małej
    dziurce).
    http://dofmaster.com/dofjs.html
    :D

    Jasne, że wtedy "zepsucie obrazu" od dyfrakcji jest równie
    duże co przy kompakcie 1/2,5"

    > Zastanawiam się, czy to przypadkiem na jedno nie wychodzi, czy się
    > robi lustrem, czy kompaktem.

    Mniej więcej. Ale kompakt musisz Markowi Wyszomirskiemu ukraść, bo
    dziś już takich nie robią :> (ma jakiś model o naprawdę dużej skali
    odwzorowania).

    > Różnica tylko w wygodzie.

    Nie, bo jest kłopot z dostępnością kompaktów z dobrym makro.
    Dobre makro to duża skala odwzorowania i *DUŻA* odległość
    ostrzenia przy tej skali.

    Znajdź kompakt który maksymalną skalę odwzorowania ("największe
    powiekszenie") ma w odległosci pół metra, tak jak np. ten obiektyw:
    http://fotozakupy.pl/obiektyw/canon-ef-180mm-f-3-5-l
    -usm-macro,4019s
    ...i daj znać jaki znalazłeś :D
    Celem objaśnienia, kliknij na zakładkę "Dane techniczne" i sprawdź
    wartość na pozycji "ostrość od".

    Większość kompaktów ma "superhipermakro" w bezużytecznej odległości
    0cm od końca obiektywu. No, 1 czy 2 cm jak dobrze idzie.
    I jeszcze na szerokim kącie.
    Doskonałe do focenia wad pikseli na monitorze LCD, ale jak coś
    jest żywe i ucieka a jeszcze do tego nie ma być cienia od obiektywu
    to problem robi się większy od lustrzanki ;)
    Jakieś (kompakty) ze skalą pozwalającą wypełnić kadr powiedzmy
    rzędu 5 cm z kilkunastu cm pewnie ciągle się znajdzie, ale do
    25mm (szerokość APS przy skali 1:1) z pół metra, jakie osiąga
    ww. przykładowy obiektyw makro, ciągle sporo brakuje.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2013-02-09 10:20:08
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

> [...]
    -usm-macro,4019s
    > ...i daj znać jaki znalazłeś :D
    > Celem objaśnienia, kliknij na zakładkę "Dane techniczne" i sprawdź

    Takich kompaktów nigdy nie było. Nie mam obecnie nawet soczewki makro,
    żeby sprawdzić, czy superzoom + konwerter makro nie spełni tu twoich
    oczekiwań. Marek Wyszomirski też z tego, co pamiętam, używa konwerterów
    makro. A jego sprzęt jest tak archaiczny, że niestety na wystawie, którą
    oglądałem, wychodziły artefakty kompresji jpg. Rozdzielczość 4mpx była
    wystarczająca do powiększeń A2 lub A3, ale kompresja jpg, której nie
    można było wyłączyć(tryb raw lub tiff) psuła trochę efekt pracy.

    > Większość kompaktów ma "superhipermakro" w bezużytecznej odległości
    > 0cm od końca obiektywu. No, 1 czy 2 cm jak dobrze idzie.
    > I jeszcze na szerokim kącie.

    Miałem takie Fuji - od 1cm. Faktycznie nieużyteczne, bo zasłania
    światło. Ale miałem możliwość zamocowania tulei z gwintem do mocowania
    filtrów. Teraz mało kompaktów to ma. Szukałem wśród następców Canona
    A640, ale zostały już wykastrowane z tej opcji.

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    WWW.GLOSUJINACZEJ.PL

  • 13. Data: 2013-02-13 09:44:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Feb 2013, "Paweł W." wrote:

    -usm-macro,4019s
    [...]
    > Takich kompaktów nigdy nie było.

    Oczywiście :)
    Ale za to były takie, które choć trochę mniej drastycznie odbiegały
    od wersji "możliwie daleko od obiektywu".
    Powiedzmy kilkanaście cm od obiektywu minimum.

    > Nie mam obecnie nawet soczewki makro, żeby
    > sprawdzić, czy superzoom + konwerter makro nie spełni tu twoich oczekiwań.

    Nie spełni.
    Konwertery makro na ogół mają składową "soczewkową", znaczy niezerowy
    skutek na odległość ostrzenia.
    Jeśli fotoaparat ma makro na tele (znaczy istnieje w nim tryb makro
    działający przy lub w pobliżu maksymalnych ogniskowych), to można
    pomarzyć o użyciu telekonwertera.
    Ryzyko że nie będzie działało wg oczekiwań duże, koszty rozwiązania
    spore, a szanse na sprawdzenie konfiguracji z własnym aparatem
    gdzieś w okolicy zera :|
    Mam oczywiście na myśli telekonwerter "przedni" :)

    > Marek Wyszomirski też z tego, co pamiętam, używa konwerterów makro.

    Zgadza się, wielokrotnie o tym pisał.
    Ale nie zmienia to faktu, że używa ich tam gdzie trzeba, a aparat
    który ma należy do kompaktów z największymi skalami odwzorowania
    które w ogóle w "gołych" aparatach występowały.

    > miałem możliwość zamocowania tulei z gwintem do mocowania filtrów. Teraz mało
    > kompaktów to ma. Szukałem wśród następców Canona A640, ale zostały już
    > wykastrowane z tej opcji.

    Cena, cena...
    Trzeba na to popatrzeć tak: aparat kategorii "duża hybryda", w czasach
    kiedy bywały na rynku dobrze wyposażone modele, potrafił kosztować
    najpierw w okolicach pod 10 000zł (pierwsze modele), później ciągle
    w okolicach 4000..5000 "w cenie nowości" i rzędu 2000 zł na etapie
    końca produkcji.
    Przy tych cenach dokładanie funkcjonalności większej niż co tańsze
    ówczesne lustrzanki nie było niczym dziwnym.
    Pytanie, ilu klientów DZIŚ byłoby skłonnych dać takie pieniądze :]

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2013-02-14 19:58:17
    Od: CichyBartko <c...@g...com>

    > Mniej więcej. Ale kompakt musisz Markowi Wyszomirskiemu ukraść, bo
    > dziś już takich nie robią :> (ma jakiś model o naprawdę dużej skali
    > odwzorowania).

    Wrzucę link do wywiadu z Markiem:
    http://fototv.pl/wideo/wywiady/marek-wyszomirski-mac
    ro.html
    oraz artykuł dla lubiących zabawę z suwakiem logarytmicznym, także
    autorstwa Marka:
    http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php
    ?p=1

    Pozdrawiam,