  • 151. Data: 2012-02-14 22:03:29
    Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2012 21:04:14 +0100, Adam Płaszczyca napisał(a):
> [...]

    Ale przeciez to otwieranie jest stopniowe - czyli plyn wpada drobnym
    strumyczkiem.

    > Nie do tyczy tych silników, które maja termostat na dolocie, a nie na
    > wylocie (tak, tak, Granada tam miała :D )

    A on wtedy dobrze stabilizuje temperature silnika ?

    J.

  • 152. Data: 2012-02-14 22:32:48
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    Dnia 14.02.2012 Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> napisał/a:

    > Nie do tyczy tych silników, które maja termostat na dolocie, a nie na
    > wylocie (tak, tak, Granada tam miała :D )

    Znaczy się termostat był na końcu dużego obiegu? To kiedy i od czego tam
    się robiło ciepło?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 153. Data: 2012-02-14 22:39:43
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2012 22:03:29 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ale przeciez to otwieranie jest stopniowe - czyli plyn wpada drobnym
    > strumyczkiem.

    Widzisz, cały myk polega na tym, że jednak masz sprzężenie zwrotne z jakąś
    tam szybkością działające i linie opóźniającą w postaci całego silnika.

    To działa tak:
    1. Zimny silnik. Termostat zamkniety
    2. Silnik się rozgrzewa. Termostat zamknięty
    3. Silnik się rozgrzał do temperatury rozpoczęcia otwarcia - termostat się
    zaczyna otwierać, zimna woda z chłodnicy zaczyna wlewać się do bloku
    4. Głowica nadal rozgrzewa się, termostat się nadal otwiera, coraz więcej
    zimnej wody leje się do bloku.
    5. W końcu zimna woda dociera do termostatu, zaczyna się on zamykać. Dół
    silnika zaczyna się rozgrzewać
    6. Termostat się zamyka nadal, dól się grzeje coraz bardziej
    7. Ciepła woda dociera do głowicy - wracamy do p. 3.

    > A on wtedy dobrze stabilizuje temperature silnika ?

    Doskonale - masz na dolocie 78 stopni, a na wylocie tyle i le dodał silnik.
    Ale nie masz udarów zimnej wody.

    --
    ___________ (R)

  • 154. Data: 2012-02-14 23:20:12
    Temat: Mam rozwiązanie!
    Od: Filip <q...@q...pl>

    Po co zakrywać...
    Jest patent!
    http://images01.bebzol.com/data/201202/56653-1f5f29e
    fbcf8e81dec6f6ff2cafa675c.jpg

  • 155. Data: 2012-02-15 14:28:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote in message

    > Uszkodzenie termostatu swoją drogą, ale są też samochody, w których w
    > czasie jazdy chłodzenie bloku silnika przez przepływ powietrza odprowadza
    > więcej ciepła niż silnik produkuje i temperatura płynu gwałtownie spada.
    > Silnik jest niedogrzany i praktycznie nie działa nagrzewanie kabiny. Można
    > zaślepić termostat, zdemontować chłodnicę i nadal będzie za zimno.
    > Jedynym wyjściem jest tekturka.
    >
    > Sprawdzone doświadczalnie, włącznie z dwukrotną wymianą termostatu.
    > Oba zdemontowane były sprawdzane i okazały się sprawne.

    Nie wystarczy że termostat jest sprawny - musi mieć jeszcze określoną
    temperaturę pracy. Nie ma takiej możliwości aby opływ powietrza wokół
    silnika odprowadzał więcej ciepła niż silnik produkuje bo spalanie benzyny
    ma sprawność mechaniczną rzędu 10-15% a reszta energii idzie na
    produkcję ciepła i hałasu. Gdyby termostat był rzeczywiście sprawny
    lub zepsuł się tak, że się nie otwiera to nie ma bola - zagrzałbyś silnik.

    O jakim samochodzie mowimy i jaki termostat kupiles?
    Oryginalny w ASO czy zamiennik w sklepie z uniwersalnymi czesciami?

  • 156. Data: 2012-02-15 14:32:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message

    > "Analogowość" (ciągłość) nie chroni przez wzbudzeniem układu z ujemnym
    > sprzężeniem zwrotnym. Serio :)
    > Wszystko zależy od stromości charakterystyki przejściowej termostatu oraz
    > stałych czasowych w układzie.
    > On musi być odpowiednio zaprojektowany, tak aby się nie wzbudzał w żadnych
    > warunkach (odpowiednie
    > zapasy stabilności). A to jest jednak pewna sztuka. Której, jak wynika z
    > praktyki, konstruktorzy
    > mechanicy często nie posiadają... "a wsadzimy typówkę i jakoś to będzie".
    > Serio.

    To nie konstruktorzy nie posiadają tylko użytkownicy aut którzy widzą
    że termostat do swojej toyoty kosztuje 3x tyle co ten od żuka więc
    biorą ten od żuka bo przecież to musi być to samo... i potem jest bieda.

    Gdyby taki jeden z drugim wymienił termostat na oryginalny jaki
    fabryka montuje to żadna tekturka nie byłaby do niczego potrzebna.
    Ja mam oryginalny termostat w swojej hondzie i wskazówka od
    temperatury stoi nieruchoma nawet w największe mrozy - tekturki nielziat!

    > Pytanie, czy taki poldek wyjeżdżał w 100% sprawny prosto z fabryki.
    > Patrząc na przykład na różnice w stopniu napełniania cylindrów wynikające
    > z wadliwej budowy kolektora - nie...

    Ale to inna inszość a poldek to nie samochód...

  • 157. Data: 2012-02-15 22:20:42
    Od: "KrisPolska" <n...@w...pl>

    > "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote in message

    > Nie wystarczy że termostat jest sprawny - musi mieć jeszcze określoną
    > temperaturę pracy.

    dokladnie, sa rozne typy i maja rozne zakresy temp pracy
    mozesz dobrac taki ktory otwiera sie za szybko i jest otwarty za bardzo
    i sie w zyciu nie dogrzejesz, roznice sa w dlugosci rowniez krucca
    dlatego lepiej mierzyc suwmiarka oryginal, wg katalogu mozesz nabic sie na
    mine

    >Nie ma takiej możliwości aby opływ powietrza wokół
    > silnika odprowadzał więcej ciepła niż silnik produkuje

    bzdura
    jak masz otwarty termostat bardziej niz zalecany (czyli niewlawsciwy albo
    uszkodzony)
    i temp zew. ma nawet -2 nie utrzymasz 85-90 przy wlaczonej nagrzewnicy
    pomysl rowniez o tym iz wiekszosc PB posiada LPG gdzie czesc ciepla idzie na
    dogrzanie LPG :)

    > bo spalanie benzyny
    > ma sprawność mechaniczną rzędu 10-15% a reszta energii idzie na

    ze co ? ok 25-30% moze jeszcze 5% jak cos palniesz....

    :)

  • 158. Data: 2012-02-15 22:23:38
    Temat: Re: Pozwolicie że podsumuję.
    Od: "KrisPolska" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Pietia" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nikt tak nie robi bo nie jest to wprost dozwolone w obowiązujących
    > przepisach, ani żadne znaki drogowe tego nie regulują. A potem taka
    > tektura odpadnie i zabije dziecko. Lepiej nie ryzykować, skoro nie ma
    > nakazu odpowiedniej władzy, żeby tak robić, to widocznie nie wolno tak
    > robić.

    obliczyles rachunek prawdopodobienstwa ?
    po 1 znajomosc fizyki sie klania, chociazby troszeczke aerodynamiki
    elementy porzucone przez pojazd nie leca w bok :) z wymierzonym celownikiem
    :P

  • 159. Data: 2012-02-15 23:17:42
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > produkcję ciepła i hałasu. Gdyby termostat był rzeczywiście sprawny
    > lub zepsuł się tak, że się nie otwiera to nie ma bola - zagrzałbyś silnik.

    W tym wątku ktoś podawał samochody, w których teraz montowana jest ruchoma
    żalucja przed chłodnicą - jak widać czasem jest potrzebna.
    Kiedyś były fabryczne w Żukach i Nyskach regulowane łańcuszkiem przez
    kierowcę. Około 10 lat temu widziałem żaluzję w Rolls-Royce, model chyba
    Silver Shadow, taki z lat 80-tych.

    > O jakim samochodzie mowimy i jaki termostat kupiles?
    > Oryginalny w ASO czy zamiennik w sklepie z uniwersalnymi czesciami?

    Uno 1,1 z gaźnikiem. Byłem przeczulony wtedy na zamienniki i na pewno
    termostat był oryginalny z logo Fiata albo jakiś firmowy zamiennik
    dedykowany do tego modelu.

    Teraz Stilo 1,9 Multijet. Termostat fabryczny, od nowości słabo się
    nagrzewa, ale lepiej niż Uno.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 160. Data: 2012-02-16 00:32:30
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2012 22:32:48 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

    > Znaczy się termostat był na końcu dużego obiegu? To kiedy i od czego tam
    > się robiło ciepło?

    Znaczy termostat był na wlocie do pompy wody, przy czym był dwuzaworowy,
    jednocześnie z otwieraniem obiegu przez chłodnice przymykał by-pass z
    głowicy do pompy.
    Poza tym był normalny obieg grzewczy z wylotem z głowicy i powrotem przed
    pompę wody.
    A ciepło się robiło od silnika. Bardzo szybko :D

    --