  • Data: 2013-11-17 17:13:20
    Temat: Re: Zaimprowizowana wyciagarka
    Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 16 listopada 2013 16:17:05 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:
> [...]
    Windlass.

    ręce i nogi. Liczą się tylko te zmyślone co ich autorzy na własne oczy lub oczy
    ojców, wujków i brygadzistów to widzieli.

> [...]
    >
    > wyrywanego pojazdu urwie) oraz pękajaca stalówka i to co potrafi uczynić
    >
    > rozplatając się. Nieprzypadkowo kto moze, ten zmienia w wyciągarkach
    >
    > liny stalowe na aramidowe (Kevlar, Dynema), bo te pękając mają
    >
    > zgromadzone znacznie mniej energii sprężystej, a i tarciem wewnętrznym
    >
    > przy nagłym skurczu sporo jej wytracają - w egekcie napeżone pękając
    >
    > stwarzają mniejsze zagrożenie. A że są parę razy drozsze i parę razy
    >
    > mniej trwałe od stalowych - cóż, bezpieczeństwo kosztuje. Skoro są
    >
    > chętni do wydania tych pieniędzy - widać warto.

    A na forach użytkowników dźwigów helikopterowych też na pęczki opowieści o pękających
    linach? Na pogromcach mitów robili eksperyment. Po eksperymencie, przeprowadzonym
    według mnie prawidłowo, uznali opowieści o pękających linach i urwanych głowach za
    opowieści starych skrzypiec nie mające nic wspólnego z rzeczywistością. W normalnych
    warunkach pękająca lina była niegroźna. Dopiero zastosowanie specjalnych środków
    technicznych umożliwiło przywalenie pękniętą liną w trupa świni. Zrywali linę
    grubości palca. Po każdym zerwaniu upadała na podłogę. Nie znam się na linach
    stalowych ale wydaje mi się że materiał jest tak przygotowany że zerwanie występuje
    po przekroczeniu wytrzymałości na rozciąganie przy minimalnym wydłużeniu wynikającym
    z rozciągania. Coś jak "drut" z gównianego żeliwa.