    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    <59a58bda$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <59a5c04f$0$5144$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m...@p...waw.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oo7f9m$ovn$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oo8idh$nut$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <59a7f4f7$0$5145$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 31 Aug 2017 13:57:55 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > DECT ?
    > DECT nie ma duzego zasiegu - 100m podaja i jakos tak wychodzi.
    > W samochodzie latwoe przekroczyc.

    Raczej DECT. Ta granica nie jest chyba sztywna, nie wynika z zależności
    czasowej jak w GSM, tylko samej mocy syganłu. Jakos to im działało.

    > DECT ?
    > Tu z kolei wychodzi ograniczenie ilosci sluchawek zarejestrowanych w
    > bazie.
    > Zwykle 6-7, tu piszecie o 12.

    Nigdzie nie piszę o 12, może taksówek w miasteczku było 6. A może to
    nie był DECT, tylko inny system. W każdym razie pomysł ciekawy.

    > Stosunkowo wczesnie powstaly tez u nas rozne "radio-taxi", ale to
    > raczej w wiekszych miastach/korporacjach.

    W Warszawie gdzieś w połowie lat siedemdziesiątych. Gadanie w trybie
    zwanym chyba multisimpleks, przy użyciu trzech częstotliwości. Na
    jednej gadała centrala, wszyscy to słyszeli. Ale jak wóz odebrał
    nośną centali, to mu ona blokowała możliwość włączenia nadajnika.
    Wszystkie ruchome stacje nadawały na jednej częstotliwości. A jak
    centala odebrała sygnał z którejś, wystawiała sygnał na trzeciej
    częstotliwości, co też blokowało nadajniki. Więc kto pierwszy dorwał
    się do sitka, ten mógł gadać.

    Jarek

    --
    Chianti, chianti sączę sobie od niechcenia
    Radio taxi, proszę czekać na przyjęcie zamówienia