    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Date: Thu, 31 Aug 2017 01:07:55 +0200

    news:m3y3q2kw4o.fsf@pm.waw.pl...

    > Ale to oczywiście bardzo duże uproszczenie.

    Wiadomo. To tylko jeden z czynników.

    > To ostatnie nie jest oczywiste (zależy co jest stałą, albo jakie zmienne
    > są zależne od pasma, a jakie nie). Oczywiste jest jednak to, że łatwiej
    > generalnie przesłać dane wolno niż szybko.
    >
    > Dodatkowo wszystko zależy od częstotliwości i np. wysokości masztów.

    Nie są tak krytyczne wtedy niedoskonałości torów, czy urządzeń, większa
    tolerancja na rozrzuty. Nie ma za darmo, coś kosztem czegoś, nawet
    smaczniejszy chlebek zwykle jest droższy, bo Pan Piekarz musiał się bardziej
    postarać i więcej serca włożyć.
    Przykład skrajnych wręcz różnic w reakcji na niedoskonałości... Dekada i
    Strowger, oraz E10A. W Stro łatwo palcem wystukać cały numer, w E10A jest to
    niemal niemożliwe, zakres tolerancji jest tak mały, że od paluszka
    zgłupieje. DTMF, E10A najbardziej udało mi się zjechać do S11=95, a
    stabilnie nawet chyba dopiero 150, ale już w EWSD, S11=33 niestabilnie, i 35
    stabilnie. Zadanie numeru, to jakby krótkie pierdnięcie i centrala ma cały
    numer. Niektóre modemy nie zejdą poniżej S11=50.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.