    From: anhin <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zagadka
    Date: Sun, 30 Dec 2012 11:05:36 +0100

    > Patrzę na tego szaleńca i widzę, że czasem wystarczy małe przycięcie,
    > dajace lekkie zarzucenie tyłem, aby uzyskać dobry efekt chlapnięcia:
    > http://www.youtube.com/watch?v=YTn7k_1Vezk

    aha... cała rzecz w tym że 1. łódź nie ma hamulców 2. jest stale
    półzanurzona w gęstym środowisku. Po skręcie zmiana kursu następuje
    zawsze z opóźnieniem, to jakby odpowiednik "poślizgu kontrolowanego".
    Dlatego szybka łódź przez chwilę płynie bokiem, zagarniając burtą
    materiał na sporą falę. Im większa szybkość, tym mniej zagarniętej wody
    potrzeba aby wytworzona fala się załamała, tworząc grzywacz/fontannę.
    Dlatego ciężkie, głęboko zanurzone łodzie tworzą potężne, ale stosunkowo
    niskie fale, a lekkie ślizgówki i skutery potrafią efektownie chlapać
    stosunkowo niewielką ilością wody. Nie jestem motorowodniakiem -powyższe
    bierze się z teorii i obserwacji działalności takowych na WJM i Zegrzu,
    czasem bolesnych (destrukcyjna lewitacja gorącej zupy po przepłynięciu
    gigantycznej dresmotorówy w odległości kilkunastu metrów itp. przyjemności)