    Date: Mon, 09 Jul 2012 14:37:48 +0200
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zadupizm a nowoczesne samochody.
    <jrvh5j$o3a$1@news.task.gda.pl> <js1brh$6gt$1@inews.gazeta.pl>
    <js1ple$j8k$1@news.task.gda.pl> <7827446848$20120622150430@squadack.com>
    <js1qmb$lte$1@news.task.gda.pl> <1460718084$20120622164318@squadack.com>
    <js2687$is3$1@news.task.gda.pl> <8836435492$20120622190538@squadack.com>
    <4fe5a030$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
    <js6kl4$h16$1@news.task.gda.pl>
    <4ff1a0e7$0$1297$65785112@news.neostrada.pl>
    <jsuto3$sk4$1@news.task.gda.pl>
    <4ff35635$0$1311$65785112@news.neostrada.pl>
    <jt0sr2$r8s$1@news.task.gda.pl>

    Jan45 wrote:

> [...]
    >
    > Staram się jechać z prędkością maksymalną dopuszczalną.
    > Rzecz jasna dopuszczalną według znaków i przepisów,
    > a nie mojego widzimisię. Odstęp od samochodu przede
    > mną jest dla mnie ważny tylko wtedy, kiedy samochodów
    > jest dużo, tyle, że trzeba ZWOLNIĆ poniżej prędkości
    > dopuszczalnej. Oczywiście to jest jakiś tam dyskomfort,
    > kiedy widzę, że nie dojadę do celu z prędkością
    > maksymalną. Ale jeśli różnica nie jest duża,
    > np. 5-10 km/godz., nie wyprzedzam. Rozmiar odstępu
    > bezpiecznego oceniam na wyczucie, musi być taki,
    > żebym zdążył zareagować na ruchy poprzednika.

    Zastąp wyczucie twardą wiedzą. Będzie lepiej dla wszystkich.

    Było to liczone, rachunek jest zupełnie prosty. Masz się móc zatrzymać za (a nie
    na) twoim poprzednikiem gdyby ten hamował awaryjnie do zera. Twoje hamowanie
    zacznie się ok 1s po hamowaniu poprzednika (czas reakcji oko->mózg->stopa + czas
    przerzucania stopy na pedał hamulca + czas wciskania pedału). Opóźnienie w
    zwykłych (a nie idealnych) warunkach zwykłego samochodu to 0.6g (przyjmij -6
    m/s^2). Dodaj jeszcze możliwą rozbieżność skuteczności hamulców poprzednika i
    towjego pojazu (np. 1m/s^2). W sumie zwykłe szkolne zadanie.

    > No i tutaj pojawia się problem tych współuczestników
    > jazdy, którzy nie godzą się na zmniejszenie prędkości.
    > Zaczynają obowiązywać zasady owczego pędu i buntu
    > przeciw niemu.

    Znowu twoja wyssana z palca teoria...

    > Tacy popędliwcy szukają sposobu na
    > wyprzedzenie, i to w sposób bezwzględny. Dlaczego
    > taki ktoś ma mi za złe, że nie zwolnię jeszcze bardziej,
    > żeby akurat JEMU ułatwić wyprzedzanie? To czysty egoizm.
    > Żeby mu zrobić miejsce MUSZĘ jeszcze bardziej zmniejszyć
    > prędkość, a to skutkuje zmniejszeniem prędkości tych,
    > co jadą za mną.
    >
    > Zrozumcie panowie popędliwcy albo spieszący się bardzo,
    > że to NIE niechęć do was każe nam utrzymywać
    > odstęp bezpieczny dobry DLA NAS.

    Nie, nie utrzymujecie odstępu dobrego DLA WAS. Odstęp dobry dla was to (dla
    prędkości podróżnych od ok 60 do ok 150km/h) z bardzo dobrym przybliżeniem
    odległość w metrach od zderzaka poprzednika nie mniejsza niż połowa wasza
    prędkości w kilometrach na godzinę.

    Jak jedziesz 70km/h to masz być 35m za poprzednikiem. A nie 15m.

    Niemcy wprowadzili powyższą regułę do prawa. Za jej nieprzetrzeganie możesz sił
    w tamtym kraju stale rozstać z poważną częścią zawartości portwela.

    > Z punktu widzenia
    > WASZYCH potrzeb i chęci jest to odstęp za mały.

    Nie, on jest obiektywnie za mały.

    > A robimy tak tylko po to, żeby utrzymać jako-taką
    > prędkość podróżną. Wasze zajeżdżanie nam drogi prędkość
    > tę zmniejsza. W imię czego mamy WAM ułatwiać skrócenie
    > czasu jazdy NASZYM kosztem, czyli kosztem wydłużenia
    > naszego czasu jazdy?

    Macie zachować bezpieczny odstęp. Bezpieczny to jest obiektywnie bezpieczny a
    nie jaki się wam wydaje.

    > Obiektywna prawda jest taka: Kolumna ZAWSZE jedzie
    > wolniej niż samochód na pustej jezdni. To fizyka
    > stosowana.

    Co jest argumentem za wyprzedzeniem kolumny :)

    > Rządzi się swoimi prawami i ktoś, kto
    > się buntuje, musi sobie z tym radzić na swój koszt,
    > czyli ryzyko. To niestety oznacza wojnę "miszczów"
    > z "kapelusznikami". Różnica interesów jest za duża,
    > żeby mogło dojść do porozumienia. Salomon jest tu
    > pilnie poszukiwany!

    Wystarczy zachowanie odstępów obiektywnie bezpiecznych (a nie bezpiecznych wg
    czyjegoś widzimisię). Kolumna jadąca z prędkością 70km/h z odstępami właściwymi
    dla komumny 40km/h jest tworem niezbezpiecznym i w paru mijescach na świecie
    prawnie zakazanym. Jak odstępy będą właściwe (czyli dla 70km/h te 35m) to
    a) drobne zaburzenia ruchu będą się dużo słabiej propagować wzdłuż kolumny
    b) wyprzedzający będą mniej przeszkadzać chcącym pozostać w kolumnie
    c) chcący pozostać w kolumnie będą mniej przeszkadzać wyprzedzającym
    d) jak komuś zając pod koła wyskoczy to nie zagarażuje w nim 3 kolejnych
    uczystników kolumny.

    \SK