  • 1. Data: 2012-03-25 22:09:37
    Temat: Zabezpieczenie wyjsci
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Jest wyjscie ktore ma sterowac diode 10mA (dioda od transoptora
    podlaczonego 1m dalej). Dostepne jest 12V i 3.3V na wspolnej masie.

    Potrzebuje zabezpieczyc to wyjscie tak, zeby przezylo pomylkowe
    bezposrednie podlaczenie 230V (ktore moze byc podlaczone jako zwykle
    230VAC, albo 2x115VAC przesuniete w fazie o 180 stopni - ten przypadek
    bylby inny od 230VAC gdyby GND ukladu bylo na przewodzie N).

    Wyjsc jest wiecej niz jedno w ukladzie, kazde wyjscie ma 2 zaciski
    (czyli przypadki typu L podlaczone do minusa jednego wyjscia
    rownoczesnie z N podlaczonym do minusa drugiego wyjscia nie sa niemozliwe).

    Czy jest _prosty_ sposob zabezpieczenia tego? Chcialbym cos prostszego
    niz dwa lustra pradowe (w "+" i "-" tego wyjscia) i diody wlaczone w
    kierunku przewodzenia, bo spadki napiecia sa na tyle duze ze niewiele
    zostaje do wysterowania diody.

    --
    Jerry1111

  • 2. Data: 2012-03-26 07:45:34
    Temat: Re: Zabezpieczenie wyjsci
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > dwa lustra pradowe (w "+" i "-" tego wyjscia) i diody wlaczone w kierunku
    > przewodzenia, bo spadki napiecia sa na tyle duze ze niewiele zostaje do

    Najprostszy i najczesciej stosowany to gniazda/wtyki uniemozliwiajace
    pomylke.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2012-03-26 22:01:29
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 26/03/2012 06:45, Desoft wrote:

    > Najprostszy i najczesciej stosowany to gniazda/wtyki uniemozliwiajace
    > pomylke.

    Nie zabezpieczysz sie w ten sposob od zlego podlaczenia kabli do tych
    gniazd/wtykow.

    --
    Jerry1111

  • 4. Data: 2012-03-27 09:22:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w wiadomości

    > Nie zabezpieczysz sie w ten sposob od zlego podlaczenia kabli do tych
    > gniazd/wtykow.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem.
    Mam urządzenie FajnaLedka o napięciu nominalnym 12V= i dobudowuję mu
    gniazdko np.: USB.
    I twierdzisz że fachowiec w USA zrobi kabel z jednej strony zakończony
    wtyczką 110V a z drugiej gniazdkiem USB???

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2012-03-27 11:14:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

> [...]
    > I twierdzisz że fachowiec w USA zrobi kabel z jednej strony zakończony
    > wtyczką 110V a z drugiej gniazdkiem USB???

    Ja zrozumiałem to tak, że nie tyle zrobi kabel z takim połączeniem do
    gniazd/wtyków, co podłączy wprost do zacisków urządzenia. Nie wiem jak
    często fachowcy z USA robią podobne rzeczy, ale wejścia uodpornione na
    takie sytuacje zdarzają się dość często.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2012-03-27 12:13:11
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > często fachowcy z USA robią podobne rzeczy, ale wejścia uodpornione na
    > takie sytuacje zdarzają się dość często.

    Jeżeli urządzenie nie ma zacisków, tylko określone gniazdo, to szansa
    wpięcia "innego" napięcia jest praktycznie niemożliwa.
    Bardzo często spotyka się urządzenia wielogniazdkowe, gdzie każde gniazdo
    jest inne, zabezpiecza to przed omyłkowym włożeniem innej wtyczki.
    Ewentualnie klucze w gniazdach. Sposobów jest wiele, z reguły te najprostsze
    są najskuteczniejsze.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2012-03-27 12:22:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Jeżeli urządzenie nie ma zacisków, tylko określone gniazdo, to szansa
    > wpięcia "innego" napięcia jest praktycznie niemożliwa.

    A jeśli nie ma określonych gniazd, tylko zaciski ze śrubkami, to szansa
    jest niezerowa.

> [...]
    > jest inne, zabezpiecza to przed omyłkowym włożeniem innej wtyczki.
    > Ewentualnie klucze w gniazdach. Sposobów jest wiele, z reguły te najprostsze

    To w urządzeniach przeznaczonych dla ludu. W klockach używanych na przykład
    w automatyce i przeznaczonych do samodzielnego okablowania jest zgoła inaczej.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-03-27 13:16:10
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > A jeśli nie ma określonych gniazd, tylko zaciski ze śrubkami, to szansa
    > jest niezerowa.

    Łatwiej dorobić zabezpieczenia, niż wymienić złącza?

    > To w urządzeniach przeznaczonych dla ludu. W klockach używanych na
    > przykład
    > w automatyce i przeznaczonych do samodzielnego okablowania jest zgoła
    > inaczej.

    Generalnie aparaty mają zaciski śrubowe, sterowniki tylko te naprostsze,
    które mają wejścia/wyjścia stykowe.
    Jak podpiąć sieć (220V) pod szynę ASi? Lan? Czujnik?
    Oczywiście nie jest to 100% reguła i znam dużo rzeczy które mogą zadymić po
    podpięciu dwóch kabelków.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2012-03-27 13:54:26
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > w automatyce i przeznaczonych do samodzielnego okablowania jest zgoła inaczej.

    Tam są zaciski śrubowe, dokumentacja pokazująca sposób połączenia i
    zawierająca ostrzeżenie, że podłączenie powinny wykonywać uprawnione
    osoby zgodnie z dokumentacją.
    Czy jesteś przekonany,że falownik ma wytrzymać przypadkowe podłączenie
    zasilania pod linie wyjściowe a na wyjścia tranzystorowe możesz wrzucić
    napięcie sterownicze 230V?

    MD

  • 10. Data: 2012-03-28 09:27:46
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Czy jesteś przekonany,że falownik ma wytrzymać przypadkowe podłączenie
    > zasilania pod linie wyjściowe a na wyjścia tranzystorowe możesz wrzucić

    Ja z pytania zrozumiałem, że trzeba zaprojektować wejście odporne na
    podłączenie za dużego napięcia.
    Więc wydawało mi się że to urządzenie dopiero powstaje. Jeżeli źle
    zrozumiałem, to chyba wina pytającego :))
    W powyższym przykładzie producent zabezpieczył urządzenie w prosty sposób:
    uprawnione osoby, zgodnie z dokumentacją.

    Spotkałem się kilka razy że falownik na 220V nie wytrzymał napięcia 400V.
    Spaliło się zabezpieczenie i falownik.

    --
    Desoft