  • Data: 2013-07-16 11:02:01
    Temat: Re: Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
    Od: GAD Zombie <g...@U...gad.USUN.art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-07-15 17:11, Lisciasty pisze:

    > Ile masz faz w mieszkaniu?

    Dwie.

    > Jak stara instalacja?

    Trudno określić. Blok ma ponad 40 lat. W mieszkaniu instalacja jest
    pewnie nowsza, ale nie na pewno, jednak nie jest też ani świeża ani pewna.

    > Co znaczy że masz obiekcje? :>

    Mam obawy, że druty od uziemienia kończą się gdzieś na trasie w ścianie
    i nie są wcale uziemione. W efekcie zauważyłem, że podłączony komputer
    do gniazdka cały jest jakby pod prądem, bo śrubokręt z próbnikiem świeci
    się gdy dotknę obudowy komputera. Podobnie jest z włączoną pralką do
    prądu, która rurą jest podłączona też do rozgalęzienia przy kranie. Gdy
    jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała. Gdy przyłożyłem
    próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment zaświecił.

    I kto wie, czy właśnie przez to nie trafił szlag komputerów, chociaż to
    tylko przypuszczenie.

    > W bloku za wiele nie powalczysz, ja wymieniłem całą instalację, w szachcie
    > klatkowym mógłbyś na upartego zamontować ogranicznik przepięć ale
    musiałbyś
    > mieć dostęp do przewodu ochronnego lub samemu taki wykonać (czasem
    się da).

    Niestety elektryk ze mnie żaden, więc sam nic nie zdziałam. Musiałbym
    wezwać fachowca i zgodzić się na remont mieszkania, gdybym chciał
    zmienić/sprawdzić instalacje w ścianach. Na razie szukam prostszego
    rozwiązania :).

    --
    GAD Zombie
    http://gad.art.pl/ http://sadist.art.pl/