  • 181. Data: 2016-09-11 08:27:50
    Temat: Re: Za komuny to było wesoło !!
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-09-08 o 17:08, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    > nie wina/zasługa PRL.

    > I tak, i nie.
    > Pamietaj, ze kraj mielismy zacofany i zniszczony.
    > Pewne zacofanie

    Zacząłbym chociażby od planu Marshalla. I od tego, że Francuzi mieliby
    dość własnych problemów żeby się do nas za bardzo nie wpychać.

    > Trudno powiedziec, jakby to wygladalo, gdyby kapitalizm rzadzil ... w
    > zasadzie to wiem - telefon bylby na tyle drogi, ze zamowien na
    > instalacje byloby w sam raz, aby nikt nie narzekal na dlugie czekanie :-)

    Nie byłoby tak, bo nie byłoby monopolu. Nie byłoby "obiektywnych
    powodów" itd.
    Nie powtarzaj po tych tam "że gdyby był kapitalizm to wcale tak lepiej
    by nie było". Oni przedstawiają problemy we "właściwym" dla nich
    świetle. Wystarczy popatrzeć na to szerzej i od razu inaczej to wszystko
    wygląda.

    > Prawidlowo ... ale tez jak pamietam znajomych z liceum, to chyba wszyscy
    > telefony mieli.
    > Nie mowie, ze we Wroclawiu tak swietnie bylo - potem poznalem pare osob
    > co tez juz dlugo czekaly mimo nowego ustroju,
    > firmy tez musialy swoje odczekac ...
    > A wsi TP nei zdazyla stelefonizowac.
    > Moze i dobrze, bo by im sie inwestycja nie zwrocila ... chyba ze przez
    > internet :-)

    Wieś to jest wszędzie problem. Stawiać słupy, ciągnąć linie... a rozmów
    tyle, co kot napłakał. Wciąż są miejsca, gdzie wprawdzie komórki
    działają, ale już internet to nie za bardzo.

    Pozdrawiam

    DD

  • 182. Data: 2016-09-12 18:19:38
    Od: "Grzegorz" <n...@f...too>

    //Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    //Sam dales wykaz towarow. Jakos wegla nie widze. Ilosci jakie sa w wykazie
    to drobne na panstwo wielkosci Polski. Teraz daj jeszcze ile od ruskich w
    tym czasie ropy, gazu

    "" i rudy zelaza przyszlo.""

    Wpierdol byś dostał za takie słowa w okresie kiedy to miało miejsce.

    Ruska zasiarczona ruda nie nadawała się do niczego.
    Siarka niszczyła wymurówkę pieca w zastraszajęcym tempie.
    Żeby ruska śmieciowa ruda siarczkowa mogła byś stosowana
    w Wielkim Piecu to trzeba było ją mieszać ze szwedzkim
    magnetytem.
    Magnetyt to był jedyny sposób, żeby z ruskiej rudy
    coś dało się wytopić.
    To najlepsza i najdroższa ruda. W tamtym czasie za dewizy.
    To nie moja wiedza ale pana technologa z tamtych lat.
    Mojego nauczyciela.

    //Dwa wagony cukierkow, robi wrazenie na idiotach. Przez te dwa wagony
    zabraklo na rynku wewnetrznym miesiecznie 3 gramy cukierkow na Polaka.
    //Nacztero osobowa rodzine wychodzi brak jednej landrynki miesiecznie.
    Ciekawe ile wagonow koszul kosztowal samolot mysliwski.

  • 183. Data: 2016-09-12 21:13:06
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Grzegorz pisze:
> [...]
    > To najlepsza i najdroższa ruda. W tamtym czasie za dewizy.
    > To nie moja wiedza ale pana technologa z tamtych lat.

    Ależ Rosja ma świetny magnetyt - aż anomalię magnetyczną złoża
    powodują... Tylko dla siebie, dla demoludów była nie przymierzjąc
    nieledwie darniówka.

    --
    Darek

  • 184. Data: 2016-09-12 21:50:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K Ładziak napisał:

    > Ależ Rosja ma świetny magnetyt - aż anomalię magnetyczną złoża powodują...

    U nas też jest Kurska Anomalia. Tyle że nie magnetyczna, a telewizyjna.

    --
    Jarek

  • 185. Data: 2016-09-12 22:17:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ty musiales byc szycha w PRL ze to wszystko wiesz. Jak padl mit o wywozeniu cukierkow
    i nikt nie dal rady udowodnic ze nie bylismy kolonia zachodu to teraz ze ruda byla
    zla. Dla mnie glupota objawia sie tym ze ktos chce poprawiac to co bylo piecdziesiat
    lat temu i sie nie wroci. Ale jak tam kto lubi, ja lubie ponabijac sie z tego co bylo
    i patrzec w przyszlosc bo ciekawsza moze byc niz przeszlosc ktora znam. Ale jak ktos
    lubi sie brandzlowac tym co bylo to jego sprawa.

  • 186. Data: 2016-09-12 22:45:28
    Od: Dziamgot Niestrudzony <d...@g...com>

    użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Ale jak tam kto lubi, ja lubie ponabijac sie z tego co bylo i patrzec w przyszlosc
    bo ciekawsza moze byc niz przeszlosc ktora znam. Ale jak ktos lubi sie brandzlowac
    tym co bylo to jego sprawa.

    Oświeć nas i przedstaw swoje domysły, co było przyczyną braków
    w sklepach na początku lat 80tych i cud, dostatek w latach
    88-89r.

  • 187. Data: 2016-09-12 23:15:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jakich brakow? Nic takiego nie zauwazylem. Bylem rzemieslnikiem i mialem kase zeby
    kupic co chcialem. Kazdy mogl byc wtedy rzemieslnikiem i nic nie tlumaczy tych co nie
    chcieli nimi byc. Poza tym to co bylo to czas przeszly dokonany. W miedzyczasie tyle
    sie zmienilo ze nawet z tamtych bledow nie mozna wyciagac wnioskow zeby ich drugi raz
    nie popelnic. Co najwyzej mozna o tamtych czasach jak o ciekawostce przyrodniczej
    pogadac a nie robic napinke jak przy zatwardzeniu.

  • 188. Data: 2016-09-13 00:56:57
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Kazdy mogl byc wtedy rzemieslnikiem i nic nie tlumaczy tych co nie chcieli nimi
    byc.

    Chyba w rzeczywistości równoległej.
    Ja akurat rzemieślnikiem nie byłem. Ale rodzice mojego najlepszego
    przyjaciela owszem. I chyba coś cię ominęło, skoro nie pamiętasz, że
    żeby być rzemieślnikiem, to trzeba było należeć do odpowiednich
    organizacji czyli cechu chociażby. Może mi powiesz, że tam można sobie
    było się zapisać "ot tak", jak dziś założyć firmę ? Żeby wtedy móc sobie
    rzemieślniczo dłubać, to trzeba było mieć plecy. Wiedzieć co, z kim i za
    ile. I mieć coś w zanadrzu, bo wszystko kosztowało.

    A ja miałem tatusia robola i matkę niepracującą. Nawet gadać nie miałem
    z kim o tym. Dlatego założyłem interes w 1990 roku. Kiedy to było
    możliwe "normalnie".

    Jednym słowem - pierdzielisz jak potłuczony. I nie chce mi się już
    więcej komentować tych pięknych wspomnień PRL.

  • 189. Data: 2016-09-13 01:42:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wszedzie na swiecie rzemieslnicy naleza do cechow. Akurat to nie bylo zadna anomalia.
    Nalezenie do cechu dawalo realne korzysci. Chociazby takie jak bezplatny dentysta z
    najlepszymi maszynkami do wiercenia w zebach. Przychodnia ktora mozna dzisiaj uznac
    za taka podstawowej opieki. Cechy organizowaly balangi, wczasy, kolonie i obozy dla
    dzieci rzemieslnikow. Posiadaly wlasne hurtownie w ktorych zaopatrywali sie
    rzemieslnicy. Udzielaly nie oprocentowanych pozyczek. Dawaly w sprawach zwiazanych z
    dzialalnoscia bezplatna pomoc prawna. Wydawaly branzowe czasopisma w ktorych miedzy
    innymi informowaly o zmianach przepisow. Uczyly prowadzenia biurokracji. Kiedys nie
    bylo biur ksiegowych i kazdy musial sam prowadzic dokumentacje dla US. Wynajmowaly
    stoiska na targach i darmo rzemieslnicy sie na nich wystawiali. W okresie kartek na
    paliwo dysponowaly dodatkowymi kartkami. I to wszystko bylo pod spoleczna kontrola
    czlonkow cechu. Nie znane mi sa z tamtych czasow zadne przekrety z cechow. Do cechu
    nalezalem jak bylo to obowiazkowe i wiele lat jak juz nie bylo obowiazkowe. Jeszcze
    taka prosta sprawa. Swiadectwa kwalifikacji wydawane przez cechy byly i sa w dalszym
    ciagu uznawane tam gdzie jest cywilizacja za najwyzsze z mozliwych kwalifikacje do
    wykonywania zawodu. Mistrz budowlany z Polski w Niemczech albo we Francji cegiel
    nosil nie bedzie. Tamten cech na to nie pozwoli i znajdzie mu prace dopasowana do
    kwalifikacji. Dalej uwazasz ze cechy byly i sa zle?

  • 190. Data: 2016-09-13 10:55:28
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    Ale jak ktos lubi sie brandzlowac tym co bylo to jego sprawa.

    Ja się nabijam z tego co jest teraz, bo wszystko działa praktycznie tak
    samo - malowanie trawy jak towarzysz dyrektor przybywa, biurokracja itp.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl