  • 41. Data: 2012-02-04 19:42:47
    Temat: Re: Z obu stron + i LED swieci
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    L501 aneryS <s...@s...pl> napisał(a):
    > Purystów pytam - kiełbasę sprzedaje się na 20 złotych, czy po 20 złotych?

    Nigdy w życiu nie słyszałem, żeby ktoś mówił "na".

    > Światło się włącza, czy zapala?

    Fala elektromagnetyczna się nie pali, więc pozostaje włączanie.

    > megabajty skraca się MB, czy mb? Czy Mb?

    A tu już nie ma dowolności. mb to metr bieżący, ewentualnie milibit ale to
    bez sensu. Mb to megabit. Można jedynie dyskutować nad zapisem MB i MiB, z
    których pierwszy oznacza milion bajtów a drugi 1024*1024 bajtów ale
    powszechnie używa się tego pierwszego w znaczeniu tego drugiego.

    > Telewizor - włącza się,
    > zapala, czy otwiera? itd...

    Nie spotkałem się z otwieraniem telewizora w mowie, dopiero z Internetu się
    kiedyś dowiedziałem, że jest takie sformułowanie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 42. Data: 2012-02-04 19:46:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    L501 aneryS <s...@s...pl> napisał(a):
    > Apropo puryzmu - czepiamy się "prądu o napięciu", to ja sobie nie moge
    > odmówić czepienia się stwierdzenia duży rezystor (ja osobiście wolę
    > opornik)

    Co do opornik/rezystor to w sumie nie wiem jakie jest zdanie purystów. A
    "duży" to faktycznie kolokwializm, szczególnie przy takim w obudowie np.
    0402 :) Mnie z kolei razi jak ktoś pisze "ohmów" albo "voltów".

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 43. Data: 2012-02-04 19:46:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Saturday, February 4, 2012, 8:42:47 PM, you wrote:

    > Nigdy w życiu nie słyszałem, żeby ktoś mówił "na".

    Wiesz, że karmisz?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 44. Data: 2012-02-04 20:57:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Saturday, February 4, 2012, 8:46:03 PM, you wrote:

    > Co do opornik/rezystor to w sumie nie wiem jakie jest zdanie purystów.

    A jakie może być? Opornik == rezystor. Polski odpowiednik kalki
    międzynarodowej.

    > A "duży" to faktycznie kolokwializm, szczególnie przy takim w
    > obudowie np. 0402 :) Mnie z kolei razi jak ktoś pisze "ohmów" albo
    > "voltów".

    A to już błąd - pisownia jednostek w języku polskim jest ściśle
    okreslona.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2012-02-04 22:14:28
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jgk1nt$c1o$1@news.icpnet.pl...

    > Nigdy w życiu nie słyszałem, żeby ktoś mówił "na".

    Rzadko w spożywczaku kupujesz :)

    > Fala elektromagnetyczna się nie pali, więc pozostaje włączanie.

    Ano. Teraz zróbmy eksperyment - ile razy usłyszymy "Zapal światło" w ciągu
    tygodnia :)

    > A tu już nie ma dowolności. mb to metr bieżący, ewentualnie milibit ale to

    Nie inaczej. Tymczasem czzęsto można zauważyć, że ktoś pyta np. Czy mi się
    W7 zmie,sci w 512 mb/Mb?

    > bez sensu. Mb to megabit. Można jedynie dyskutować nad zapisem MB i MiB, z

    Nie inaczej! Ale weź zwróć uwagę pytającemu, to jeszcze się obrazi :)

    > których pierwszy oznacza milion bajtów a drugi 1024*1024 bajtów ale
    > powszechnie używa się tego pierwszego w znaczeniu tego drugiego.

    Jaja kobyły :) tzn. ja, jako raczej "starsiejszej daty" użytkownik operuję
    wersją 1024K na oznaczenie równoważne 1M, nie KiB, czy MiB, siła
    przyzwyczajenia, oraz niech,ęć do nowego skrótu, jak też do uznania, że
    Pluton nie jest już planetą.

    > Nie spotkałem się z otwieraniem telewizora w mowie, dopiero z Internetu
    > się kiedyś dowiedziałem, że jest takie sformułowanie.

    Ano. Na szczęście ten zwrot jest coraz rzadszy. Nigdy mi się nie podobał, ja
    zawsze telewizor włączałem/wyłączałem, no, z rzadka, zapominając się,
    telewizor gasiłem. A zapalać telewizor? A oo-
    http://www.youtube.com/watch?v=VubxmLOC_5Q przewinąć do 11:30, wprawdzie to
    pod sam koniec, ale widać wszystko, co trzeba.

  • 46. Data: 2012-02-04 22:18:49
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > Wiesz, że karmisz?
    >
    > [...]

    Zawsze myślałem, że z wiekiem się mądrzeje :P
    W OE jest taka miła kombinacja klawiszy - ALT-W,Z, naciśnij ją sobie na mnie
    i zobaczysz jakie życie stanie się miłe :) A jak masz inny program -
    zastosuj rozwiązanie równoważne :P

  • 47. Data: 2012-02-04 22:23:37
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    L501 aneryS <s...@s...pl> napisał(a):
> [...]
    > operuję wersją 1024K na oznaczenie równoważne 1M, nie KiB, czy MiB, siła
    > przyzwyczajenia, oraz niech,ęć do nowego skrótu, jak też do uznania, że

    Z tym Plutonem to fanaberia astronomów, natomiast KiB i MiB wymyślono dla
    spójności z przedrostkami innych jednostek i ma to jakiś sens.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
    Tę niespójność wykorzystują producenci twardych dysków, którzy pisząc 100 GB
    mają na myśli 100 miliardów bajtów a klienci spodziwają się 107374182400
    bajtów (ponad 7% różnicy).

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 48. Data: 2012-02-04 22:26:45
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jgk1u1$cad$1@news.icpnet.pl...

    > Co do opornik/rezystor to w sumie nie wiem jakie jest zdanie purystów. A

    Opornik jest jak najbardziej poprawnym słowem. Inaczej, na kondensator
    musielibyśby, idąc tym tropem, mówić "kapacytor".

    > "duży" to faktycznie kolokwializm, szczególnie przy takim w obudowie np.
    > 0402 :) Mnie z kolei razi jak ktoś pisze "ohmów" albo "voltów".

    Jak więc sam widzisz - interpretacja jest subiektywna.
    Cóż - tak gadamy, jak nas media raczą, wielu dzisiejszych spikerów nawet by
    studia nie zobaczyło, za dawniejszych czasów... Pomijając akcent, dykcję,
    wymowę w ogóle, "wuchta" błędów gramatycznych, a nawet orty się zdarzają, w
    mowie... itd... Ale, jak na rok szkolny jest może tydzień gramatyki, a
    lekcji polskiego - tygodniowo 3, to co się dziwić? Wszelakie pokemonizmy,
    interpunkcja (a co to?):P (ja na GG czytam do 5-10 wyrazu, jak nie znajd,e
    znaku przestankowego, to porzucam resztę tekstu i uznaj,e go za
    nieotrzymany. Podobnie, na zadane pytanie nie zako,ńczone pytajnikiem nie
    odpowiadam. ITD.

  • 49. Data: 2012-02-04 22:40:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Feb 2012 20:42:47 +0100, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > Nie spotkałem się z otwieraniem telewizora w mowie, dopiero z Internetu się
    > kiedyś dowiedziałem, że jest takie sformułowanie.

    Za mlody jestes :-) Ja w sumie tez

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1025143/Pict
    ured-The-51-year-old-television-set-wired-digital-ag
    e.html
    http://www.youtube.com/watch?v=tfkrkSgtOvw

    I od razu "otwieranie telewizora" nabiera sensu.
    Ciekawe - ochrona drogiego ekranu, czy wypukle szare szklo razilo dobre
    gusty ?

    Juz chcialem napisac ze w Polsce to pojecie chyba nie powinno byc znane ...
    ale zobaczylem
    http://stare-telewizory.republika.pl/katalog/wisla.h
    tml
    co te ruskie skopiowaly ?

    J.

  • 50. Data: 2012-02-04 23:15:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > I od razu "otwieranie telewizora" nabiera sensu.
    > Ciekawe - ochrona drogiego ekranu, czy wypukle szare szklo razilo dobre
    > gusty ?

    Chyba po prostu Siła Tradycji. W porządnych meblach robi się drzwiczki,
    czy to biblioteczka, czy bieliźniarka, więc w telewizorze też. Ale były
    też jeszcze starsze odbiorniki, w których otwieranie miało uzasadnienie
    techniczne. Mam na myśli te, które miały długą lampę umieszczoną pionowo
    szyjką w dół, a obraz oglądało się w lustrze zamontowanym w odchylanej
    klapie na górze obudowy.

    --
    Jarek