  • 71. Data: 2012-02-08 20:29:39
    Temat: Re: Z obu stron + i LED swieci
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

> [...]
    > Jeśli rozważamy połączenie szeregowe, to nie jest to prawda, bo w każdym
    > punkcie połączenia szeregowego natężenie prądu jest takie samo.
    > Natomiast na mniejszej rezystancji następuje mniejszy spadek napięcia. W
    > związku z tym, jeśli rezystor o tej mniejszej rezystancji jest od strony
    > plusa, to na wyjściu dzielnika napięcie będzie wyższe od połowy napięcia
    > zasilania, a jeśi byłby od strony masy to byłoby niższe od połowy
    > napięcia zasilającego. Im rezystor ma mniejszą wartość, tym bardziej
    > "ściąga" do tej szyny zasilania, do której jest podłączony.

    Dzieki.

  • 72. Data: 2012-02-08 20:58:45
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > A wlasnie, sa moze gdzies w sieci opisane te rozne wykresy (nie tylko
    > diod), zebym mogl wiedziec o co chodzi w tych wykresach.
    > Na obecna chwile widze wykresy (rozumiem co na nich jest), ale nie mam
    > pojecia co z nich mozna wywnioskowac i w czym moze sie przydac.

    Jeśli rozumiesz, co jest na wykresie, to nie potrzebujesz szukać jakiegoś
    specjalnego dodatkowego opisu. Masz przedstawione, jak jedna wielkość zależy
    od drugiej. Jakie będą dalsze wnioski i do czego może się to przydać, to już
    zależy od układu w jakim dany element się znajduje. Poza tym, jak czytasz
    dokumentację do elementu, to wykres jest uzupełnieniem głównego opisu. Skup
    się więc na tym opisie, masz przedstawione jak działa element i do czego
    służy. Wykres uzupełnia tę wiedzę przez przedstawienie jak wpływają różne
    czynniki na element. Jedne wykresy są ważne, inne mniej, to już zależy od
    konkretnego przypadku.
    Przykładem wykresu, z którego można coś przydatnego wyczytać, jest np.
    wykres poboru prądu przez mikrokontroler, np. ATmega, w zależności od
    szybkości taktowania. Widzisz więc, że dla 1 MHz mikrokontroler pobiera tyle
    mA, dla 2 MHz tyle a dla 4 MHz tyle. Jeśli zasilasz mikrokontroler z
    zasilacza, to ten wykres Cię specjalnie nie interesuje. Natomiast jak
    zasilasz z baterii, to chciałbyś, żeby mikrokontroler pobierał jak najmniej
    prądu, żeby bateria starczyła na dłużej. Na podstawie tego, co ma robić Twój
    mikrokontroler, obliczasz sobie najmniejszą prędkość, przy której może
    działać. Patrząc na wykres możesz oszacować jaki wtedy będzie pobór prądu
    przez niego i jaką oszczędność da Ci zmniejszenie prędkości mikrokontrolera.
    Dowiesz się też, czy w ogóle pomysł zasilania z baterii ma sens i czy może
    nie lepiej poszukać innego mikrokontrolera albo zastąpić mikrokontroler
    czymś innym, mniej prądożernym.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 73. Data: 2012-02-10 10:10:05
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jgunpj$mc0$1@news.icpnet.pl...
> [...]
    > której może działać. Patrząc na wykres możesz oszacować jaki wtedy będzie
    > pobór prądu przez niego i jaką oszczędność da Ci zmniejszenie prędkości

    Ile razy się temu przyglądałem to zawsze mi wychodziło, że obniżenie
    prędkości zegara prawie nic nie daje.
    Czy będzie brał 8mA przez 1ms, czy 2mA przez 4ms - na to samo wychodzi.
    Zakładam, że jak się oszczędza energię to generalnie cały czas w jakimś
    Power-Down i tylko przerwania.
    P.G.

  • 74. Data: 2012-02-10 10:27:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał
> [...]

    >wychodzi.
    >Zakładam, że jak się oszczędza energię to generalnie cały czas w

    Bo teoretycznie CMOS zuzywaja prad, tzn energie, na przeladowanie
    pojemnosci.
    Jesli program wymaga ilus tam przeladowan w procesorze, to zuzyje tyle
    samo, niezaleznie czy wolno czy szybko to robi.
    Zakladajac oczywiscie ze czesto korzysta z zatrzymania a nie czeka
    aktywnie. I ewentualnie kwestia innych peryferiow, ktore chodza
    bezuzytecznie.

    J.

  • 75. Data: 2012-02-10 13:15:28
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka <p...@C...pl> napisał(a):
> [...]
    > Czy będzie brał 8mA przez 1ms, czy 2mA przez 4ms - na to samo wychodzi.
    > Zakładam, że jak się oszczędza energię to generalnie cały czas w jakimś

    Jeśli korzystamy z usypiania to oczywiście tak.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/