    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Z archiwum - opony całoroczne a zimowe na śniegu
    Date: Sun, 03 Jan 2010 13:26:33 +0100

    WIHEDCNF pisze:
    (...)
    > Nie wykluczam możliwości, że z ABS zatrzyma się na krótszym odcinku,
    > niestety nie mam jak tego sprawdzić ponieważ nie dysponuję samochodem z
    > odłączanym ABS,

    Musiałbyś mieć taką możliwość przewidzianą przez producenta, ponieważ
    ABS od wielu lat (z 15?) realizuje trochę więcej funkcji niż kiedyś
    (choćby EBD), w związku z powyższym jego wyłączenie powoduje anomalie
    w układzie hamowania, stąd też nie ma czego porównywać w ten sposób.

    > natomiast sprawdziłem doświadczalnie, przy bardzo małej
    > przyczepności kół i niskiej prędkości ABS potrafi nie włączyć się wcale
    > i autko ładnie się ślizga,

    ABS z natury poniżej pewnej prędkości zaprzestaje modulacji (by pozwolić
    się zatrzymać), natomiast o małej przyczepności to on się najpierw musi
    dowiedzieć, a nie nie działać w ogóle, bo źle by w teście to wypadło.

    > masz okazje sprawdzić, bo warunki odpowiednie :-)

    Mam okazję to sprawdzać od pewnie ze 30 lat...

    > Podobnie jak i Ty wiem jak to działa,

    Jak tam widzę Twoje przekonanie o tym jak to działa, a nie wiedzę.
    Podobnie jak z tym twierdzeniem, że ze sprawnym ABS by się dalej
    zatrzymał.

    > między innymi dlatego wymyślili
    > BAS, tyle, że to się bardziej na suche lub mokre przydaje a nie na ubity
    > śnieg.

    A co ma do rzeczy? Akurat na takich drogach ABS się również świetnie
    działa - zdania są podzielone w zakresie skuteczności, ale nie zmienia
    to faktu, że test był zrobiony tendencyjnie i człowieka pusty śmiech
    ogarnia, co wyczyniają tamci artyści, by tylko pokazać słabość opon
    letnich (pisząc całoroczne, co jest kolejnym nadużyciem). Jak na zimowej
    to delikatnie z wyczuciem i działającym ABS, jak na letniej, to
    w pedał, ręczny, koła najlepiej w poprzek by nie ruszył itd.

    Co tam, niektórzy widzę łykają takie "wiarygodne przekazy" jak młode
    pelikany.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.