  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Date: Sat, 13 Oct 2012 15:52:19 +0200

    Użytkownik "Bartosz Derleta" <b...@d...ocm> napisał w wiadomości
    news:k5bpth$scv$1@news.icm.edu.pl...

    > Na kazdym wyjściu, jak pisałem, był rezystor 10k, więc może jednak nie? :)
    > napięcie mierzone na nogach między rezystorem a procesorem nie
    > przekraczało 5V w stosunku do masy układu, więc w zasadzie chyba nie ma
    > powodów do obaw.

    Masz rację - w takim razie nie ma podstaw do obaw, ale zwróć uwagę jak
    błędne wnioski można wyciągnąć gdy układ opisujesz jakby dokładnie a nie
    dokładnie.

> [...]
    > to działało. Próbowałem też na samym NMOSie to zasymulować, ale to chyba
    > nie tedy droga?
    >
    > (Sygnał sterujący przez rezystory zabezpieczające na bramkę, źrodło do
    > masy, dren przez rezystor do +16 i przez drugi rezystor na anodę, ale
    > kiepsko z wydajnością prądową, albo z kolei LED się nie wyłącza, tylko się
    > żarzy.
    >
    > Przepraszam za lamerstwo, jednak sucha teoria (przynajmniej na tak niskim
    > poziomie jak ją przyswoiłem) ma się nijak do faktycznych parametrów
    > tranzystorów, które nie są idealne... :(

    Cechą charakterystyczną MOSów jest dość duża pojemność bramki, które wymaga
    przeładowania zarówno w czasie włączania jak i wyłączania.
    Aby szybko sterować MOSy stosuje się specjalne bufory o dużych wydajnościach
    prądowych aby przeładować te pojemności.
    Ty nie planujesz pracować na 200kHz tylko raczej na 1kHz więc aż takiego
    problemu nie masz, ale jak twoje oporniki zabezpieczające są odpowiednio
    duże to prądy ładowania/rozładowania bramek odpowiednio małe i to trwa.
    Tranzystory mogą się nie zdążać włączyć i wyłączyć.

    Podaj konkretne typy tranzystorów i wartości oporników to ktoś Ci napisze co
    i jak zmienić.
    P.G.