  • 41. Data: 2014-10-10 09:26:09
    Temat: Re: Wyrok po wypadku policyjnej vectry z Zambrowie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2014, Czesław Wiśniak wrote:

    > W wyniku zmęczenia materiału :)

    To była INNA pozycja.
    "Zmęczenie materiału" przy prawidłowo wykonanym elemencie
    a "wadliwe wykonanie" (bez względu na to czy skutkuje
    przedwczesnym zmęczeniem czy innym objawem) to dwa dość
    istotnie różne przypadki.

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2014-10-10 09:30:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Oct 2014, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    > Przecież te 3 pensje to są bez winy

    Bez winy to pracownika można ugryźć tylko wtedy, jak podpisał
    odpowiedzialność materialną i to on nie może wskazać przyczyny
    strat (w postaci innego winnego lub przyczyny "leżącej poza
    nim").
    Domyślnie potrzebna jest właśnie wina.
    Nieumyślna, jako rzekł Liwiusz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2014-10-10 09:38:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2014, Shrek wrote:

    > Ale syrena nic nie zmienia - nie daje pierwszeństwa,

    Otóż to.
    Liczba argumentów za "słusznością" postępowania (lub przeciwnie
    - niesłusznością postępowania drugiej strony) jest drugorzędna,
    liczy się, który ma "najwyższy priorytet" nie uchylony przez
    jakiś czynnik (w stylu "niemożliwości").

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2014-10-10 10:51:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Oct 2014, Shrek wrote:

    > A nawet jeśliby to była sprawa "całościowa" o winę to uważałbym to za krok
    > w dobrym kierunku. Ja wiem, że najprościej powiedzieć, że nie ustąpił
    > pierwszeństwa temu na sąsiednim pasie,

    Moment, moment.
    Pierwszeństwo nie jest "superprawem".
    Popatrzyłem na zdarzenie pod tym kątem ;)

    To co powoduje, że bardzo często nie "chłopskorozumowe" rozumienie
    przyczyny przypadku jest uznawane za prawną przyczynę wypadku,
    a pierwszeństwo w momencie zdarzenia, to fakt, że naruszenie prawa
    popełnione wcześniej "przegrywa" (w wyścigu o priorytet winy) z wykroczeniem
    popełnionym później, w myśl zasady "ten później popełniający wykroczenie
    mógł zapobiec kolizji nie popełniając wykroczenia".
    Sprawa jest więc oczywista, jeśli tamto wykroczenie się skończyło.

    A tu ono dopiero się zaczęło.
    Mam na myśli zakaz wyprzedzania na skrzyżowaniu oczywiście.
    I dla niego nie ma wytłumaczenia "bo tamten za późno włączył
    migacz" (zakaz nie jest warunkowany sygnalizowaniem, jak
    na "zwykłym skręcie w pole"!), "bo nie widziałem" itp.
    Na skrzyżowaniu wyprzedzać nie wolno, chyba że są pasy
    wyznaczone - a to wyprzedzany jechał "swoim pasem", co nie
    może być argumentem przeciwko niemu.

    W odróżnieniu od np. zakazu przejechania ciągłych, mi wychodzi
    że wyprzedzanie zaczyna się po "nieupewnieniu się przez
    skręcającego" :>, więc to wyprzedzający jest tym, który
    "mógł zapobiec jakby nie popełnił wykroczenia".
    A że doprowadził do sytuacji w której nie umiał?
    (widać cztery metry hamowania na lodzie mu nie wychodzą,
    powinien się doszkolić na .samochody ;>)... dura lex,
    sed lex.

    To co na ogół pasuje Cavallino (czyli że prawo NIE DZIAŁA
    "chłopskorozumowo" i to nie przejeżdżający *wcześniej*
    linię ciągłą będzie winien kolizji, lecz ten kto mu
    *później* nie ustąpił) IMO w zaprezentowanym przypadku
    nie skutkuje "większą ważnością pierwszeństwa".
    Moment złamania zakazu (wyprzedzania na skrzyżowaniu)
    jest momentem kolizji.

    Osobna sprawa, że pozostaje do ustalenia jak się mają do
    siebie priorytety pozostałych zakazów (i wykroczeń
    popełnionych przez ich złamanie), co prostsze ograniczenia
    wyglądają na "równoważne" (nakaz szczególnej ostrożności itp)

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2014-10-10 12:48:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-10-10 09:38, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > liczy się, który ma "najwyższy priorytet" nie uchylony przez
    > jakiś czynnik (w stylu "niemożliwości").

    No i tu jest własnie kwestia możliwości/niemożliwości przewidzenia,
    zauważenia i zareagowania, że szybko przelatujący obiekt pojawi się
    nagle na pasie o przeciwnym kierunku z nikąd. Innymi słowy jak było w
    jednej książce masz dolara uwagi który możesz dowolnie podzielić. gdzieś
    5 centów zuzywasz na ogólne panowanie nad samochodem - pywanie ile
    centów masz poświęcić na to co dzieje się przed tobą, na to co dzieje
    się po prawej, tam gdzie masz jechać i ile na listerko. I jeśli to
    lusterko oceniasz na 10 procent to czy jest to prawidłowa ocena i czy
    jesteś w stanie zauważuyć obiekt wyjeżdzający za ciebie z dużą prędkością.

    Analogiczna sytuacja jest na przejściu dla pieszych - pieszy ma
    pierwszeństwo (jak już się tam znajdzie) zawszwe - wtargnięcie
    pierwszeństa w żaden sposób literalny nie odbiera. Więc jak już dochodzi
    do najechania na pieszego na przejściu, to zawsze, niezaleznie od
    wszystkiego literalnie ma pierwszeństwo (nawet jakby tam spadł z
    wiaduktu;). A jednak co i raz okazuje się, że pieszy był winny
    spowodowania wypadku. Nie dlatego, że nie miał pierwszeństwa, ale
    dlatego, że wtargnął i nie dał szansy na reakcję. IMHO tu jest podobnie
    - radiowóz nagle .

    BTW chciałbym pozdrowić motocykistę który wyprzedzał mnie na łuku w
    prawo i zaraz za szczytem wzniesienia. Dwa pasy - ja prawym z kierunkiem
    w lewo, on lewym, albo mnie wyprzedził z prawego - HGW. W razie czego
    byłaby defaltowo moja wina. Tylko, że ja wiem że motocykliści są
    wszędzie, ale jak dwa razy patrzysz i nic nie widzisz, to zakładasz, że
    nic tam nie ma. A okazuje się, że jazda 120@80 nie powoduje, że ten z
    tyłu nie jedzie 200, zza wzniesienia i łuku i nie pojawia się znikąd;)
    Mieliśmy szczęście, że ciemno było i jak mi się jasno w samochodzie i
    lusterkach zrobiło to instynktownie odbiłem z powrotem w prawo;)

    Shrek.

  • 46. Data: 2014-10-10 17:56:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" napisał
    grup

    >A co to zmienia?
    >I tak każdego, który spróbuje wydać taki wyrok będę nazywał idiotą.
    >Szkodliwym zresztą.

    A co to zmienia ? Ja moze nawet przytakne, ale ani ja, ani Ty wyrokow
    nie wydajemy :-P
    Jak widac polowa sedziow uwaza inaczej, w tym i polowa SN.

    A za nazywanie sedziow idiotami mozesz wyroczek oberwac sam :-P

    >I tak powinien orzec.
    >Nie zachował, nie popatrzył, inaczej by nie skręcił.

    Nie mowie nie, ale przeciez znasz drugie stanowisko - nie ma takiej
    zasady, ustawa nie wymaga :-)

    >Tak się zawsze tłumaczy specjalista od nieużywania lusterek.

    No, z drugiej strony mamy zas specjaliste od wyprzedzania na
    skrzyzowaniu, nieobserwaniu kierunkowskazow i w dodatku lamiacego
    ograniczenia predkosci :-P

    J.

  • 47. Data: 2014-10-10 18:45:58
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup
    7.0.0.1...
    > Użytkownik Cavallino c...@k...pl ...

    > Przypominam - ulica to nie tor F1.

    Nawet w F1 trzeba się przed skrętem rozglądać i upewniać, że nie jest się
    wyprzedzanym .
    Na ulicy TYM BARDZIEJ.

  • 48. Data: 2014-10-10 18:48:00
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1410101026350.3900@quad..
    .

> [...]
    > popełnionym później, w myśl zasady "ten później popełniający wykroczenie
    > mógł zapobiec kolizji nie popełniając wykroczenia".

    No i później wyprzedzany skręcił niż wyprzedzający wjechał na skrzyżowanie.
    Sprawa oczywista, jak ktoś ma odrobinę oleju pod kopułą.

  • 49. Data: 2014-10-10 19:06:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-10-10 10:51, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > popełnionym później, w myśl zasady "ten później popełniający wykroczenie
    > mógł zapobiec kolizji nie popełniając wykroczenia".

    Na tej zasadzie, to zawsze winny byłby walący w bok - wszak gdyby
    zastosował się do zasady nieograniczonego braku zaufania - (nie bójmy
    się nazwać rzeczy po imieniu - skoro niby mamy obowiązek spodziewać się
    wyprzedającego pod prąd samochodu po drugiej stronie linii podwójnej
    ciągłej, na skrzyżowaniu, przekraczjącego na oko prędkość, to wynika, że
    mamy obowiązek spodziewać się wszystkiego, może z wyjątkiem asteroidy) -
    skoro kierownik Peugota miał się tego spodzieać, to policmajstru od
    których w zasadzie można wymagać więcej powinni się spodziewać, że ktoś
    jak ma wrzucony kierunek na skrzyżowaniu, dojeżdza do końca pasa dla
    skręcających... to może się zdarzyć, że chce skręcać.

    Shrek.

  • 50. Data: 2014-10-10 19:14:23
    Od: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>

    > Nawet w F1 trzeba się przed skrętem rozglądać i upewniać, że nie jest się
    > wyprzedzanym .
    > Na ulicy TYM BARDZIEJ.

    ROTFL. Co ty wiesz o F1 :)