  • 21. Data: 2011-02-14 21:36:44
    Temat: Re: Wyprzedzić bezpiecznik
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-14 22:13 Waldemar Krzok napisał(a):

    > Potrzebujesz 20A do kuchenki, czy wystarczy 16?

    Do samej kuchenki wystarczy 16A. Ale na tym samym obwodzie wisi jeszcze
    obok czajnik elektryczny, lodówka, okap (wiatrak+oświetlenie) i
    opiekacz. Najczęściej przypadki "wywalenia" bezpiecznika to włączenie
    _różnych_ urządzeń w różnych pomieszczeniach, np. czajnik, pralka i
    żelazko. Już nauczyłem żonę, aby chociaż w kuchni nie wszystko na raz
    pracowało ale to nie wystarcza.

    > Jak wyodrębniasz, to możesz rozdzielić na więcej obwodów. W obecnym
    > mieszkaniu mam chyba 8 obwodów (nie chce mi się dupska podnosić), w
    > poprzednim było ich 30 :-).
    > No i różnicówka nie zamiast, tylko dodatkowo.

    Hmmm, obecnie różnicówki mają wbudowany wyłącznik nadprądowy chyba? Na
    przykład taka:
    http://megastore.pl/31961,Bezpieczniki_Wylaczniki-ro
    znicowo-pradowe_Wylacznik-roznicowo-pradowy-Legrand-
    nadpradowy-16A-P-312B-008402.html

    Wszędzie mam instalację 2-przewodową (L, N+PE) aluminiową więc do tego
    wydzielonego nowego obwodu kuchni i tak muszę pociągnąć cały nowy
    przewód np. YdY 3x2.5 (PE połączone z N przed różnicówką).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 22. Data: 2011-02-14 22:23:02
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 14 Feb 2011 22:36:44 +0100, Adam Dybkowski
    <a...@4...pl> wrote:

    Ty pierw sprawdź, czy jest możliwość zmiany mocy dostarczanej do
    mieszkania, lub przejścia na trzy fazy. Masz za dużą moc zainstalowaną
    w mieszkaniu i albo się ograniczycie albo będzie możliwość
    dostarczenia więcej. Bo rozdzielisz na obwody i pójdzie ci wkładka
    topikowa - na razie nie przepala się gdyż jest o 5A większa i pewno
    zwłoczna (ma ślimaczka na korpusie).
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 23. Data: 2011-02-14 22:51:30
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

    > No i jak już pisałem zabawy kuchenne mojej małżonki powodują dość częste
    > rozłączanie (średnio raz w tygodniu) tego bezpiecznika automatycznego
    > 20A. Jest wtedy całkiem gorący. Myślę, że z powodu prądu nie większego
    > niż 30A ale za to w dłuższym czasie. Czy zamiana na nowoczesny wyłącznik
    > nadprądowy B20 zmieni sytuację?

    ewentualnie może pogorszyć co najwyżej :)

    > Mam w planach wymianę puszki bezpieczników i dlatego sonduję, co by tu
    > do niej wsadzić aby tak często nie wywalało.

    cokolwiek tam wsadzisz, jeśli przestanie wywalać przy 20A, prędzej czy
    później spali się topik. Powiedziałbym nawet, że masz sporo szczęścia, że
    ciągle wyskakuje Ci ta 20-tka a topik ciągle dobry :) - nie zawsze się
    udaje osiągnąć taką selektywność.

    > Zapewne też przy okazji
    > wyodrębnię oddzielny obwód na kuchnię aby zabawy kuchenne nie wyłączały
    > prądu w całym mieszkaniu (tu się pewnie przyda różnicówka 20A zamiast
    > zwykłego nadprądowego).

    Zalecam różnicówkę bez wyłącznika nadprądowego - będziesz miał większą
    swobodę doboru zabezpieczenia, szczególnie w sytuacji, gdybyś za pierwszym
    razem z nim nie trafił :)

    e.

  • 24. Data: 2011-02-15 08:56:43
    Od: "spa" <s...@a...er>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości
    > niewiele ponad prąd znamionowy, bo przy zwarciach to już w ogóle nie da
    > się nic zrobić (raczej topik będzie pierwszy albo np. zadziała wszystko po

    Topik będzie ostatni
    Szybsze będą elektromagnetyczne i wszystkie wywala razem

  • 25. Data: 2011-02-15 11:35:27
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "spa" <s...@a...er> napisał w wiadomości

    > Topik będzie ostatni

    szybki? no nie wiem :)

    > Szybsze będą elektromagnetyczne i wszystkie wywala razem

    Że wywalą razem to się zgadzam. "Zniszczenia" w topiku będą zależeć od
    rezystancji pętli zwarcia.

    e.

  • 26. Data: 2011-02-15 11:42:10
    Od: "spa" <s...@a...er>

    > szybki? no nie wiem :)

    Prąd zwarcia znacząco ograniczą druty "domowe"
    Topik będzie się topił dłużej niż 20ms
    Elektromagnetyczny zadziała w ćwierć okresu (5ms)

  • 27. Data: 2011-02-15 12:48:34
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Prąd zwarcia znacząco ograniczą druty "domowe"
    > Topik będzie się topił dłużej niż 20ms
    > Elektromagnetyczny zadziała w ćwierć okresu (5ms)

    w teorii wygląda to ładnie, jednak praktyka nie do końca to potwierdza,
    szczególnie w przypadku zwarć następujących w czasie pobierania prądu
    bliskiego znamionowemu, gdy rezerwa I2t w topiku jest dużo mniejsza.

    e.

  • 28. Data: 2011-02-15 12:49:35
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 15.02.2011 12:42, schrieb spa:

    > Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości
    >
    > Prąd zwarcia znacząco ograniczą druty "domowe"
    > Topik będzie się topił dłużej niż 20ms
    > Elektromagnetyczny zadziała w ćwierć okresu (5ms)

    Teoretycznie masz rację, praktyka niestety jest czasem inna. Zdarzyło mi
    się parę razy, że poszły i topik 35A, i automat 16A, choć szeregowo były.

    Waldek

  • 29. Data: 2011-02-15 13:18:51
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 14 Feb 2011 23:23:02 +0100, Grzegorz Krukowski
    <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    >dostarczenia więcej. Bo rozdzielisz na obwody i pójdzie ci wkładka
    >topikowa - na razie nie przepala się gdyż jest o 5A większa i pewno
    PS. A nie, napisałeś że szybka, a nie zwłoczna.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 30. Data: 2011-02-17 21:15:38
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-15 09:56 spa napisał(a):

    > Topik będzie ostatni
    > Szybsze będą elektromagnetyczne i wszystkie wywala razem

    I o to chodziło, dzięki.
    Czyli jak wyłączą się elektromagnetyczne to topikowy przed licznikiem
    jednak przeżyje. :) Jak obecnie.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/