    From: "ukaniu" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Wypełnienie sprzęgła - wysoka lepkość potrzebna
    Date: Sat, 6 Apr 2013 01:12:32 +0200

    news:515dd2e5$0$26697$65785112@news.neostrada.pl...
    > Kiedys byly takie sprzegielka do wentylatorow w samochodach - i tam
    > wypelniaczem byl rzekomo olej silikonowy.
    > Ale jakis dziwny, bo w miare wzrostu temperatury mu lepkosc wzrastala ( i
    > wentylator sie krecil szybciej i chlodzil lepiej).

    To przeinaczone tłumaczenie. Olej jest zwykły ale układ sprytny.
    Im większa temperatura tym bimetal otwiera większy przepływ lepkiego oleju
    pomiędzy blachami robiącymi za sprzęgło. Jak jest zimno to oleju nie ma
    pomiędzy blachami i zasrzęglenia nie ma. Stąd wiskozy po odpaleniu silnika
    chwilę napędzają śmigło aż olej przeniesie się w odpowiednie miejsce skąd
    powróci jak będzie gorąco.
    Jak żyję to wiskoz widziałem sporo a oleju gęstniejącego z temperatura w
    nich nie widziałem.

    Łukasz