  • Data: 2011-03-01 10:01:42
    Temat: Re: Wymiana głowicy UKF
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ikgva7$j1o$1@inews.gazeta.pl...
    > Cześć!
    >
    > Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
    > Poradźcie mi proszę, jakie rozwiązanie jest lepsze:
    > - przestrojenie starej głowicy,
    > - czy wymiana starej głowicy na nową?
    [...]

    "Lepsze" w jakim rozumieniu? Poprawności technicznej, uzyskanych
    parametrów, kosztów, zużytego czasu, upierdliwości?

    Spróbuję wymienić kilka kwestii.

    1. Mieszkając tam, gdzie mieszkasz masz mozliwość bardzo dobrego
    odbioru UKF z dwóch stacji nadawczych: Mysłowice / Kosztowy oraz
    Skrzyczne / Szczyrk. Zwłaszcza tę pierwszą można dobrze odebrać nawet
    na kiepsko przestrojonej głowicy. Punkt dla przestrojenia.

    2. Ale co z odbiorem dalszych stacji - Opole / Chrzelice, Częstochowa,
    Kraków czy stacje zza południowej granicy? Samodzielnie przestrajając
    optymalizujesz odbiór jednej stacji. Inne, położone o parę MHz dalej
    mogą być odbieranej z "czułością" tępego drewnianego kołka. Tu
    bezwzględnie punkt dla gotowca.

    3. Przestroić trzeba umieć, mieć sprzęt i doświadczenie. Byle jak
    można zrobić w kwadrans, korzystając z miernika uniwersalnego za 20
    zł. Ale prawidłowe zestrojenie, zapewniające poprawny odbiór w całym
    zakresie wymaga jednak dłuższego czasu i przynajmniej kilku przyrządów
    pomiarowych. Zapewnienie optymalnej, współbieżnej pracy wszystkich
    obwodów _naprawdę_ jest zagadnieniem nietrywialnym. Gotowa, fabryczna
    głowica wymaga jedynie prostego zamontowania w miejsce starej. Punkt
    dla gotowca.

    4. Gotowiec "gotowiec zanabyty drogą kupna" ;-) wymaga wydania
    kilkudziesięciu zł. Przestrojenie nic (lub prawie nic) nie kosztuje.
    Punkt dla przestrojenia.

    Na koniec argument nieco "od czapy", ale dla mnie, człowieka starej
    daty mający znaczenie. Oryginalną głowicę warto zachować w stanie
    nienaruszonym. Jako swego rodzaju zabytek historii ;-) Dowód, że
    kiedyś w Polsce potrafiono zaprojektować i wyprodukować niezły sprzęt
    elektroniczny powszechnego użytku. Teraz to przeszłość.

    Zechciej teraz samodzielnie dokonać wyboru, optymalnego dla siebie. Ja
    w Twojej sytuacji wstawiłbym fabryczbie zestrojoną, gotową głowicę.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski