  • 1. Data: 2016-03-26 21:59:04
    Temat: Wyłącznik różnicowoprądowy - podłączenie kilku obwodów
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Widzę że przy modernizacji swojej rozdzielnicy ( zamiana 1xRCD
    3f na 3xRCD 1f popełniłem błąd w postaci podłączenia kilku przewodów N (
    maks. 3 ) pod zacisk N RCD, bez użycia *listew* zaciskowych. Czym się
    uzasadnia takie podłączenie, czy to tylko kwestia przejrzystości montażu ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2016-03-26 22:41:07
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-03-26 o 21:59, PeJot pisze:
    > Czołem. Widzę że przy modernizacji swojej rozdzielnicy ( zamiana
    > 1xRCD 3f na 3xRCD 1f popełniłem błąd w postaci podłączenia
    > kilku przewodĂłw N ( maks. 3 ) pod zacisk N RCD, bez uĹźycia *listew*
    > zaciskowych. Czym się uzasadnia takie podłączenie, czy to tylko
    > kwestia przejrzystości montażu ?

    > -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na
    > świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem ?

    A teraz powtórz posta, ale przedtem ustaw prawidłowo:
    zarówno samo kodowanie, jak i
    - tegoż kodowania _deklarację_ , która musi być podana _jawnie_

  • 3. Data: 2016-03-26 23:01:10
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-03-26 o 22:41, JaNus pisze:

    > A teraz powtórz posta, ale przedtem ustaw prawidłowo:
    > zarówno samo kodowanie, jak i
    > - tegoż kodowania _deklarację_ , która musi być podana _jawnie_

    Jego posta widzę normalnie a TY krzaczysz, ustaw sam domyślne kodowanie
    bo sam je zepsułeś.
    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 4. Data: 2016-03-26 23:43:13
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    PeJot pisze:
> [...]
    > maks. 3 ) pod zacisk N RCD, bez użycia *listew* zaciskowych. Czym się
    > uzasadnia takie podłączenie, czy to tylko kwestia przejrzystości montażu ?

    Bardziej kwestia rezystancji przejścia na złączach. Pod zacisk
    bezpiecznika należy łączyć pojedynczą końcówkę przewodu - czy to
    drutowego (najlepiej złożonego na pół - podwaja to powierzchnię
    kontaktu) czy też zatulejowanej linki - i tu można używać tulei
    podwójnych. Oczywiście poza przewodami w zacisku jarzmowym zawsze można
    użyć dodatkowo szyny pod łbem śruby. Można ewentualnie próbować łączyć
    dwie końcówki przewodu drutowego o tym samym przekroju - o ile wejdą w
    zacisk jarzmowy obok siebie. Nakładanie końcówki na końcówkę znacząco
    zmniejsza pole kontaktu, czyli zwiększa rezystancję przejścia.
    Dodatkowo, przy przewodach o różnym przekroju, istnieje ryzyko że
    przewody na siebie się nie ułożą - wówczas ten o przekroju mniejszym w
    ogóle nie zostanie zaciśnięty.

    I tyle o łączeniu _dwóch_ przewodów pod jeden zacisk bezpiecznika. Przy
    wzroście liczby przewodów problemy rosną wykładniczo...

    Efekty - zwiększona rezystancja przejścia, większe grzanie złącza (a
    zbiega się tam spory prąd z kilku obwodów), zmniejszona pewność kontaktu.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2016-03-27 09:00:30
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-03-26 o 23:43, Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Bardziej kwestia rezystancji przejścia na złączach.
    /.../

> [...]
    >
    > Efekty - zwiększona rezystancja przejścia, większe grzanie złącza (a
    > zbiega się tam spory prąd z kilku obwodów), zmniejszona pewność kontaktu.

    OK, po świętach zrobię z tym porządek. Tym niemniej 3 żyły 2.5 mm^2
    siedzą w jarzmach dosyć pewnie, a z kolei najkrótsze listwy są na 7 żył.

    *Skręcenie* 3 żył przed wsadzeniem w jarzmo to już (nomen omen)
    druciarstwo ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2016-03-27 23:20:53
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PeJot pisze tak:

    > *Skręcenie* 3 żył przed wsadzeniem w jarzmo to już (nomen omen)
    > druciarstwo ?

    skręć i zlutuj gdzie możesz.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 7. Data: 2016-03-28 00:19:08
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > skręć i zlutuj gdzie możesz.

    Hmm... powiedzmy, że nie popieram lutowania przewodów przed włożeniem w
    zacisk... Tak samo krzywo patrzę na wkładane weń przewody o różnych
    średnicach. Lutowane traciły ścisk (i potrafiły iskrzyć), te o niejednakowej
    średnicy, potrafił jeden z wiązki wyjść przy lekkim pociągnięciu, a resztę
    trzymało jak kamień. Skutków, następstw takiego przebiegu zdarzeń łatwo się
    domyślić.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 8. Data: 2016-03-28 08:46:36
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-03-27 o 23:20, PiteR pisze:

    > skręć i zlutuj gdzie możesz.

    Lutowanie jakoś mi się nie widzi, a skręcone 3x2.5 mm powinny siedzieć w
    jarzmie zacisku pewnie. Gdyby przekroje były różne, byłoby gorzej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2016-03-28 09:49:09
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PeJot pisze tak:

    > Lutowanie jakoś mi się nie widzi, a skręcone 3x2.5 mm powinny
    > siedzieć w jarzmie zacisku pewnie. Gdyby przekroje były różne,
    > byłoby gorzej.

    dlaczego gorzej skoro byłyby skręcone?

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 10. Data: 2016-03-28 09:56:36
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-03-28 o 09:49, PiteR pisze:

    > dlaczego gorzej skoro byłyby skręcone?

    Żyła o mniejszym przekroju nie byłaby ściskana przez jarzmo zacisku.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem