  • 11. Data: 2014-03-30 14:01:01
    Temat: Re: Wykrywanie pradu
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    g...@g...com wrote:

    > Jak to podpiac do uC zgodnie ze szuka, aby bylo bezawaryjne i bezpieczne?

    Alternatywnie do przekładnika możesz dać jakiś rezystor, na którym będzie
    spadek napięcia wystarczający do zapalenia transoptora (wartość policz dla
    prądu pobieranego przez pompę i spadku wymaganego dla transoptora).

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2014-03-30 14:04:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, March 30, 2014, 2:01:01 PM, you wrote:

    > Alternatywnie do przekładnika możesz dać jakiś rezystor, na którym będzie
    > spadek napięcia wystarczający do zapalenia transoptora (wartość policz dla
    > prądu pobieranego przez pompę i spadku wymaganego dla transoptora).

    Przekładnik już zapewnia izolację - po co jeszcze transoptor? Poza tym
    - dioda transoptora może bezpośrednio obciążać przekładnik -
    oczywiście jest to jest transoptor albo AC (czyli z dwoma diodami LED
    włączonymi antyrównolegle) albo dasz zewnętrzną diodę zwierająca prąd
    wsteczny - może być LED, który będzie sygnalizował przepływ prądu przy
    okazji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2014-03-30 14:43:23
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 30.03.2014 13:30, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Na czym ma polegać kłopotliwość?

    Jak toto ma podłączyć pod uC?
    (ja oczywiście wiem, ale zaproponowałeś - to tłumacz)

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2014-03-30 15:00:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-03-30 14:04, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Przekładnik już zapewnia izolację - po co jeszcze transoptor?

    Prywatnie stosowałem taki prosty układ: szeregowo z obiornikiem mały
    rezystor mocy, aby spadek napięcia na nim był w okolicy 2V przy pełnym
    pradzie roboczym. Do niego równolegle dioda transoptora i rezystor
    ograniczający jej prąd.

    Potrzebowałem tego do badania szybkości reakcji hamulca silnika
    (zintegrowany hamulec) po wyłaczeniu prądu i liczyła się każda
    sinusoida. Nie przypuszczam żeby w przykładzie potrzebna była taka
    precyzja, ale uklad ogólnie się sprawdzał i pracował sobie kilka lat bez
    awarii.

  • 15. Data: 2014-03-30 15:10:13
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Przekładnik już zapewnia izolację - po co jeszcze transoptor? Poza tym
    > - dioda transoptora może bezpośrednio obciążać przekładnik -

    RoMan, Twoja wiedza zasługuje na szacunek, ale dlaczego tak ironicznie
    się wypowiadasz?
    Adam miał na myśli układ z rezystorem i transoptorem _zamiast_ przekładnika.
    Ciekawe, jak dokładnie zrozumiałeś zdanie Adama? Może stylistycznie nie
    jest poprawne, a logicznie? Też chyba nie. Powinien użyć sformułowania
    "alternatywa wykluczająca", bo w logice alternatywa dopuszcza także dwa
    zdania prawdziwe.

    --
    Michał

  • 16. Data: 2014-03-30 16:03:34
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 30.03.2014 o 15:00 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > sinusoida. Nie przypuszczam żeby w przykładzie potrzebna była taka
    > precyzja, ale uklad ogólnie się sprawdzał i pracował sobie kilka lat bez
    Ja bym dodał jeszcze zabezpieczenie opornika czyli trzy diody 1N400x w
    jednym kierunku spięte szeregowo i trzy w drugim, dają one ponad 2V spadku
    i zabezpieczają opór i diodę transoptora przy starcie pompy.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 17. Data: 2014-03-30 17:13:48
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-03-30 16:03, janusz_k pisze:

    > Ja bym dodał jeszcze zabezpieczenie opornika czyli trzy diody 1N400x w
    > jednym kierunku spięte szeregowo i trzy w drugim, dają one ponad 2V
    > spadku i zabezpieczają opór i diodę transoptora przy starcie pompy.

    I cały układ niepotrzebnie się rozrasta. Przekładnik prądowy typu
    Talema, albo nawet własnoręcznie nawinięty jest według mnie prostym i
    bezpiecznym rozwiązaniem. Żaden element obwodu nie jest połączony
    galwanicznie z siecią. W obwodzie pompy nic się nie zmienia pod względem
    jej funkcjonalności i niezawodności.
    Pewną niedogodnością może być kondycjonowanie sygnału z przekładnika na
    sygnał załączona/wyłączona, ale z tym to poradzić sobie można na kilka
    sposobów. Najprostszy to diodowy prostownik jednopołówkowy z
    kondensatorem filtrującym - o ile przy prądzie znamionowym dioda zacznie
    przewodzić. Można kombinować z rezystancją obciążenia przekładnika i
    liczbą zwojów przewodu zasilania pompy przepchanego przez oczko.

    --
    Michał

  • 18. Data: 2014-03-30 17:37:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 30.03.2014 o 17:13 Michał Lankosz <m...@t...pl> pisze:

    > I cały układ niepotrzebnie się rozrasta. Przekładnik prądowy typu
    Ale jest prosty do policzenia i poskładania, w podwójnym gniezdzie
    nadtynkowym się zmieści. Dla typowych pomp 200W wystarczy 2.7 oma/5W.

> [...]
    > sposobów. Najprostszy to diodowy prostownik jednopołówkowy z
    > kondensatorem filtrującym - o ile przy prądzie znamionowym dioda zacznie
    No właśnie trzeba kombinować a nie każdy to potrafi, nie wiemy do której
    grupy należy autor.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 19. Data: 2014-03-30 18:31:23
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-03-30 11:50, g...@g...com pisze:

    > [Ups, wyslalo sie w trakcie ]
    >
    > Chce w kotlowni (skad wychodzi zasilanie) wykrywac kiedy pompa pobiera energie,
    abym zapal diodke, mierzyl czas i liczbe wlaczen do jakichstam statystyk.

    > Jak to podpiac do uC zgodnie ze szuka, aby bylo bezawaryjne i bezpieczne?

    Przekaźnik *prądowy*, na przykład:

    http://elektryczne-hurt.pl/185-przekaznik-pradowy-1p
    -16a-epp-619.html

    Tyle że za tę cenę najprościej przezwoić najtańszy przekaźnik napięciowy
    AC. Zasada przezwajania prosta: iloczyn liczby zwojów i prądu ma
    pozostać stały.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2014-03-30 20:14:07
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 30.03.2014 18:31, PeJot wrote:

    > Tyle że za tę cenę najprościej przezwoić najtańszy przekaźnik napięciowy
    > AC. Zasada przezwajania prosta: iloczyn liczby zwojów i prądu ma
    > pozostać stały.

    W sumie też pomyślałem o tym ale prosto jest powiedzieć, gorzej zrobić.
    Miniaturowy przekaźnik - powodzenia z rozbieraniem i przewijaniem.
    Coś większego? R-15 - powiedzmy, że chciało by mi się to zrobić, ale
    cena i wymiary już zniechęcają.

    --
    Mirek.