    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wydawcy wyciągają łapę po haracz
    Date: Tue, 3 Aug 2010 21:19:37 +0200

    "Jan Rudziński" <j...@g...pl> napisał:

    > [...]
    > Natomiast hybrydowe mają głęboki sens - mój bardzo ekonomiczny diesel na
    > trasie potrafi zejść poniżej 5l/100, natomiast w tygodniu roboczym w
    > Warszawie często przekraczam 11l/100.
    > Otóż samochód hybrydowy pali tyle samo na trasie i w Warszawie.
    > [...]

    Aż tak wesoło to z tymi samochodami hybrydowymi nie jest. Praw fizyki nie
    zmienisz - każde dociśnięcie klocków do tarcz lub bębnów hamulcowych
    powoduje, ze energia kinetyczna pojazdu jest w nich bezpowrotnie zamieniana
    na ciepło. Owszem, przy delikatnym hamowaniu można hamować przełączając
    silnik elektryczny do pracy w trybie prądnicowym, co pozwala na
    doładowywanie akumulatorów kosztem wytracanej energii kinetycznej, ale przy
    ostrym hamowaniu raczej bez użycia klockow hamulcowych się nie obędzie.
    Główna zaleta samochodu hybrydowego to to, że silnik spalinowy pracuje w nim
    przez cały czas przy w miarę optymalnych obrotach kiedy jego sprawność jest
    najwyższa, ale całkowitego wyrównania zużycia paliwa między trasą a ruchem
    miejskim to nie zapewni. Oczywiście mozna na trasie doładowywać akumulatory
    a czerpać z nich energię w mieście, ale po pierwsze - wprawdzie zmniejsza to
    zużycie paliwa w mieście, ale za cenę zwiększenia na trasie (przy okazji
    wyprowadzając część emisji spalin poza miasto co akurat może być korzystne),
    po drugie - magazynowanie większych ilości energii wymaga zwiększenia
    pojemności akumulatorów, co z kolei przekłada się na ich większe rozmiary i
    ciężar - a więc spadek dynamiki pojazdu i większe zuzycie paliwa.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)