  • 31. Data: 2019-12-20 12:10:23
    Temat: Re: Wyb?r d?awika dla przetwornicy buck -- artyku?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Problem z dławikami Ferystera jest taki, że nie podają (lub ja nie umiem
    > znaleźć) na jakim konkretnie rdzeniu to zostało wykonane.

    Nie wiem jak, ale kupując (dość dawno było) byłem pewien który dławik na
    którym rdzeniu. Może była podana liczba zwojów.

    t_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23602&c
    ategory_id=647&keyword=M-073&option=com_virtuemart&I
    temid=163

    > Owszem, znalazłem kilka fajnych zastosowań dla nich.

    Ja na razie zrobiłem coś do wykrywania czy obwód jest zamknięty.
    Transformator: 1zwój po stronie pierwotnej i 1 zwój po wtórnej.
    Zwarcie 'uzwojenia' wtórnego wyraźnie zmienia parametry uzwojenia
    pierwotnego.
    Nie chcę skłamać a nie pamiętam w tej chwili - wydaje mi się, że
    wykrywałem raczej zmianę dobroci niż indukcyjności, ale głowy nie dam.
    Zmontowane prototypy czekają (od ponad roku) na decyzję, czy rozwiązanie
    wchodzi do produkcji, czy coś zmienię. Z tego co w międzyczasie robiłem
    podejrzewam, że coś zmienię, ale na razie mam inne rzeczy na głowie.

    Można w ten sposób zrobić dobrze izolowany wyłącznik który nie wymaga
    przenoszenia zasilania na stronę izolowaną.

    Zrobiłem kiedyś w domu podświetlanie LED (kawałki taśmy) głębokich
    (zwykłe 1m zmontowane jako narożne - 1 drzwiczki) szafek kuchennych. Nie
    chciałem:
    - mieć na stałe leżącego gdzieś w kurzu pod szafką grzejącego się
    zasilacza 12V,
    - przełączać 230V jakimś wyłącznikiem przy drzwiczkach.
    Zastosowałem w sumie zasilanie z paluszków i oświetlenie włączane celowo
    przyciskiem, wyłączane czasowo.

    Taki izolowany 'wyłącznik' spowodowałby wtedy, że brałbym pod uwagę
    włączanie w ten sposób zasilacza, ale nie wpadłem wtedy na to.
    Aby zapewnić, że nie ma szansy, aby zasilacz był włączony na stałe
    pewnie bym funkcjonalnie zrobił tak samo jak zrobiłem - po minucie samo
    się wyłącza, ale przerabiać tego co jest to mi się nie chce.
    P.G.

  • 32. Data: 2019-12-20 13:00:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Transformator: 1zwój po stronie pierwotnej i 1 zwój po wtórnej.
    > Zwarcie 'uzwojenia' wtórnego wyraźnie zmienia parametry uzwojenia

    RRRRROTFL! Przed rokiem wymyśliłem *dokładnie* to samo rozwiązanie i
    zastosowanie. Tylko liczbę zwojów na wtórnym mam większą, bo impedancja
    transformuje się z kwadratem przekładni i łatwiej wykryć zmiany.
    To jest normalny dzielnik LR, tylko w celu zapewnienia
    energooszczędności nie zasilam go jakimś przebiegiem okresowym,
    lecz zasilam go impulsami 1us co 1ms oraz stosuję detekcję
    synchroniczną. Z komparator robi zwykły pin FPGA 3.3V.

    > Zmontowane prototypy czekają (od ponad roku) na decyzję, czy rozwiązanie
    > wchodzi do produkcji, czy coś zmienię.

    U mnie się znakomicie sprawdziło. Tylko używam standardowych rdzeni
    ferrytowych 6mm, a nie nanopermów. Po prostu są mniejsze, to jedyny powód.

    > Można w ten sposób zrobić dobrze izolowany wyłącznik który nie wymaga
    > przenoszenia zasilania na stronę izolowaną.

    U mnie to jest detektor otwarcia obudowy urządzenia (wyzwala emergency
    shutdown), ale dalej jest wyłącznikiem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2019-12-20 14:09:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > RRRRROTFL! Przed rokiem wymyśliłem *dokładnie* to samo rozwiązanie i
    > zastosowanie.

    To jest standard, że ludzie w oparciu o podobny stan wiedzy dochodzą do
    podobnych rozwiązań.
    W 1991 dostaliśmy pytanie od znajomego, czy moglibyśmy coś takiego
    wykombinować. Dał nam dwa klucze elektroniczne. Jeden (z procesorem SO8
    w środku) wyglądał mniej więcej jak pen-drive. Złącze na szczycie to 4
    dziurki od kołków raster 2,54. Obudowa (przekrój) klucza determinowała
    sposób wkładania aby nie włożyć odwrotnie. Drugi miał na płaskim boku 16
    pól stykowych (4x4) i w trakcie wkładania i wyjmowania kolejne czwórki
    uzyskiwały kontakt ze sprężynkami w czytniku. Rezystory między pinami w
    rzędach były kluczem.
    Kombinując jak by tu pozbyć się zawodnych styków wymyśliłem karty
    zbliżeniowe. Moje testowe rozwiązanie działało na 10MHz (nic nie
    wiedziałem, o przydziałach częstotliwości itp.).
    A potem w 1992r na CeBit zobaczyłem, że nie tylko ja na to wpadłem :(
    W tamtych czasach dostęp do informacji był bardzo ograniczony. Na CeBit
    rozmawiałem z konstruktorami w jednej firmie, która miała rozwiązanie
    hybrydowe - zasilanie i transmisja do karty polem magnetycznym
    odpowiadanie polem elektrycznym. Mówiłem, że robiłem eksperymenty z
    transmisją zwrotną poprzez zmianę obciążenia pola przez kartę i to
    działa. A potem w innej hali znalazłem też takie rozwiązanie.

    > Tylko liczbę zwojów na wtórnym mam większą, bo impedancja
    > transformuje się z kwadratem przekładni i łatwiej wykryć zmiany.

    Wszystko mi działało przy 1:1. Ale w ostatniej chwili mnie coś tknęło,
    żeby sprawdzić na wszystkich 5 rdzeniach jakie miałem i się okazało, że
    biorąc przypadkowo jeden trafiłem w najlepszy. Przy uwzględnieniu
    rozrzutów wyszło mi 2 zwoje po stronie 'badanej' i 3 zwoje po stronie
    wykonującej pomiar. Prototypy to była pierwsza moja płytka pod KiCadem
    (maj 2018).

> [...]
    > lecz zasilam go impulsami 1us co 1ms oraz stosuję detekcję
    > synchroniczną. Z komparator robi zwykły pin FPGA 3.3V.

    Ja zasiliłem prostokątem o okresie 100ms. Układ pomiarowy pobiera prąd
    tylko w czasie trwającego rzędu 200ns pomiaru (wyzwalane jednym ze
    zboczy) i zatrzaskuje wynik w LVC1G79. Kombinowałem, żeby przy pomiarze
    na L powstawało małe napięcie (rzędu 0.3V) aby dostać dłuższe czasy.
    Zakładałem, że pobudzam prostokątem U i wykrywam moment osiągnięcia
    przez prąd jakiegoś progu. Dlatego u mnie to nie był zwykły dzielnik LR.
    Potem robiłem z innymi rdzeniami doświadczenia podchodząc do nich na
    zasadzie LR i dlatego planuję sprawdzić to podejście do tego tematu jak
    do niego wrócę.

    > U mnie to jest detektor otwarcia obudowy urządzenia (wyzwala emergency
    > shutdown), ale dalej jest wyłącznikiem.

    Detektor otwarcia to u mnie właśnie te inne doświadczenia :).
    P.G.

  • 34. Data: 2019-12-20 14:13:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-12-20 o 14:09, Piotr Gałka pisze:

    > Zakładałem, że pobudzam prostokątem U i wykrywam moment osiągnięcia
    > przez prąd jakiegoś progu.

    Autopoprawka.
    Nie wykrywam momentu osiągnięcia prądu, tylko w określonym momencie
    sprawdzam, czy prąd przekroczył zadaną wartość.
    P.G.

  • 35. Data: 2019-12-20 16:08:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie wykrywam momentu osiągnięcia prądu, tylko w określonym momencie
    > sprawdzam, czy prąd przekroczył zadaną wartość.

    Czyli właśnie detekcja synchroniczna. Dobrze, że się wzajemnie nie
    poblokowaliśmy patentami. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2019-12-20 16:30:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Czyli właśnie detekcja synchroniczna. Dobrze, że się wzajemnie nie
    > poblokowaliśmy patentami. :-)

    Nie rozumiem jakim cudem dopuszczane są patenty różnych banalnych rzeczy.
    Według mnie pomiar L poprzez pomiar stałej czasowej RL powinien być
    uznany za tak banalną podstawę podstaw, że nie ma co tu patentować, ale
    nie wykluczam, że takie coś by przeszło, albo może nawet, że już dawno
    jest opatentowane.
    Czytałem kiedyś, że np opatentowane jest, że dajesz równolegle dwa
    kondensatory SMD i kładziesz je na płytce przeciwsobnie.
    Albo że jakaś firma od lat stosowała dwie szpulki (jedna wchodzi w
    drugą) do nawinięcia podwójnego uzwojenia (jakieś rdzenie typu kubek
    ferrytowy) a potem inna to opatentowała i sądziła się z tą pierwszą.
    P.G.

  • 37. Data: 2019-12-20 17:35:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie rozumiem jakim cudem dopuszczane są patenty różnych banalnych rzeczy.

    https://data.epo.org/publication-server/pdf-document
    /EP16197404NWA1.pdf?PN=EP3166217%20EP%203166217&iDoc
    Id=5325937&iepatch=.pdf

    Wielonapięciowa przetwornica LLC znamienna tym, że połączono ze sobą
    równolegle uzwojenia pierwotne transformatorów i dano dławik ustalający
    efektywną indukcyjność pierwotnego, a nie tylko ten do rezonansu
    szeregowego [figure 3]. Czyli dokładnie to, co się dostaje,
    jak się narysuje model rzeczywistego transformatora, tj. nieskończona
    indukcyjność uzwojeń plus równoległa cewka określająca rzeczywistą
    indukcyjność. :-)))

    A znalazłem to przez przypadek, bo miesiąc temu dokładnie to wymyśliłem
    i szukałem artykułów omawiających regulację wzajemną w takich
    przetwornicach, bo nie chciałem prototypować w ciemno. :-)))

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2019-12-20 18:23:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2019-12-20 o 16:08, Piotr Wyderski pisze:

    >Nie rozumiem jakim cudem dopuszczane są patenty różnych banalnych
    >rzeczy.

    a) podejrzewam, ze czesto sie urzednikowi nie chce wchodzic w
    szczegoly, moze sie zreszta nie zna az tak, aby ocenic
    b) łatwiej klepnąc, niz sie sądzic z klientem.
    c) i po co się sądzic - dostanie patent, zapłaci, urzednik zarobi,
    potem zarobi drugi raz przy uniewaznieniu

    Chociaż ... Łągiewce Anglicy wniosek zbadali dokladnie ... i
    odrzucili.

    >Czytałem kiedyś, że np opatentowane jest, że dajesz równolegle dwa
    >kondensatory SMD i kładziesz je na płytce przeciwsobnie.

    Czemu nie. To wcale nie musi byc takie banalna wiedza zreszta ...

    https://www.youtube.com/watch?v=BnR_DLd1PDI

    A moze i banalna wiedza, tylko zapomniana :-)

    >Albo że jakaś firma od lat stosowała dwie szpulki (jedna wchodzi w
    >drugą) do nawinięcia podwójnego uzwojenia (jakieś rdzenie typu kubek
    >ferrytowy) a potem inna to opatentowała i sądziła się z tą pierwszą.

    Takie proste patenty moga przyniesc sporo pieniedzy.
    Niby banalne ... ale nikt na to wczesniej nie wpadl.
    Tzn w tym przypadku wpadl.

    J.

  • 39. Data: 2019-12-20 19:18:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]

    >jak się narysuje model rzeczywistego transformatora, tj. nieskończona
    >indukcyjność uzwojeń plus równoległa cewka określająca rzeczywistą

    Dokladnie, dokladnie, ale widziales zeby wczesniej to ktos stosowal ?
    Wiec wynalazek :-)

> [...]
    >i szukałem artykułów omawiających regulację wzajemną w takich
    >przetwornicach, bo nie chciałem prototypować w ciemno. :-)))

    Czyli sam uwazasz za wynalazek ... ale ktos byl szybszy :-)

    Sorry, tak dzialaja patenty :-)

    Pozostaje sprawdzic za dwa lata, czy patent nie wygasl :-)

    J.

  • 40. Data: 2019-12-21 00:23:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > jak się narysuje model rzeczywistego transformatora, tj. nieskończona
    > indukcyjność uzwojeń plus równoległa cewka określająca rzeczywistą

    Nijak mnie ten pomysł nie przekonuje.

    > A znalazłem to przez przypadek, bo miesiąc temu dokładnie to wymyśliłem
    > i szukałem artykułów omawiających regulację wzajemną w takich
    > przetwornicach, bo nie chciałem prototypować w ciemno. :-)))

    Ze względu na poprawę stosunku indukcyjności rozproszenia do
    magnesującej poszczególnych transformatorów zmniejszają się spadki
    napięcia. Automagicznie zmniejszają się różnice względne tych spadków.

    Jednak musiałbym być naprawdę zdesperowany, żeby zaproponować takie
    rozwiązanie klientowi.

    --
    Best regards,
    RoMan