  • 11. Data: 2019-12-19 10:51:25
    Temat: Re: Wybór dławika dla przetwornicy buck -- artykuł
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-12-18 o 18:11, Kaczin pisze:

    > Tak sobie sprawdziłem WoS

    Co to takiego?
    Bo mi się kojarzy tylko przedmiot w szkole i Google też na to wskazuje
    (nie szukałem głębiej).
    P.G.

  • 12. Data: 2019-12-19 10:53:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > O co może chodzić w napisanym łamaną angielszczyzną artykule ...

    Może chodzić o to, że trzeba coś napisać. Bo tak.

    P.G.

  • 13. Data: 2019-12-19 11:14:26
    Temat: Re: Wyb?r d?awika dla przetwornicy buck -- artyku?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W przetwornicy buck średni prąd dławika jest równy prądowi wyjściowemu,
    > więc na takie warunki (+ niewielki zapas) się dobiera dławik.

    Akurat to jest według mnie nieco dyskusyjne.
    Ja wykorzystuję jedynie malutkie przetwornice (prądy rzędu 300mA) i
    raczej step-down.
    Zawsze staram się tak dobrać dławik, aby prąd nasycenia był większy od
    ogranicznika prądu w scalaku, nawet jak jest to kilka razy więcej od
    prądu szczytowego w normalnej pracy.

    Kiedyś dawno (ubiegły wiek) używaliśmy jakiegoś procesora co nie miał
    wbudowanego brown-out. I zauważyłem, że w czasie podłączania zasilania
    zdarza się że kontakt nie jest od razu skuteczny i w napięciu zasilania
    pojawia się tąpnięcie, które zawieszało pracę procesora, a było zbyt
    płytkie/krótkie aby normalny układ resetu (RC) ponownie zresetował procka.

    Przenoszę to doświadczenie na DC/DC. Zakładam mianowicie, że takie
    zafalowanie może nie zresetować układu powolnego startu i po takiej
    króciutkiej przerwie prąd dławika chwilowo osiągnie znacznie większą
    wartość niż w czasie normalnej pracy. Jakby dławik nasycił się wcześniej
    niż zadziała ogranicznik prądu to chyba może zabić to scalak.
    P.G.

  • 14. Data: 2019-12-19 11:41:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Może chodzić o to, że trzeba coś napisać. Bo tak.

    Domyślam się, znam realia uczelnianej rzeczywistości, ale samej idei
    artykułu nie potępiam, co zaznaczyłem już na początku, i w dobrej wierze
    założyłem rzetelność przeprowadzonego wywodu. Tylko potem "Im bardziej
    Puchatek zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka tam nie było."

    A moje zainteresowanie wzięło się z praktyki, sam miałem *dokładnie*
    taki problem -- trzeba było zoptymalizować dławik do bucka.

    Tylko z autorką najwyraźniej inaczej rozumiemy problem doboru dławika.
    Dla mnie to nie jest "weź pierwszą z brzegu wielką cewę i zobacz, co się
    stanie." Merytorycznie, to zabrakło mi m.in. dławików z żelaza
    karbonylkowego, które są dobre i tanie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2019-12-19 11:58:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Zawsze staram się tak dobrać dławik, aby prąd nasycenia był większy od
    > ogranicznika prądu w scalaku, nawet jak jest to kilka razy więcej od

    No ale ja się z powyższym w pełni zgadzam. Prąd nasycenia dławika musi
    być większy od maksymalnego prądu przez niego płynącego w warunkach
    normalnych. To nie jest wzmacniacz magnetyczny. Nie rozumiem tylko,
    dlaczego ogranicznik prądu masz ustawiony kilka razy wyżej, niż prąd
    maksymalny. To wynika z konstrukcji kontrolera, czy masz jakieś
    specjalne wymagania? Bo "moje" kontrolery
    zaczynają ograniczać prąd przy np. 0.5V na jakimś pinie i teraz to
    moja sprawa, skąd ja wezmę te pół wolta -- przekładnik prądowy, czujnik
    hallotronowy, opornik szeregowy, układ RC kompensujący indukcyjność
    dławika równolegle z dławikiem, DAC czy co tam ludzkość jeszcze
    wymyśliła. Będzie trzeba zrobić 500mV z 5A, to się zrobi, z 7A też się
    zrobi. Zabezpieczenie zadziała, gdy ma zadziałać.

> [...]
    > zafalowanie może nie zresetować układu powolnego startu i po takiej
    > króciutkiej przerwie prąd dławika chwilowo osiągnie znacznie większą

    Do takich zastosowań świetnie nadają się rdzenie proszkowe. Tego się
    normalnymi metodami nie daje nasycić, zawsze zostaje jeszcze jakaś
    indukcyjność. Problemem (albo i nie) jest to, że nasycenie zaczyna się
    od najmniejszych prądów, ale to się daje wykorzystać w postaci "swinging
    chokes". Dławik przy niewielkim prądzie ma 100uH, przy nominalnym 20uH
    i jest fajnie -- szybciej wejdziesz w CCM, a przy dużym prądzie dynamika
    przetwornicy się poprawi. A w głębszym przeciążeniu zawsze jakieś 8uH Ci
    jeszcze zostanie. Tylko mają paskudne straty, rząd wielkości większe niż
    ferryt. Ale w CCMowym bucku to akurat nie przeszkadza, z definicji
    dominuje tam składowa stała.

    > Jakby dławik nasycił się wcześniej
    > niż zadziała ogranicznik prądu to chyba może zabić to scalak.

    Nawiń to na MSS, są tanie jak barszcz. Roman Ci zapewne pomoże z
    formalnościami.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2019-12-19 12:14:18
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2019-12-19 o 10:51, Piotr Gałka pisze:

    > Co to takiego?

    Web of Science

  • 17. Data: 2019-12-19 13:16:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No ale ja się z powyższym w pełni zgadzam. Prąd nasycenia dławika musi
    > być większy od maksymalnego prądu przez niego płynącego w warunkach
    > normalnych.

    Ok. Nie wziąłem pod uwagę, że zakładasz ustawienie ogranicznika.

    > Nie rozumiem tylko,
    > dlaczego ogranicznik prądu masz ustawiony kilka razy wyżej, niż prąd
    > maksymalny. To wynika z konstrukcji kontrolera, czy masz jakieś
    > specjalne wymagania?

    Kilka lat temu do step-down 48V->3V3 wybrałem LM5017 i uważam, że
    wybrałem dobrze (nie znalazłem wtedy scalaka który uznałbym za lepszy
    wybór).
    Dla Iwy = 350mA przyjmuję Imax np 450mA.
    Scalak ma wbudowany ogranicznik prądu. Według pdf-a próg zadziałania
    może być od 700mA do 1300mA. Dlatego przy zakładanym szczytowym prądzie
    w dławiku 450mA wybieram dławik na co najmniej 1300mA.

    > Do takich zastosowań świetnie nadają się rdzenie proszkowe. Tego się
    > normalnymi metodami nie daje nasycić, zawsze zostaje jeszcze jakaś
    > indukcyjność.

    Stosuję dławiki ferrytowe SMD 12x12x8. Np.:
    https://www.tme.eu/pl/details/de1207-150/dlawiki-smd
    -mocy/ferrocore/

    Gdyby ogranicznik prądu dało się idealnie dopasować to zmieściłbym się w
    mniejszym standardzie:
    https://www.tme.eu/pl/details/de0704-150/dlawiki-smd
    -mocy/ferrocore/

    Cena tego 7x7 (wtedy chyba nie mieli Ferrocore tylko jakieś inne) była
    wtedy chyba nieco wyższa niż tych 12x12. Dlatego konieczność wzięcia
    dławika z wyższym prądem mnie specjalnie nie bolała (miejsce na płytce
    nie było problemem).

    > Nawiń to na MSS, są tanie jak barszcz.

    Nakupiłem kiedyś w Ferysterze różnych dławików na MSS różnych rozmiarów
    (aby mieć do prób) i leżą w szufladzie. SMD wydają mi się lepszym
    wyborem - maszyna kładzie na płytce.
    P.G.

  • 18. Data: 2019-12-19 13:24:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-12-19 o 12:14, Elektrolot pisze:

    > Web of Science

    Czyli Nauka.
    Budowanie 'zwykłych' przetwornic chyba już dawno przestało być nauką i
    stało się codzienną praktyką.
    P.G.

  • 19. Data: 2019-12-19 13:31:18
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2019-12-19 o 13:24, Piotr Gałka pisze:
    > Budowanie 'zwykłych' przetwornic chyba już dawno przestało być nauką i stało się
    codzienną praktyką.

    Też mnie dziwi że ktoś bada klasyczną przetwornicę buck i pisze z tego artykuł
    naukowy.

  • 20. Data: 2019-12-19 13:47:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Też mnie dziwi że ktoś bada klasyczną przetwornicę buck i pisze z
    >tego artykuł naukowy.

    Tym niemniej w szczegolach kryja sie rzeczy malo znane, albo nawet
    niezbadane.
    Takie np tranzytory GaN.

    Wiec miejsca na badania jest bardzo duzo, zastanawiac sie moze mozna
    kto powinien to robic - polscy naukowcy za nasze podatki, spece w
    Analogu czy Ferroxcube, a moze np producenci przetwornic.

    Tak czy inaczej - jak badac, to cos sensownego, a nie takie 70%.

    J.