eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWspółczesny sprzęt audio › Re: Współczesny sprzęt audio
  • Data: 2020-11-05 11:42:08
    Temat: Re: Współczesny sprzęt audio
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Jest Thu, 5 Nov 2020 10:37:15 +0100, Luke pisze:
    > W dniu 02.11.2020 o 22:29, Paweł Pawłowicz pisze:
    >>>> uzyskania w słuchawkach, a to jest bardzo istotne dla muzyki.
    >>> Powiem tak - słuchasz w słuchawkach to słyszysz salę koncertową.
    >> Ani trochę.
    > Prawdziwa odpowiedź brzmi - TO ZALEŻY.
    > Jeśli koncert symfoniczny został nagrany jedną dobrą parą mikrofonów AB
    > lub XY, lepiej go słuchać w słuchawkach. Można pokazać palcem, gdzie kto
    > siedzi z instrumentem. Na głośnikach brzmi to wtedy tak, jakby głośniki
    > były dziurą do innego pomieszczenia, w której gra orkiestra.

    Trochę jeszcze rozwinę twierdzenie o kompromisie. A/B jest
    problematyczne ze względu na zależności fazowe i tym samym zgodność
    z mono, X/Y to jednak mniej problemów tego typu, kosztem słabszej sceny.
    Są techniki pośrednie, jak ORTF - chyba dość popularne w przypadku
    nagrywania muzyki klasycznej. Żadna nie jest idealna i nie każdą można
    stosować we wszystkich warunkach.

    I również jest prawdą, że w słuchawkach nie ma niczego, co by z zasady
    przeszkadzało w realistycznym odtworzeniu trójwymiarowej sceny
    dźwiękowej. Kwestia techniki nagrywania. Jest przecież nagrywanie
    binauralne (przy użyciu ,,sztucznej głowy") dające doskonałe złudzenie
    przestrzeni. Tylko jest ono praktycznie niesłyszalne w głośnikach.

    > Jeśli każdy muzyk miał mikrofon a potem ktoś miesiąc to miksował, to
    > jego założeniem było stworzenie orkiestry grającej z głośników (w
    > słuchawkach gorzej - wrażenie orkiestry grającej w głowie).

    No właśnie, miksuje się na kolumnach (monitorach), by uzyskać na nich
    optymalny efekt. Potem ewentualnie sprawdza się jeszcze miks na
    słuchawkach oraz w innych warunkach odsłuchowych i wprowadza korekty:
    znów na zasadzie kompromisu.

    Stąd ogólne twierdzenie, że na słuchawkach brzmienie będzie lepsze, jest
    błędne.

    > Istnieją również miksy pośrednie, kompromisowe.
    > Oczywiście mówimy o muzyce klasycznej, bo pop i inne współczesne to już
    > bardziej nie nagranie, a "produkt dźwiękowy" i wszystko zależy od
    > realizatora.

    Dokładnie. Jednak j.w. - dobry inżynier będzie szukał kompromisu: ma
    brzmieć dobrze na dobrym sprzęcie, boomboksach, słuchawkach i w mono.
    A to oznacza, że w każdym przypadku coś trzeba będzie poświęcić.

    k.
    --
    Krzysztof Gajdemski | songo (at) debian.org.pl | KG4751-RIPE
    Registered Linux User #133457 | BLUG Registered Member #0005
    PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: D3259224
    Szanuję was wszystkich, którzy pozostajecie w cieniu - Snerg

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: