  • 71. Data: 2011-06-09 10:31:26
    Temat: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Bronek Kozicki napisał(a):
    > Niestety nie ma przejściówek dla obiektywów Nikona - zobacz tu
    > http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/Lens-
    adapters.html to
    > zrozumiesz dlaczego.

    Zajrzałem i dalej nie wiem dlaczego.

    Odległość rejestrowa dla bagnetu K jest mniejsza niż dla bagnetu F, więc w tym
    wymiarze jest miejsce na
    przejściówkę. Problemem może być średnica gardła, co uniemożliwiłoby odpowiednio
    głębokie wsadzenie obiektywu
    z bagnetem F do korpusu z bagnetem K. Jednak źródła twierdzą, że się często da, nawet
    bez przejściówki:

    http://blag.happyspork.com/?p=6
    http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum
    =1036&thread=19738793

    Zresztą sam sprawdzałem na Nikonowej wersji Tamrona 28-80 wsadzonej do Pentaxa z
    serii MZ, i rzeczywiście się
    da. Wchodzi trochę na siłę, ale się trzyma.

    --
    Mirek

  • 72. Data: 2011-06-09 11:08:34
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-06-08 05:41, Pszemol wrote:
    > Właśnie w tym rzecz, że jeśli nie ma lustro praktycznej potrzeby
    > to wcześniej czy później zostanie wyeliminowane bo ludzie którzy
    > dziś nie wyobrażają sobie aparatu bez lustra dostrzegą zalety
    > takiej konstrukcji...

    Rzecz w tym, że "taka konstrukcja" nie ma zbyt wielu zalet. Podstawowymi
    jest obniżenie wagi i usunięcie mechanicznych elementów. Tyle że w
    segmencie pro i trochę niżej takie zmiany nie znaczą prawie nic.

    > Same przyzwyczajenia nie starczą na długo i sam fakt że pojawiają
    > się dziś już takie konstrukcje jak Olympus PEN EPL2 świadczą o tym
    > że czasy "lustrzanki" są policzone i będą one wymierać wraz z foto
    > dinozaurami którzy mają "przyzwyczajenia".

    Dzisiejsza technologia jest już tak rozwinięta, że spokojnie mógłbyś
    "celować" małym obiektywem z matrycą z ręki (w takiej pozycji w jakiej
    możesz trzymać rekę, a nie do jakiej możesz się cały wygiąć), przetważać
    i zapisywać dane w elektronice w kieszeni, a obraz śledzić w
    półprzeźroczystym wyświetlaczu w okularach.

    A jednak wciąż chodzisz po mieście ze śmiesznym, nieporęcznym pudełkiem.
    I kto jest dinozaurem?

    pozdrawiam,
    PK

  • 73. Data: 2011-06-09 11:44:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > DSLR mają najlepszy obraz, ze względu na rozmiar fotoceli (przelicz
    > sobie ilość pikseli na powierzchnię matrycy).

    trudno sie z tym zgodzic , wlasciwie nie mozna sie zgodzic , chyba ze
    autor napisal cos miedzy wierszami i kazdy sobie odczyta to co mu sie
    podoba.

    ilosc pixeli na powierzchnie matrycy czyli gestosc powierzchniowe
    pixeli jeszcze nic nie mowie o jakosci - w ogole nie mowi.

    sa dwa parametry wazne

    1. calkowita liczba pixeli na matrycy
    2. calkowita ( bezwzgledna ) powierzchnia swiatloczula.

    najwieksza gestosc powierzchniowa maja kompakty o malych matrycach i
    duzej liczbie pixeli i wcale nie daja najlepszego obrazu. gestosc
    powierzchniowa to tylko taki parametr mowiacy o mozliwosciach
    technologicznych producenta , nic , ale to nic nie mowi o jakosci. Z
    gestosci powierzchniowej nawet nie mozna wnosci o calkowitej
    rozdzielczosci - tzn zdjecia robione gesta matryca wcale nie musza byc
    rozdzielcze - decyduje calkowita liczba pixeli , z ktorej zbudowany
    jest obraz.

    wracajac do tematu

    ad1. decyduje o rozdzielczosci odwzorowania
    ad2. decyduje o calkowitym uzysku energetycznym ( energii pozyskanej z
    padajacego swiatla ) czyli decyduje o odstepie sygnalow od szumow , a
    wiec o jakosci

    jesli wykluczyc ograniczenia od optyki to:
    dwie matryce powiedzmy majace po 15 kpx jedna mala , druga duza ,
    dadza taka sama rozdzielczoscz , ale dla duzej matrycy calkowita
    powierzchnia swiatloczula bedzie wieksza a wiec obraz jakosciowo
    subiektywnie lepszy ( a przeciez mala matrycy bedzie miala wieksza
    gestosc upakowania pixeli na powierzchni).

    NIe jest powiedziane, ze aparaty z celownikiem elektronicznym nie moge
    miec tej samej matrycy co dslr.
    sa kompakty z matrycymi aps , czyli dokladnie takimi jak w dslr.

    Im wieksza matryca - tym wiekszy "potencjal jakosciowy". Roznice sa
    widoczne w skali 100% .
    Zmniejszajac powiekszenie roznice sie zacieraja. W fotografii cyfrowej
    w odroznieniu do analogowej obraz ulega na monitorze pomniejszeniu
    ( to nie jest odwzorowanie analogowe , tylko cyfrowe , a wiec px to
    px )

  • 74. Data: 2011-06-09 12:37:27
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-09 09:38, John Smith pisze:

    > Trzymajmy się budżetu, więc D700 odpada.
    > Co będzie lepiej jeśli podepnie je do D200/D300 zamiast do 5D jak proponuję?
    > Dostanie potwierdzenie ustawienia ostrości, kosztem zmiany ekwiwalentu ogniskowych
    obiektywów i mniejszego
    > wizjera.
    > [...]

    Przede wszystkim będzie działało sterowanie przysłoną z korpusu - pomiar
    światła będzie odbywał się przy otwartej przysłonie a w momencie
    wciśnięcia spustu przysłona będzie przymykana do wartości roboczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 75. Data: 2011-06-09 12:41:09
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-09 09:46, John Smith pisze:

    > Oj tam:
    > http://blag.happyspork.com/?p=6
    > http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum
    =1036&thread=19738793

    Bawić to się można - miałem jednak na myśli używanie w realnych,
    praktycznych warunkach.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 76. Data: 2011-06-09 12:54:44
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Przede wszystkim będzie działało sterowanie przysłoną z korpusu - pomiar
    > światła będzie odbywał się przy otwartej przysłonie a w momencie
    > wciśnięcia spustu przysłona będzie przymykana do wartości roboczej.

    OK, nie wziąłem tego pod uwagę.

    --
    Mirek

  • 77. Data: 2011-06-09 12:56:32
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Marek Wyszomirski napisał(a):

    =1036&thread=19738793

    > Bawić to się można - miałem jednak na myśli używanie w realnych,
    > praktycznych warunkach.

    W realnych, praktycznych warunkach to się używa szkieł AF. :-)
    Manuale to na dzień dzisiejszy z założenia zabawa.

    --
    Mirek

  • 78. Data: 2011-06-09 13:51:29
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 09/06/2011 11:31, John Smith wrote:
> [...]
    serii MZ, i rzeczywiście się
    > da. Wchodzi trochę na siłę, ale się trzyma.

    solidnie nie da się wsadzić, a miejsca na przejściówkę nie ma.

    B.

  • 79. Data: 2011-06-09 13:56:00
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 09/06/2011 12:44, XX YY wrote:

> [...]

    > powierzchniowa to tylko taki parametr mowiacy o mozliwosciach
    > technologicznych producenta , nic , ale to nic nie mowi o jakosci.

    mówi, ale na odwrót. Większa gęstość powierzchniowa, czyli mały rozmiar
    fotoceli, łączy się z mniejszą studnią potencjału, a więc pośrednio
    powoduje mniejszą użyteczną dynamiką.

> [...]
    > subiektywnie lepszy ( a przeciez mala matrycy bedzie miala wieksza
    > gestosc upakowania pixeli na powierzchni).

    zakładając że matryce mają pozostałe parametery podobne to obraz na tej
    większej będzie *obiektywnie* lepszy - większa dynamika wynikająca z
    wiekszych fotocel.

    B.

  • 80. Data: 2011-06-09 16:04:06
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-09 14:56, John Smith pisze:

    >>> http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum
    =1036&thread=19738793

    > W realnych, praktycznych warunkach to się używa szkieł AF. :-)
    > Manuale to na dzień dzisiejszy z założenia zabawa.

    Dyskusyjna teza. Myślisz że takie manualne obiektywy jak:

    Carl Zeiss Distagon T* 2/35mm (na Ceneo od 3199zł)
    Carl Zeiss Distagon T* 2.8/25mm (na Ceneo od 3199zł)
    Carl Zeiss Distagon T* 21mm f/2.8 (na Ceneo od 5399zł)
    Carl Zeiss Distagon T* 3,5/18mm (na Ceneo od 4839zł)
    Carl Zeiss Macro-Planar T* 2/100mm (na Ceneo od 5769zł)
    Carl Zeiss Makro Planar T* 2/50mm (na Ceneo od 3999zł)
    Carl Zeiss Planar T* 1.4/50mm (na Ceneo od 2199zł)
    Carl Zeiss Planar T* 1.4/85mm (na Ceneo od 3879zł)
    Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Asph. (na Ceneo od 924zł)
    Voigtlander Apo-Lanthar 90mm F/3.5 (na Ceneo od 1658zł)
    Voigtlander Color-Skopar 20mm F/3.5 Asph. (na Ceneo od 1658zł)
    Voigtlander Nokton 58mm F/1.4 Pentax (na Ceneo od 1572zł)
    Voigtlander Ultron 40mm F/2 Asph. Pentax (na Ceneo od 1572zł)
    - to ludzie tylko dla zabawy kupują?

    (wszystkie ceny dla wersji z bagnetem Pentaxa - nie sądzę, by do innych
    systemów były znacząco tańsze)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)