eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › Wentylator chłodnicy
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 38

  • 1. Data: 2011-02-19 10:48:39
    Temat: Wentylator chłodnicy
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
    może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
    sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
    być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
    strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
    da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 2. Data: 2011-02-19 13:07:39
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 11:48, PeJot pisze:

    > nie mam pojęcia czy
    > da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.

    W Aso rzecz jasna :|


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 3. Data: 2011-02-19 14:11:40
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-02-19 11:48, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
    > może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
    > sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
    > być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
    > strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
    > da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.

    Ja miałem kiedyś Rovera 420TDI i tam były dwa osobne włączniki
    bimetalowe nastawione na dwie różne temperatury.



  • 4. Data: 2011-02-19 16:35:44
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM> napisał(a):


    >Ja miałem kiedyś Rovera 420TDI i tam były dwa osobne włączniki
    >bimetalowe nastawione na dwie różne temperatury.

    To chyba dosyć zabytkowe rozwiązanie -już w kilkunastoletnich Daewoo
    termistorowy czujnik temperatury umieszczony w głowicy przekazuje sygnał do
    komputera ECM a ten przez przekaźniki steruje dwoma biegami wentylatora
    dokładnie stabilizując temperaturę płynu.
    Jak w fabii - nie wiem.
    Jeśli wentylator miał zwyczaj włączać się czasem po wyjęciu kluczyka to muszą
    być bimetaliczne czujniki w chłodnicy.


    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/


  • 5. Data: 2011-02-19 16:44:26
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
    > może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
    > sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ?

    A masz klimatyzację?
    U mnie co prawda nie ma dwubiegowego, ale są dwa wentylatory.
    Normalnie załączają się dwa połączone w szereg, klima dwa równolegle.
    Jeden nie pracuje chyba nigdy. Sterowanie przez przekaźniki z komputera.

    > być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
    > strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy da
    > się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.

    I bieg - to znaczy ten słabszy/wolniejszy?
    Wyciąć, zewrzeć i pierwszy bieg niech będzie drugim biegiem, a drugi bieg
    drugim biegiem. Spokojnie szukać silniczka w ludzkiej cenie.

    Oczywiście sprawdziłeś że silnik nie kręci na pierwszym biegu?
    I jak jest przerwa i możliwość rozebrania, to może tylko coś się urwało?

    --
    Desoft


  • 6. Data: 2011-02-19 16:58:12
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 17:35, Wmak pisze:

    > Jeśli wentylator miał zwyczaj włączać się czasem po wyjęciu kluczyka to muszą
    > być bimetaliczne czujniki w chłodnicy.

    Ano czasem działał po wyjęciu kluczyka. W chłodnicy silnika na pewno
    jest jakieś coś, niekoniecznie zwykły włącznik bimetalowy, bo idą do
    niego 3 cienkie przewody. Niewykluczone że na chłodnicy klimy jest
    drugie coś, ale chwilowo żadnego drugiego cosia po ciemku nie znalazłem.
    Sam wentylator kosztuje ~150 zł, ale wolałbym zdiagnozować czy to jego
    wina, czy też sterownika. Niestety, dostać się do jego złącza bez wizyty
    na kanale się nie da.

    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 7. Data: 2011-02-19 17:00:50
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 17:44, Desoft pisze:
    >> Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody.
    >> Jak może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne,
    >> czy sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ?
    >
    > A masz klimatyzację?

    Tak. *Jeden* wentylator.

    > I jak jest przerwa i możliwość rozebrania, to może tylko coś się urwało?

    Do złącza wentylatora można się dostać tylko od dołu, potrzeba jechać na
    kanał.


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 8. Data: 2011-02-19 17:13:49
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    >> A masz klimatyzację?
    >
    > Tak. *Jeden* wentylator.

    Jeżeli jest analogicznie do mojego, to pierwszy bieg to schładzanie silnika,
    drugi schładzanie klimy i silnika.

    --
    Desoft


  • 9. Data: 2011-02-22 07:35:48
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-19 11:48, PeJot pisze:

    > Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
    > może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
    > sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
    > być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
    > strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
    > da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.

    Garść wiadomych od Googla, choć jak zwykle nie na 100 % :

    I bieg jest zrobiony poprzez obcięcie napięcia na rezystorze. To
    rozwiązanie powszechnie stosuje Skoda, VW, Audi i Seat - silnik
    wentylatora ma ten sam numer katalogowy. I bieg wentylatora jest
    włączany domyślnie razem z klimatyzacją. Jest to dosyć zawodne
    rozwiązanie, często pada ów rezystor.

    A teraz podstawowa niewiadoma - jakie napięcie może/powinien mieć ów
    wentylator na I biegu ? Zakładając że w moim przypadku zdechł ów
    rezystor ( wentylatora jeszcze nie wyciągnąłem ), chciałbym zastąpić go
    czymkolwiek mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 10. Data: 2011-02-22 09:35:12
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > I bieg jest zrobiony poprzez obcięcie napięcia na rezystorze. To
    > rozwiązanie powszechnie stosuje Skoda, VW, Audi i Seat - silnik
    > wentylatora ma ten sam numer katalogowy. I bieg wentylatora jest włączany
    > domyślnie razem z klimatyzacją. Jest to dosyć zawodne rozwiązanie, często
    > pada ów rezystor.
    >
    > A teraz podstawowa niewiadoma - jakie napięcie może/powinien mieć ów
    > wentylator na I biegu ? Zakładając że w moim przypadku zdechł ów rezystor
    > ( wentylatora jeszcze nie wyciągnąłem ), chciałbym zastąpić go czymkolwiek
    > mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.

    Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor. Można kupić ładne rezystory dużej
    mocy o mocowania na radiator. Przewymiarować moc i po problemie.
    Można bawić się w półprzewodniki - PWM. Myślę, że będzie to bardziej
    zawodne.

    Z tymi diodami to nieporozumienie. Przecież dla nich są takie same prawa
    fizyki jak dla reszty świata. Skąd takie przeświadczenie że diody mają sens
    przy obniżaniu napięcia?

    --
    Desoft

strony : [ 1 ] . 2 ... 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: