  • Data: 2011-05-13 11:22:09
    Temat: Re: Warzywa znowu są wszędzie
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 10.05.2011 16:07, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Starasz się jak zwykle być odkrywczy, tylko znów umyka twej uwadze sens
    > wypowiedzi.
    > Widzę, że to dla Ciebie typowe.
    >
    > ABS za darmo daje Ci ~90% możliwości hamowania kierowcy rajdowego

    Potwierdza to 90% gospodyń domowych ;->

    > I co z tego ? Umiesz ? Przeciętny kierowca umie ?

    Czy wiesz, jak działa ABS?

    Moja uwaga była czysto formalna i ma na celu zapobieżenie ślepej wierze
    w "trzy literki" (co skutkuje wśród wielu kierowców podejściem "mogę
    jechać szybko bo mam ABS więc szybko zahamuję").

    Podstawową funkcją ABS jest zapobieganie blokadzie kół czyli zachowanie
    sterowności.

    Ewentualnie poprawienie skuteczności hamowania (tj. skrócenie drogi
    hamowania) bardzo zależy od nawierzchni i jest poniekąd efektem
    ubocznym. Na normalnej, suchej, czystej asfaltowej _i_ przy założeniu że
    kierujący nie "odpuści" pedału po tym, jak ten zacznie mu pulsować
    (starsze ABSy, w nowszych/lepszych ponoć efekt już nie występuje) ABS da
    _niewielkie_ skrócenie dystansu hamowania w porównaniu z hamowaniem na
    zablokowanych kołach. Na np. szutrze ABS drogę hamowania znacząco wydłuży.

    Tak więc przynajmniej jeśli chodzi o samochody i stosunkowo niewielkie
    prędkości - ABS niewiele daje. Natomiast w przypadku motocykli dochodzi
    jeszcze jedno ryzyko - zablokowanie przedniego koła może spowodować
    wywrotkę, nawet przy małej prędkości.

    > PS: Gdybyś nie był tak zaślepiony to byś ojcu nie opowiadał jak się
    > dzieci robi.

    Samochwała w kącie stała... ;->