eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyW UE najwięcej ekologicznych samochodów (na mieszkańca) mają Polacy - EurostatRe: W UE najwięcej ekologicznych samochodów (na mieszkańca) mają Polacy - Eurostat
  • Data: 2023-08-24 03:56:49
    Temat: Re: W UE najwięcej ekologicznych samochodów (na mieszkańca) mają Polacy - Eurostat
    Od: W <...@...kom> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 22.08.2023 o 18:50, io pisze:

    > Znowu nie zrozumiałeś. Możesz sobie silnik remontować, ale jeśli Ci się
    > skończył to zapewne cały samochód też się skończył. No chyba, że
    > wszystko remontowałeś na bieżąco to jesteś w d..e, musisz dalej remontować.

    Jak popularny model, to zakup słupka silnika może wyjść najtaniej.
    Ja tak robiłem, gdy awarii (to nie było zużycie eksploatacyjne) uległ
    mój silnik (turbodiesel 1.9 cdti, cieszący się dobrymi+ opiniami) .
    Słupek kosztował mnie 2100 zł od znajomego mechanika a to i tak było
    "drogo". Wiem, że wymieniają na takie za 1500 i jeżdżą nierzadko jeszcze
    podnosząc moc przy okazji.
    A samochód każdy trzeba naprawiać, szczególnie jak się chce
    wykorzystywać jego możliwości a nie tylko turlać "do kościoła". Dlatego
    jak np. robię hamulce, to w krótkim czasie kupuję następny komplet
    dobrej marki (cywilne) - niech sobie czeka, sprężyny i amortyzatory
    wymieniałem ze 3 lata temu (i nie dlatego, że było to już konieczne) i
    przymierzam się do zakupu nowego kompletu.
    Co jakiś czas wymianie podlegają też elementy elastyczne zawieszenia,
    ale tu już całkowicie zdaję się na mechanika.
    Do tego dobre opony a reszta to pierdoły.
    I takie podejście daje ważną zaletę - dobrze znasz samochód, wiesz jak
    się zachowuje pusty, jak z obciążeniem, gdzie leżą jego granice - to
    pozwala mi jeździć wydajnie, czyli "szybko i bezpiecznie" :-) a
    jednocześnie dość ekonomicznie. Z ostatnich prawie 25 tys. km mam
    średnią 50 km/h przy spalaniu 6.8-6.9 (BC1 pokazuje 6.8, BC2 - 6.9) a
    samochód służy żonie i mi "do wszystkiego" przez 7 dni w tygodniu, 95%
    na terenie PL, mieszkam tuż za granicą dużego miasta, cenię swój czas,
    więc staram się unikać korków i jak nie muszę to np. nie pcham się do
    centrum w godzinach szczytu (bo i nie mam takiej potrzeby, chyba, że
    chce mi się ulubionego spaghetti czy pizzy, ale to raczej w godz.
    12-15). Na marginesie - mój silnik ma 120KM i chyba coś ok. 11 do setki.
    Sprawne poruszanie głównie zależy od umiejętności i możliwości kierowcy,
    i od tego, ile kosztuje to sprawne poruszanie (dlatego służbowe często
    są szybkie).

    Przy okazji - gdzieś tam padło o osiągach elektrycznych, jak to odchodzą
    itp.

    Miałem okazję przejechać się BMW i3s - przyznaję dawał fajną
    "bezproblemowość" w szybkim rozpędzaniu, dobrze to było opanowane przez
    elektronikę (brak problemów z przyczepnością jak na opony, moc i
    odczuwane przyspieszenie), nie było zmartwień o grzanie/chłodzenie
    silnika/turbiny ale dosłownie po kilku testach (oceniłbym je na 80%
    możliwości /mam też doświadczenia z samochodem spalinowym o takim
    przysp. do 100/) pokazywany na początku zasięg 180 spadł do 135 km. A
    zrobiliśmy może z 5 km.
    Nie wiem, jakby to potoczyło się dalej gdyby go trochę uspokoić (czy
    komp po przeliczeniu zużycia zaproponowałby wyższy zasięg, ale przy 130
    zasięgu to ja się przymierzam do tankowania, żeby w ogóle nie
    zastanawiać się, gdzie, kiedy i jak długo mam tankować (zawsze coś się
    znajdzie).
    W zasadzie wyszło, że to mógłby być zamiennik tego grata za tygodniówkę
    (o którym wcześniej pisałem) ;-), czyli samochód do szybkich przejazdów
    na krótkich odcinkach, tylko, że pewnie szybko okazałoby się, że jego
    eksploatacja jest dużo droższa od tamtego - pierwsze z brzegu - opony
    3600 vs 1400.

    A na trasie (dwupasmówka, ale nie S ani A), to nawet jakieś ePorsche,
    które ze świateł startowało jak rakieta, po 30 km było w tym samym
    miejscu co mój 1.9td (120KM) i trochę jeszcze pomagała mu w tym paskudna
    pogoda (AWD vs moje FWD).
    I nie macie co próbować tłumaczyć, że jechał na lajciku, wiem co było.
    Pewnie wstrzymywała go zbyt słaba znajomość możliwości samochodu albo
    spadający zasięg.
    Pewnie prawdziwą przewagę dzięki osiągom pokazałoby takie ePorsche na
    jednopasmowych krajówkach, gdzie odcinki do wyprzedzania coraz rzadsze i
    coraz krótsze a prędkości nie takie wysokie, więc jest szansa, że nie
    trzeba będzie doładowywać na trasie.
    A korzyść w mieście? Jest, szczególnie jak ktoś ma okazję wykorzystać
    przysługujące bonusy. Ale jeśli nie, to ograniczenia 70-50 czy nawet 30
    i korki - słabe perspektywy na istotny zysk czasowy.

    Zresztą - fajnie, gdyby właściciele elektryków podali średnie (ale nie z
    wakacyjnych przejazdów, tylko chociaż z jednego roku, żebyśmy mieli
    uwzględnione chociaż raz wszystkie pory roku, z podaniem modelu pojazdu
    i krótkiej charakterystyki wykorzystania samochodu) - rzuci to jakieś
    światło na ile te "osiągi" się zdają.

    W.