  • 21. Data: 2009-12-04 15:15:02
    Temat: Re: Uzywanie swiatlomierza
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Przyslona w obiektywie to stosunek srednicy do ogniskowej i to
    > wystarcza.
    > Wyszlo 1:8, to ustawiasz 1:8 i bedzie dobrze.

    calkiem formalnie tak nie jest. ale mniejsza o to . nie mam teraz
    czasu na dluzsze pisanie.

  • 22. Data: 2009-12-04 18:50:47
    Od: "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl>

    > o ile pamietam to sverdlowsk byl CSD

    Tak,

    > jesli o tym samym myslimy to ma on kat widenia 30 st - ale cytuje z
    > pamieci sprzed 20 lat , wiec daje za to glowe w 99%.
    > ( za to co jadlem wczoraj na obiad dalbym glowe tylko w 10 % ;-) )

    a tu pożegnałeś się z głową :) Światłomierze Swierdłowsk miały kąt
    pomiaru 8x12 stopni.

    Piotr

  • 23. Data: 2009-12-04 20:41:28
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl> napisał:

    > Tak,
    >[...]

    Nie do końca - raczej CdS. Ten CdS to siarczek kadmu - substancja na bazie
    której zbudowano element światłoczuły wykorzystany w Swierdłowsku.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 24. Data: 2009-12-04 20:42:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 4 Dez., 19:50, "Uncle Pete" <p...@i...waw.pl> wrote:

    > Tak,

    > a tu po egna e si z g ow :) wiat omierze Swierd owsk mia y k t
    > pomiaru 8x12 stopni.
    >
    > Piotr

    no tak , czasem 1 % jest wiele wart.
    czyli poprzednik tez mial racje mowiac o 15 stopniach - tyle mniej
    wiecje bedzie po przekatnej.

    konsekwencja praktyczna jest taka ze nalezy starannie celowac w
    fotografowany motyw.
    nie pamietam juz , czy mial swierlowsk 4 celownik ? chyba nie .

    wlasciwie powinen sie dzisiaj nazywac jekaterinburg 4.

    ale czy pytajacy wmienil ze chodzi o swierlowsk 4 , zgdaje sie ze
    nie , ta dylko domnemywalem.

    nie przypominam sobie innych cwerdlowskow masowo w uzyciu.

  • 25. Data: 2009-12-04 21:26:49
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >konsekwencja praktyczna jest taka ze nalezy starannie celowac w
    >fotografowany motyw.
    >nie pamietam juz , czy mial swierlowsk 4 celownik ? chyba nie .
    >[...]

    Mial - widoczny na zdjeciach pod adresem
    http://cameras.alfredklomp.com/sverdlovsk4/. O ile pamietam pole widzenia
    celownika bylo szersze niz pole pomiarowe, w celowniku widoczna byla ramka
    pokazujaca obszar obejmowany przez pole pomiarowe

    >wlasciwie powinen sie dzisiaj nazywac jekaterinburg 4.
    >
    >ale czy pytajacy wmienil ze chodzi o swierlowsk 4 , zgdaje sie ze
    >nie , ta dylko domnemywalem.
    >
    >nie przypominam sobie innych cwerdlowskow masowo w uzyciu.

    Byly jeszcze Swierdlowsk 2 i Swierdlowsk 6
    (http://www.commiecameras.com/sov/lightmeters/index.
    htm) - ale na pewno
    przynajmniej w Polsce duzo rzadsze od Swierdlowska 4.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 26. Data: 2009-12-04 21:57:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > (http://www.commiecameras.com/sov/lightmeters/index.
    htm) - ale na pewno
    > przynajmniej w Polsce duzo rzadsze od Swierdlowska 4.

    na zdjeciach widac , sverdlowsk 4 mial celownik.
    kojarze jak przez mgle.

  • 27. Data: 2009-12-04 22:24:16
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-12-04 10:45:34 +0100, "Yogi\(n\)" <y...@o...pl> said:

    > No to doprecyzuję pytanie - chodzi o wykorzystanie starego
    > svierdlovska, sprawnego - a przynajmniej prawidłowo mierzącego światło
    > dla małoobrazkowej praktiki z założonym obiektywem 50 mm przy
    > fotografowaniu na czarnobiałych filmach o ISO 100 (duża tolerancja
    > materiału B&W).
    >
    > Tylko, że to wykorzystanie ma dotyczyć zupełnie innego aparatu -
    > dwuobiektywowej starej lustrzanki na film 120, z obiektywem(ami) zdaje
    > się 80 mm (Lubitiel czy Start - nie wiem).
    Zastanów się. Niech się qmpel zastanowi. Przecież te aparaty mają takie
    same obiektywy. W sensie kąta widzenia oczywiście. I tu i tu jest
    standard, a że ogniskowa inna? Co to niby ma do rzeczy.
    > Czy wystarczy zapodawać to, co wskaże ów svierdlovsk, czy należy ze
    > względu no ogniskową coś ująć/dodać? Światło padające, bo to do
    > krajobrazu czy "streeta" ma być używane.
    To już tym bardziej. POPRAWNIE użyty pomiar światła padającego jest
    absolutnie nie zależny od ogniskowej czy nawet kąta widzenia obiektywu
    (stosunku ogniskowej do przekątnej kadru).
    > Materiał również analogowy, ISO pewnie też.
    A jakie to analogowe ISO? :P

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 28. Data: 2009-12-04 22:24:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-12-04, Uncle Pete <p...@i...waw.pl> wrote:

    > Tak,

    > a tu pożegnałeś się z głową :) Światłomierze Swierdłowsk miały kąt
    > pomiaru 8x12 stopni.

    Chyba się nie pożegnał. Mam "4" i kąt jest z grubsza właśnie 30 stopni
    co widać zresztą po konstrukcji - element światłoczuły jest osadzony
    dość głeboko w obudowie, w takiej małej tubie. Bardzo przyzwoity
    światłomierz MZ. Cały czas można dostać fabrycznie nowe, sprawne, choć
    pochodzące z lat 80'tych egzemplarze. Tylko z bateriami lekki kłopot.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2009-12-04 22:28:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-12-04, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> wrote:
    > http://cameras.alfredklomp.com/sverdlovsk4/. O ile pamietam pole widzenia
    > celownika bylo szersze niz pole pomiarowe, w celowniku widoczna byla ramka
    > pokazujaca obszar obejmowany przez pole pomiarowe

    Potwierdzam.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2009-12-04 22:35:21
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-12-04 22:26:49 +0100, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > celownika bylo szersze niz pole pomiarowe, w celowniku widoczna byla ramka
    > pokazujaca obszar obejmowany przez pole pomiarowe

    Dokładnie. Pole widzenia większe od pola pomiaru. Pole pomiaru ok 30°
    oznaczony świecącymi ramkami w celowniku.