  • Data: 2012-10-03 23:11:39
    Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> writes:

    > Nie tylko, co najmniej temperaturę i przesunięcie (tint). Korekcja samą
    > temperaturą daje słabe rezultaty. Dwa wymiary (temperatura i tint) są
    > _najczęściej_ wystarczające, chociaż można sobie wyobrazić takie
    > zastosowania, gdzie korekcja powinna być w pełnej trójwymiarowej
    > przestrzeni (aczkolwiek wtedy sens by miało przekształcenie nieliniowe).

    Trudno mi to sobie wyobrazić. Jakie przesunięcie kolorów masz na myśli?
    Takie ze zmianą długości fali, gdzie np. czerwony staje się zielonym,
    niebieski czerwonym itd. (w mniejszym stopniu oczywiście)? Coś takiego
    jak było w starych telewizorach z kiepsko ustawionym dekoderem PAL (czy
    czymś podobnym, nie pamiętam) a zwłaszcza NTSC?

    Matryca aparatu ma oczywiście inna charakterystykę niż oko ludzkie (np.
    maksima w innych punktach), więc takie przesunięcie jest potrzebne, ale
    to jest ustawione na stałe. Otoczenie w zasadzie nie wprowadza
    dodatkowych przesunięć. Piszesz o tym w kontekście obróbki RAWów?
    Chyba tylko tam to może być potrzebne (jeśli program nie robi tego
    automatycznie).

    Dodatkowo nie za bardzo widzę możliwość ustawienia tego na podstawie
    pojedynczego zdjęcia białej kartki. Mając pojedyncze równanie możesz
    obliczyć tylko jedną niewiadomą (3-wymiarową - RGB). Gdybyś zrobił
    kilka+ zdjęć, najlepiej jakiegoś wzornika Pantone itp., i gdyby
    rzeczywiście wyszły tam przesunięcia, to wtedy dałoby się to skorygować.
    Oczywiście wszelkie RAWy, wide gamuty itp. to inna bajka.

    O jakiej konkretnej przestrzeni trójwymiarowej piszesz? Tzn. oczywiście
    nie neguje istnienia takiej, rozumiem że jeden wymiar to temperatura,
    drugi - przesunięcie, a trzeci?

    Przekształcenie nieliniowe, jasne, ale musisz mieć jakieś źródło danych
    do niego - bez wzornika się nie obejdzie. Takie rzeczy robi się
    w poligrafii, ale w normalnej fotografii - nie słyszałem (pomijając
    RAWy, ale to nie jest wtedy korekcja, tylko zasadnicza konwersja
    przestrzeni barw).
    --
    Krzysztof Halasa