eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaUstawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekinyRe: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
  • Data: 2012-10-05 00:02:30
    Temat: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> writes:

    > Nie, temperatura nie pokrywa się z przesunięciem fali, bo np. fiolet w
    > przestrzeni barw nie leży na jej krańcu, a pomiędzy niebieskim i
    > czerwonym. Widać to np. w tym rzucie (na płaszczyznę):
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PlanckianLocus.png
    > Ładnie rozrysowana jest tam temperatura, a tint (przesunięcie) jest
    > dopełniające (powiedzmy ortogonalne) względem temperatury.
    > No i to tylko rzut na płaszczyźnie, a nie przestrzeń :).

    Tzn. oczywiście nie twierdziłem, że temperatura pokrywa się
    z przesunięciem. Rozumiem że pojęcie "tint" (shift) mamy jednak
    uzgodnione :-)

    > Nie tylko, prawie każda korekta balansu bieli wymaga czegoś więcej niż
    > tylko korekty temperatury. W RAWach widać to najlepiej.

    W RAWach to widać, ale to nie jest ten przypadek. Ustawianie balansu
    bieli w aparacie ma sens w odniesieniu do JPEGów (w każdym razie do
    "wywołanych" obrazków, mogą być np. TIFFy), i tam przesunięcia widma
    wykonywane są moim zdaniem na sztywno przez aparat (tzn. nie ma tam
    dodatkowego "stopnia swobody" dla przesunięcia widma).

    > Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów.
    > Temperatura i tint to tylko 2 wymiary, a przestrzeń jest większa.

    Problem w tym, że to jest ten sam wymiar, one są od siebie zależne.
    Np. przejście od niebieskiego do czerwonego możesz uzyskać zmieniając
    temperaturę punktu bieli, przesuwając widmo, lub robiąc jedno i drugie,
    liczba kombinacji jest nieograniczona.

    Poza tym nie widzę potrzeby dodatkowego korygowania przesunięcia -
    normalnie nie jest tak, że widmo światła jakiegoś obiektu przesuwa się
    np. w wodzie. Tzn. kształt widma w obu przypadkach może coś takiego
    sugerować, ale to będzie po prostu selektywne osłabienie.
    W ogóle są takie przesunięcia, jasne, ale raczej w innych przypadkach,
    których producenci takiego sprzętu nie biorą pod uwagę.

    > Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB
    > również 3 ;). Ale CMYK to 4.

    4 kolory, ale to nie są 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontekście
    aparatu fotograficznego.

    > Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w większości zapewnia "jakieś" parametry,
    > którymi można by się posłużyć w celu korekcji _liniowej_. Ale już
    > kalibracja wymaga korekt nieliniowych (krzywe pomiędzy wieloma
    > punktami).

    Owszem, ale tego aparat przy ustawianiu WB metodą białej kartki nie
    zrobi, bo nie ma danych. Producent aparatu natomiast takie dane ma,
    i oprogramowanie aparatu przypuszczalnie to robi - ale niezależnie
    od późniejszego ustawienia poziomu bieli.
    --
    Krzysztof Halasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: