eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaUstawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekinyRe: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!not-for-mail
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.nurkowanie,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
    Date: Mon, 01 Oct 2012 22:21:59 +0200
    Organization: NASK - www.nask.pl
    Lines: 60
    Message-ID: <m...@i...localdomain>
    References: <k3tbnp$b80$1@dont-email.me>
    <5065cee5$0$26687$65785112@news.neostrada.pl>
    <k45a0t$ita$4@dont-email.me> <506693ff$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
    <k476t2$4od$1@dont-email.me>
    <5067212e$0$26685$65785112@news.neostrada.pl>
    <k47ect$jpi$2@dont-email.me> <50673e4b$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>
    <k47il5$cfs$1@news.task.gda.pl> <m...@i...localdomain>
    <k4a1be$n2l$1@dont-email.me> <m...@i...localdomain>
    <k4b3ln$56b$1@dont-email.me>
    NNTP-Posting-Host: nat.piap.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: pippin.nask.net.pl 1349122926 15205 195.187.100.13 (1 Oct 2012 20:22:06 GMT)
    X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 1 Oct 2012 20:22:06 +0000 (UTC)
    Cancel-Lock: sha1:sKQcuSxyYatUUAfvLgOyAkuLaNA=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.nurkowanie:210126 pl.rec.foto.cyfrowa:893742
    [ ukryj nagłówki ]

    "Pszemol" <P...@P...com> writes:

    >> Zarówno aparat o tym nie wie (myślisz że jak matryca reaguje na różne
    >> kolory?) jak i myślę, że na takiej głębokości temperatura barwowa ma
    >> wciąż sens - tyle tylko, że jest wyższa niż zwykle.
    >
    > A ja myślę, że nie ma sensu.

    A jakieś uzasadnienie?

    > Chodzi mi o to, że zamiast jednej liczby można trzymać trzy liczby:
    > korekcja X dla barwy niebieskiej, korekcja Y dla zielonej, i Z dla
    > czerwonej.

    To niespecjalnie dużo zmienia, wtedy oprócz zmiany temperatury barwowej
    punktu bieli dostaniesz też zmianę głównie jasności. BTW może przyjrzyj
    się modelowi HSV, bo w RGB każdy kolor jest "oddzielnie" i rzeczywiście
    może się wydawać że tu jest więcej możliwości niż w rzeczywistości.

    > Sugerujesz ze nierównomierne tłumienie różnych barw przez wodę
    > zależy od natężenia światła jakie przez nią przechodzi? Nie sądzę...

    W tym przypadku raczej nie, i właśnie m.in. dlatego pojęcie temperatury
    barwowej jest tam przypuszczalnie zupełnie sensowne.

    > A więc wystarczy skierować aparat na białe tło i ten sobie zmierzy
    > stosunek R do G do B, porówna do tego co zwykle "widzi" w świetle
    > słonecznym i zastosuje taką samą korekcję do reszty pikseli na
    > innych fotkach... Niepotrzebna jest "temperatura barwowa" jako
    > jedna wypadkowa liczba.

    Zrozum że to są całkowicie równoważne metody (pomijając gamma).

    > Nie tylko to jest jasne - jasne jest też że jest to model nieadekwatny
    > do sytuacji, w której widmo transmisyjne ciała doskonale czarnego
    > o temperaturze 6500K jaką ma fotosfera Słońca przechodzi przez
    > filtr niebieski tłumiący barwy o niskiej częstotliwości jakim jest woda.
    > I jeszcze pół biedy gdy nurkujesz w oceanie, gdzie jest względnie
    > czysta woda - ale jak nurkujesz w jakimś jeziorze i w wodzie jest
    > dużo organiki to filter jest dodatkowo żółty...

    Słońce ma się do tego dokładnie nijak. Myślisz że dlaczego w ogóle
    istnieje pojęcie (korekcji) temperatury barwowej? No właśnie dlatego, że
    charakterystyka przenoszenia różnych np. monitorów, matryc itd., ale
    także ośrodków nie jest niezależna od długości fali (i naprawdę nie ma
    żadnego znaczenia to, w jakiej przestrzeni barw to jest zakodowane).
    Innymi słowy, zawsze masz do czynienia z jakimś filtrem, albo raczej
    zespołem filtrów.

    Teraz od charakterystyki tych filtrów zależy czy wystarczy podać
    temperaturę barwową i efekt będzie korzystny, czy trzeba użyć bardziej
    skomplikowanej funkcji korekcji (zależności nieliniowe, zmiany długości
    fali, filtry o nietypowej charakterystyce), czy po prostu w ogóle się
    nie da skorygować takiego zdjęcia, bo np. oświetlenie było
    monochromatyczne i części kolorów po prostu w ogóle nie mamy, i ew.
    możemy cieszyć się z (mało naturalnego zresztą) zdjęcia B&W.

    Ale robiąc zdjęcie białej kartki korygujesz tylko temperaturę.
    --
    Krzysztof Halasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: