  • 31. Data: 2014-05-11 14:29:01
    Temat: Re: Ultrazoom z ręki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Kosewski" <p...@m...nowhere> napisał w
    wiadomości news:536f4671$0$2147$65785112@news.neostrada.pl...

    > Porównanie z d... trochę :).
    >
    > Jeden drobiazg: różnicę w trzymaniu aparatu i broni. Broń jest
    > optymalizowana pod stabilność i pewność chwytu, a w aparacie dba się
    > o kompromis między chwytem i obsługą masy przycisków. Oczywiście i dla
    > miłośników ergonomii broni palnej coś wymyślono...
    > http://www.sharpshooterindustries.com/images/gunStoc
    k1.png
    > :)
    >
    > No ale zagrajmy po Twojemu i olejmy powyższe.
    >
    > Powiedzmy, że cel w tarczy (przy strzelaniu z 50m) ma 25mm.

    Powiedzmy, ale ma 10 mm, bo tyle ma :-) 15 mm, to granica 9-ki.

    > Powiedzmy, że robię zdjęcie właśnie tej tarczy. Powiedzmy, że używam
    > obiektywu o długości 300mm. W płaszczyźnie tarczy złapię mniej więcej
    > 4x3m. Powiedzmy, że wychodzi 1px na 1mm^2.
    >
    > Zatem małe drganie lufy to nadal "9", ale małe drganie aparatu to
    > rozmazanie obiektu na 20 pikselach (w jednym wymiarze). Numerki na
    > tarczy będą już raczej trudne do odczytania :).

    Na zowdach, jak chcę zobaczyć, jak zawodnikowi idzie, to fobie fotę tarczy
    na maksymalnym ZOOM-ie, a później na ekrane powiększam.

    > Teraz przejdźmy do czasu. Dla większości pistoletów i karabinów wyjdzie
    > Ci, że pocisk znajduje się w lufie około 1ms. Zrobienie ostrego zdjęcia
    > z takim naświetlaniem, nie jest wielkim problemem, ale nie zawsze ma się
    > taki komfort. Rzekłbym, że więcej zdjęć robi się raczej z naświetleniem
    > w okolicy 10ms. Wyobrażasz sobie celność broni palnej, gdyby pocisk
    > tak długo rozpędzał się w lufie?! :D

    Tylko, że pocisk daje odrzut. Oczywiście masz rację z tym wywodem na temat
    czasu przelotu pocisku przez lufę. To jest na poziomie
    dziesięciotysiecznych sekundy. Ale mnie chodziło o zasadę.

  • 32. Data: 2014-05-11 19:42:09
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 11. Mai 2014 14:07:50 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:
    > W dniu 2014-05-10 13:35, XX YY pisze:
    >
    > [...]
    dla smax i s min w tym samym stopniu dynamika rosnie.

    > EV to miara logarytmiczna. Dodawanie logarytm�w jest r�wnowa�ne mno�eniu
    >
    > warto�ci pod logarytmem. Dlaczego dodaj�c szum mno�ysz sygna� przez
    >
    > jak�� warto��?
    >

    > P.P.

    skala nie ma znaczenia.
    prady termiczny czyli szum i prad sygnalu sie dodaja.

  • 33. Data: 2014-05-11 20:19:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-11 19:42, XX YY pisze:

    dla smax i s min w tym samym stopniu dynamika rosnie.

    > skala nie ma znaczenia.
    > prady termiczny czyli szum i prad sygnalu sie dodaja.

    W przypadku szumów prądy nie są addytywne (dodawanie prądów w przypadku
    szumu nie ma sensu). [Tak w nawiasie: w przypadku matrycy sygnałem nie
    jest prąd.]
    Skala nie ma znaczenia w sensie przeskalowania, czyli na przykład zmiany
    centymetrów na cale. Miara ma znaczenie podstawowe, zamiana miary
    liniowej na logarytmiczną zmienia sposób obliczania. Dodawanie
    logarytmów to mnożenie wartości pod logarytmami.

    P.P.

  • 34. Data: 2014-05-11 20:44:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

> [...]
    > o kompromis między chwytem i obsługą masy przycisków. Oczywiście i dla
    > miłośników ergonomii broni palnej coś wymyślono...

    BTW Zenit też miał coś takiego.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2014-05-11 20:52:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 11. Mai 2014 20:19:50 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:

    dla smax i s min w tym samym stopniu dynamika rosnie.

    > W przypadku szum�w pr�dy nie s� addytywne (dodawanie pr�d�w w przypadku
    >
    > szumu nie ma sensu). [Tak w nawiasie: w przypadku matrycy sygna�em nie
    >
    > jest pr�d.]
    >
    > Skala nie ma znaczenia w sensie przeskalowania, czyli na przyk�ad zmiany
    >
    > centymetr�w na cale. Miara ma znaczenie podstawowe, zamiana miary
    >
    > liniowej na logarytmiczn� zmienia spos�b obliczania. Dodawanie
    >
    > logarytm�w to mno�enie warto�ci pod logarytmami.
    >

    > P.P.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/EV_(fotografia)

    liczby ktore podalem sa przykladowe zeby pokazac mechanizm zajwiska.

    skala nie ma znaczenia

    powiedzmy ze szumy wynosza 0,1 V
    sMin 0,2 V
    s max 3 V

    bedziesz mial :
    dynamika = 3,1/0,3=10,33

    jesli uda sie zredukowac szum wskutek usrednienia do np 0,08V
    to dostaniesz :
    3,08/0,28=11.

    dynamika wzrosla

    w skali logarytmicznej bedzie to tylko inna wartosc liczbowa.

    sama dynamika jest bezwymiarowa.

    niestety nie da sie oddzielic sygnalu od szumu.

    popelnilem w pierwszym poscie blad mnemotechniczny , ktory pare postow nizej
    skorygowalem.
    jesli skutecznosc stabilizacji wynosui 4 Ev to odpowiada to 2**4 wzrostowi czasu
    naswietlenia czyli 16 razy. Oznacza to ze stabilizacja powoduje kompensate o wartosc
    rowna 16 - krotnemu krazkowi rozproszenia.

    dla FF w ujeciu klasycznym bedzie to ok 0,4 mm!! tak duze moze byc poruszenie na
    matrycy , ktore stabilizacja jest w stanie skompensowac.

  • 36. Data: 2014-05-11 20:53:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    k1.png

    > BTW Zenit też miał coś takiego.

    SNIPER się to zwało i w metalowej skrzynce był ZENITH 12 (tłucze mi się po
    głowie jakieś tam oznaczenie literkami, kolba oraz teleobiektyw (chyba 300
    mm ogniskowej.

  • 37. Data: 2014-05-11 21:23:53
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > SNIPER się to zwało i w metalowej skrzynce był ZENITH 12 (tłucze mi się
    > po głowie jakieś tam oznaczenie literkami, kolba oraz teleobiektyw
    > (chyba 300 mm ogniskowej.

    To był Zenit Fotosnajper.
    http://fotoblogia.pl/2011/09/25/fotograficzne-osobli
    wosci-minionej-epoki
    Zestaw składał się z różnych modeli Zenitów, ostatni 122 ale były też i
    wcześniejsze. Kiedyś kupiłem uchwyt pistoletowy i kolbę krajowej
    produkcji. Używałem razem z Praktiką.
    Maciek

  • 38. Data: 2014-05-11 23:40:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-11 20:52, XX YY pisze:
    [...]
    > skala nie ma znaczenia
    >
    > powiedzmy ze szumy wynosza 0,1 V
    > sMin 0,2 V
    > s max 3 V
    >
    > bedziesz mial :
    > dynamika = 3,1/0,3=10,33

    Szum jest sygnałem przypadkowym i dodawanie napięć nie ma sensu.
    Dla szumu 3V+0.1V nie jest równe 3.1V.
    Może to wydaje się dziwne, ale gdyby tak było, łamałoby to zasadę
    zachowania energii.

    > jesli uda sie zredukowac szum wskutek usrednienia do np 0,08V
    > to dostaniesz :
    > 3,08/0,28=11.

    Twoje obliczenia nie mają sensu. W przypadku szumu addytywna jest moc,
    nie prąd i nie napięcie!

    > dynamika wzrosla
    >
    > w skali logarytmicznej bedzie to tylko inna wartosc liczbowa.

    Wychodzi na to, że twierdzisz, że log(a+b)=log(a)+log(b).

    > sama dynamika jest bezwymiarowa.
    >
    > niestety nie da sie oddzielic sygnalu od szumu.

    Ale można poprawić stosunek sygnału do szumu przez wielokrotny pomiar
    (lub uśredniając wartości z kilku pikseli). Stosunek ten rośnie o
    pierwiastek z liczby pomiarów i jest tak właśnie dlatego, że dla szumów
    dodają się moce, nie napięcia.

    > popelnilem w pierwszym poscie blad mnemotechniczny , ktory pare postow nizej
    skorygowalem.

    Ja też popełniłem błąd wchodząc w dyskusję z Tobą. I niniejszym go
    koryguję. Zamykając się.

    P.P.

  • 39. Data: 2014-05-12 08:36:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Szum jest sygna�em przypadkowym i dodawanie napi�� nie ma sensu.

    tak masz racje, ale to nie jest dodawanie tylko udzial.

    szum sie naklada na sygnal w dolnym zakresie .

    np sygnal bez szumow dalby zakres 0 - 3 V
    szumy nakladaja sie w zakresie 0 -0,2 V
    a wiec mamy w zakresie 0-0,2 V - szumy
    od . 0,2+dSo -3 V uzyteczny sygnal.

    gdyby mozna bylo oddzielic sygnal od szumu nie byloby problemu.

    sama matryca swoich wlasnosci nie zamienia , ma dynamike wejscia jaka ma.
    ale my mierzymy dynamike na podstawie fotografii, czyli dynamike zdjecia, tablicy
    testowej . Zakres uzyteczny jest od powyzej maxymalnego poziomu szumu + zdefiniowany
    odstep. poniewaz sasiedni pixel jest obciazony mniejszym szumem niz maksymalny wiec
    liczac srednia z obu , szumy sie tez usrednia , a wiec maksimum szumu bedzie mniejsze
    , tym samym mniejsza widzialnosc szumu.

    w obu przypadkach sredni szum bedzie taki sam , ale te dynamike odnosi sie do
    maksimum szumu. i to sie potwierdza w praktyce , robiac resamplng w dol szum staje
    sie mniej widoczny dla nas.

    gorny zakres - na tym podanym przykladzie sie raczej nie zmieni pozostanie po
    usrednieniu 3 V.
    dynamika wzrosnie.

    psa programy mierzace poziom dynamiki na podstawie zdjecia tablicy testowej.
    robia to rowniez optyczne - podaja dynamike w zaleznosci od przyjetego poziomu szumy
    . im nizszy poziom przyjma tym wieksza dynamika , ale obraz bardziej zaszumiony. Z
    tym ze nie robia obnizenia szumow przez resampling - robia pomiar na zdjeciu 100 %

    te same pomiary na zdjeciu zresamplngowanym , dalyby nieco wiekszy zakres dynamiczny.

    w sumie to w pewnym sensie zabawa formalna , ale jednak o znaczeniu praktycznym -
    gdzie przyjac dopuszczalne max szumow , a tym samy uzyteczny dolny zakres?
    Przyjmiestz nizej - formalnie pomierzy sie wieksza dynamike.

  • 40. Data: 2014-05-12 10:23:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-12 08:36, XX YY pisze:

    > tak masz racje, ale to nie jest dodawanie tylko udzial.

    Boszzzz!
    Nie policzysz udziału bez dodawania. Można mówić o stosunku sygnału do
    szumu, ale o udziale tylko w kategoriach: fajnie, ujdzie, całkiem do bani.

> [...]
    , tym samym mniejsza widzialnosc szumu.

    > w obu przypadkach sredni szum bedzie taki sam , ale te dynamike odnosi sie do

    Matryca ma dużo pikseli, a szum uśrednia się do zera, więc średni szum
    będzie bliski zeru. W ciemno można też powiedzieć, że maksymalna wartość
    szumu będzie równa maksymalnemu możliwemu odczytowi z przetwornika A/C.
    Dla szumu nie ma sensu mówić o wartości średniej czy szczytowej. Głęboki
    sens ma natomiast pojęcie wartości skutecznej. Ale tu zaczynają się
    schody. I to długie i strome schody.
    A miałem się nie odzywać :-(

    P.P.