  • 11. Data: 2011-04-08 14:10:59
    Temat: Re: USART w atmega - pytanie
    Od: "AK" <_...@w...pl>

    > Ale zrozum człowieku że ty pisałeś o rejestrze bajtowym jako bajt za
    > bajtem.
    > Palnąłeś o rejestrze fifo a to co jest w atmedze nie jest żadnym fifo.
    > Nawet nie pseudo fifo.

    Gwoli ścisłości kolego 4CX250, Atmel nazywa to FIFO, wiec stosujmy
    nazewnictwo producenta:
    "...The two Buffer Registers operate as a circular FIFO buffer....."

  • 12. Data: 2011-04-08 14:13:45
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "AK" <_...@w...pl> wrote in message

    > Gwoli ścisłości kolego 4CX250, Atmel nazywa to FIFO, wiec stosujmy
    > nazewnictwo producenta:
    > "...The two Buffer Registers operate as a circular FIFO buffer....."

    Ale to Rx. Tx ma 1 bajt

  • 13. Data: 2011-04-08 14:52:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.04.2011 15:31, 4CX250 pisze:
    > Ale zrozum człowieku że ty pisałeś o rejestrze bajtowym jako bajt za
    > bajtem.
    Tak działa fifo - z jednej strony bajty wchodzą a z drugiej wychodzą.

    > Palnąłeś o rejestrze fifo a to co jest w atmedze nie jest żadnym fifo.
    Jest FIFO. Doucz się ;)

    > Nawet nie pseudo fifo.
    Nawet nie pseudo, bo klasyczne, ale krótkie.

    > To jest zwykły rejestr przesuwny 8-bitowy z presetem równoległym.
    Jest przesuwny rejestr wyjściowy do którego dane trafiają z rejestru
    danych. Dzięki temu możesz wyekspediować do wysyłki DWA bajty jeden po
    drugim.

    > Czy masz tam choćby jedno wejście bitowe szeregowe do niego za pomocą
    > którego bitu po bicie jesteś go w stanie całego załadować? No nie, więc
    > o czym ty piszesz?
    A ty wiesz o czym piszesz? Jesteś agresywny wobec kogoś kto próbuje Ci
    pomóc a przy tym Twoja wiedza przedstawia poziom gruntu... Jednym słowem
    zachowujesz się jak klasyczny lamer.

    Michoo

  • 14. Data: 2011-04-08 15:18:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 08.04.2011 14:52, 4CX250 pisze:
    > No nie do końca FIFO gdyż FIFO z założenia jest ładowany i opróżniany
    > _szeregowo_ bit po bicie

    I tu własnie kolega popełnił błąd... FIFO nie jest opróżniane "szeregowo
    bit po bicie"! Szerokość słowa w FIFO może być dowolna... tutaj jest
    fifo 8-bitowe. Czyli kolejne dane wchodzą jedna za drugą i w tej samej
    kolejności wychodzą... Ale są to dane 8-bitowe. I wszystkie 8-bitów
    wchodzi i wychodzi jednocześnie!! I dlatego to jest FIFO.

    Powiem tak - gdyby nie było tej "poczekalni" fifo, to wówczas mógłbyś
    wpisać 1 bajt i dopiero po jego wysłaniu mógłbyś wpisać kolejny.
    Wcześniej nie możesz, bo nie masz gdzie :)

    W innych prockach mamy np. 16-bajtowe FIFO... To znaczy, wrzucasz
    pierwszy bajt, on idzie do nadawania, a w tym czasie (nim się on wyśle)
    możesz wrzucić do UARTA (do FIFO) jeszcze 16 kolejnych bjatów. Wchodzą
    one szeregowo, jeden za drugim, ale jako całe bajty, a nie bit po
    bicie... .

    W ATMGA masz FIFO, ale "1 bajtowe", przez co możesz wpisać 1 bajt w
    czasie nadawania. Faktem jest, że pojećie FIFO jednobajtowe jest trochę
    śmieszne, bo FIFO 1-bajtowe niczym nie różni się od stosu (FILO)
    jednobajtowego. Dlatego może nie czujesz, gdzie jest ta kolejka FIFO.
    Mam nadzieję, że powyższe przykłady Ci to wyjaśnią :).

    Pozdrawiam
    Konop

  • 15. Data: 2011-04-08 16:15:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Lelek,

    > Ale to Rx. Tx ma 1 bajt

    W USART'cie? Niemożliwe - musi mieć co najmniej dwa bajty. Mogę sobie
    wyobrazić UARTa na jednym rejestrze - USARTa nie da rady.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2011-04-08 16:20:39
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message

    > W USART'cie? Niemożliwe - musi mieć co najmniej dwa bajty. Mogę sobie
    > wyobrazić UARTa na jednym rejestrze - USARTa nie da rady.

    1 bajt holding register Tx

  • 17. Data: 2011-04-08 16:50:01
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    >W dniu 08.04.2011 15:31, 4CX250 pisze:

    > Tak działa fifo - z jednej strony bajty wchodzą a z drugiej
    > wychodzą.

    Nadajnika?

    > Jest FIFO. Doucz się ;)

    W dataschicie mowa o FIFO odbiornika ja poruszam problem nadajnika.

    > Jest przesuwny rejestr wyjściowy do którego dane trafiają z rejestru
    > danych. Dzięki temu możesz wyekspediować do wysyłki DWA bajty jeden
    > po drugim.

    Gdyby był FIFO to byłby ładowany szeregowo bit po bicie a nie jest.
    W nadajniku rejestr ten ładowany jest tylko i wyłącznie równolegle z
    rejestru UDR.
    Oczywiście cały czas mowa o rejestrze przesuwnym nadajnika.

    Marek

  • 18. Data: 2011-04-08 17:12:27
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...

    > Ale sa _dwa_ rejestry bajtowe. Mmozna wpisac do wyslania dwa bajty,
    > nie czekajac na transmisje pierwszego.
    > Inne uP ( np ADuC7026 maja 3 najtowa kolejke FIFO)

    Ale polaczone równolegle nie szeregowo. Zobacz na rysunek. Zawartosc
    rejestru UDR (transmit) kopiowana jest _równolegle_ do Transmit Shift
    Register czyli do rejestru przesuwnego. Jak widzisz nie wystepuje tu
    ladowanie tego rejestru bit po bicie szeregowo.
    Z rejestru tego w takt zegara bit po bicie wysuwany jest bajt do Pin
    Control i dalej na nózke procka. Miedzu czasie Parity Generator zlicza
    bity i na koncu kiedy ostatni bit nadawanego bajtu wyjdzie z rejestru
    przesuwnego dokleja swój bit parzystosci.
    Gdy ostatni bit wysylanego bajtu opusci rejestr przesuwny kopiowany
    jest do tego rejestru drugi bajt który oczekiwal w rejestrze UDR.

    Czy pisze tu gdzies o rejestrze FIFO nadajnika?
    "The Transmitter consists of a single write buffer, a serial
    Shift Register, parity generator and control logic for handling
    different serial frame formats"
    Ten rejestr przesuwny ladowany jest równolegle nie szeregowo a idea
    rejestru FIFO to first input first output. W rejestrze FIFO dane
    dopisywane sa na koncu kolejki. Jezeli ja wpisuje równolegle do
    rejestru cale 8 bitów to jak to mozna nazwac dopisywaniem na koncu
    kolejki?

    Marek

    Marek

  • 19. Data: 2011-04-08 17:22:30
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > (FILO) jednobajtowego. Dlatego może nie czujesz, gdzie jest ta
    > kolejka FIFO. Mam nadzieję, że powyższe przykłady Ci to wyjaśnią :).

    Czuję czuję. Spoko.
    W USART dane wysyłane mogą składać się z 5 do 9 bitów więc nawet nie
    można mówić o bajcie lecz o bitach, jakims słowie n-bitowym.
    Na stronie 140 Datasheet ATmega 32 jest rysunek. Odpowiedz mi co
    widzisz?
    Czy TRANSMIT SHIFT REGISTER jest rejestrem przesuwnym ładowanym
    równolegle, czy ładowanym szeregowo rejestrem FIFO? Czy widzisz w nim
    gdzieś wejście szeregowe? Jeżeli tak by było to rejestr UDR (Transmit)
    także musiał by być rejestrem przesuwnym z drugim wejściem zegarowym
    ale tego nie ma.
    Więc?

    Marek

  • 20. Data: 2011-04-08 17:32:11
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "4CX250" <t...@p...onet.pl> wrote in message

    Nic z ciebie bie bedzie, ani konstruktor ani programista :-)

    Proponuje nie karmic trola :-)