  • 21. Data: 2021-02-05 10:39:46
    Temat: Re: Tymczasem w Gdansku punkt tankowania wodoru
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-02-2021 o 10:06, J.F. pisze:

    > Masowa na teraz.
    > Oczywiscie w rafineriach to jest tylko drobny ulamek w stosunku do
    > przerabianej ropy,  Azoty tez srednio zuzywaja.

    Czyli nie na temat.

    > Poczekamy, zobaczymy.

    Na razie świat raczej odwraca się od wodoru i rozwija bev.
    Uznali wodów za ślepą uliczkę.
    Widać szybki rozwój możliwości aku jest bardziej prawdopodobny, albo
    bardziej opłacalny.

    Wodór jako nośnik energii jest po prostu za drogi.
    Ale może być konieczny np. w przypadku ciężkiego transportu, tam baterie
    mogą nie mieć racji bytu (masa).

  • 22. Data: 2021-02-05 12:43:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Czyli nie na temat.

    Pytales o masowosc produkcji.
    Jakby tak nagle byla potrzeba duzej ilosci wodoru do samochodow ... to
    najprosciej postawic kilka takich instalacji ... no i zakontraktowac
    odpowiednia ilosc gazu.

    Tylko z ekologia ma to niewiele wspolnego :-)

    >Na razie świat raczej odwraca się od wodoru i rozwija bev.
    >Uznali wodów za ślepą uliczkę.
    >Widać szybki rozwój możliwości aku jest bardziej prawdopodobny, albo
    >bardziej opłacalny.

    Albo faktycznie slepa uliczka ... choc nigdy nie wiadomo co jeszcze
    odkryjemy.

    >Wodór jako nośnik energii jest po prostu za drogi.

    A ty ciagle to samo. Masz tam obok - lit jest za drogi :-)

    Bedzie nadmiar energii z OZE, to cena wodoru z elektrolizerow spadnie.
    Nawet jesli sprawnosc elektrolizy jest niewysoka.

    Wodor jako nosnik energii ma pare zalet - daje sie magazynowac, daje
    szybko tankowac.
    No i ma pare wad ... choc Mirai jezdzi.

    >Ale może być konieczny np. w przypadku ciężkiego transportu, tam
    >baterie mogą nie mieć racji bytu (masa).

    Ciezki transport sam jest ciezki.
    A przeciez mozna druty obok drogi rozciagnac :-)

    J.

  • 23. Data: 2021-02-05 12:52:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-02-2021 o 12:43, J.F. pisze:

    > Pytales o masowosc produkcji.
    > Jakby tak nagle byla potrzeba duzej ilosci wodoru do samochodow ... to
    > najprosciej postawic kilka takich instalacji ... no i zakontraktowac
    > odpowiednia ilosc gazu.

    A to będzie wydajniejsze niż wyprodukowanie z tego gazu prądu?

    > Albo faktycznie slepa uliczka ... choc nigdy nie wiadomo co jeszcze
    > odkryjemy.

    > A ty ciagle to samo.

    Bo taka jest prawda.
    Żeby to miało sens, to można postawić fotowoltaikę na pustyniach i
    produkować czysty prąd na potęgę.
    Pytanie czy dalej lepiej go przesłać kablami, czy zrobić nim wodór i
    przewieźć statkami.
    Uwzględniając straty na tej produkcji i koszty infrastruktury.

    > Wodor jako nosnik energii ma pare zalet - daje sie magazynowac, daje
    > szybko tankowac.

    O ile to co mówią o tych ciśnieniach to jakaś bzdura.

    > Ciezki transport sam jest ciezki.
    > A przeciez mozna druty obok drogi rozciagnac :-)

    Koszty chyba nie takie jakby to miało wszędzie być.
    Niby próbują z ładowaniem indukcyjnym, ale nie wydaje mi się żeby to się
    dało ogarnąć, właśnie kosztowo.

  • 24. Data: 2021-02-05 13:35:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >A to będzie wydajniejsze niż wyprodukowanie z tego gazu prądu?

    Dobre pytanie.
    Ale dochodza kolejne - ladowarek nie mamy, jak kazdy pojazd bedzie pol
    godziny stal, kabli na rozprowadzenie pradu nie mamy, rurek na
    rozprowadzenie wodoru tez nie mamy :-)

    >Bo taka jest prawda.
    >Żeby to miało sens, to można postawić fotowoltaikę na pustyniach i
    >produkować czysty prąd na potęgę.

    Ale to kwestia sprawnosci procesu. Baterie tez nie maja 100%.
    Fotowoltaika na pustyniach ... energetycy mowia, ze straty w dlugich
    kablach za duze, to moze w rurce z wodorem mniejsze ?

    >Pytanie czy dalej lepiej go przesłać kablami, czy zrobić nim wodór i
    >przewieźć statkami.
    >Uwzględniając straty na tej produkcji i koszty infrastruktury.

    Statki mi sie malo podobaja, bo skroplony wodor bardzo zimny.
    Ale rurka z Sahary ... czemu nie ?

    >O ile to co mówią o tych ciśnieniach to jakaś bzdura.

    No niestety - gaz lekki, wiec cisnienia trzeba duze.
    Ale metan tez wymaga bardzo wysokich, wiec mamy to sprawdzone.

    W dodatku jest tez dodatkowa mozliwosc - pompujemy zimny gaz, zawsze
    to troche mniejsze cisnienie.

    J.

  • 25. Data: 2021-02-07 17:26:45
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Feb 2021 16:45:18 +0100, J.F. napisał(a):

    > Bo pomysly, aby wodor spalac w silniku spalinowym, to chyba juz dawno
    > wyginely ...

    Bo wiesz, na samo hasło "spalanie" co poniektórzy dostają palpitacji. I
    gotowi jeszcze twierdzić, że spalenie wodoru powoduje emisję CO2.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 26. Data: 2021-02-08 12:49:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...

    >Bo wiesz, na samo hasło "spalanie" co poniektórzy dostają palpitacji.
    >gotowi jeszcze twierdzić, że spalenie wodoru powoduje emisję CO2.

    Jak ten wodor bedzie z metanu produkowany, to produkuje.

    Jak bedzie spalany ... to pewnie tlenki azotu powstana.

    Ale przede wszystkim - silnik cieplny ma sprawnosc 20-30%, czy moze
    nawet 5-30%, a tego absulotnie nie chcemy.

    J.