  • 11. Data: 2021-02-03 13:51:48
    Temat: Re: Tymczasem w Gdansku punkt tankowania wodoru
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 03-02-2021 o 13:43, J.F. pisze:

    > A czemu to sie nazywa ogniwo paliwowe ?
    >
    > Laczy sie z tlenem, czyli "pali" .

    No raczej nie:
    http://www.ogniwa-paliwowe.com/

    "Ponadto ogniwa paliwowe generują energię bezpośrednio z reakcji
    chemicznej, nie zachodzi więc proces spalania paliwa."

  • 12. Data: 2021-02-03 18:01:13
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-02-01 o 15:39, J.F. pisze:
    > Użytkownik "K"  napisał w wiadomości grup
    -Gdansku-coraz-blizej-n152697.html

    > A ten wodor to jak tam dostarczaja ?
    > Skroplony, cysterna cisnieniową, czy rurke z rafinerii maja ?
    >
    > A moze, skoro to "Pure" ... elektrolizer na stacji, zasilany wiatrakiem ?
    >
    > J.

    Przewozi się cysterną. Tankuje w 5 minut. Przy takich ciśnieniach i
    objętości zbiorników na stacji nie ma problemu z "przelaniem" drobnego
    ułamka objętości do zbiornika w samochodzie bez prawie żadnej straty na
    ciśnieniu na stacji.
    Wodór uzyskuje się za pomocą pary w rafinerii, pewnie w Gdańsku
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Reforming_parowy.
    Ps. Ciekawostka - Orlen ma dwie stacje tankowania wodoru.
    T.

  • 13. Data: 2021-02-03 21:55:31
    Od: K <e...@s...com>

    On 01/02/2021 14:01, K wrote:
    > https://moto.trojmiasto.pl/Punkt-tankowania-wodoru-w
    -Gdansku-coraz-blizej-n152697.html

    > i patrz pan, nie trzeba budowac osobnej infrastruktury tylko postawia go
    > na istniejacej stacji!

    A teraz jeszcze taki cios w elektryczne lobby:
    https://www.pb.pl/wodor-w-miastach-i-na-szybkich-tra
    sach-1107338

  • 14. Data: 2021-02-04 15:49:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >No raczej nie:
    >http://www.ogniwa-paliwowe.com/

    >"Ponadto ogniwa paliwowe generują energię bezpośrednio z reakcji
    >chemicznej, nie zachodzi więc proces spalania paliwa."

    Tzn nie ma etapu "swiatlo i cieplo".

    Tym niemniej i to ogniwo, i ogien czerpia energie z reakcji
    chemicznej.

    J.

  • 15. Data: 2021-02-04 15:52:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Przemysłowo?

    Oczywiscie. Np w rafinerii.

    >Każdy przez pół h.
    >Wystarczy dla 3 aut.
    >Na tej samej zasadzie, będziesz mógł naładować aku.

    Oj ty hejterze. Baterie naladujesz w 5 minut, ale pompy odpowiednio
    wydajnej to na stacji nie da sie zainstalowac ...

    J.

  • 16. Data: 2021-02-04 16:45:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K" napisał w wiadomości grup
    On 01/02/2021 14:01, K wrote:
    -Gdansku-coraz-blizej-n152697.html

    >A teraz jeszcze taki cios w elektryczne lobby:
    >https://www.pb.pl/wodor-w-miastach-i-na-szybkich-tr
    asach-1107338

    Dlaczego cios ?

    To ciagle jest elektryczne lobby, tylko inna odnoga.

    Bo pomysly, aby wodor spalac w silniku spalinowym, to chyba juz dawno
    wyginely ...

    J.

  • 17. Data: 2021-02-04 19:34:47
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 04-02-2021 o 15:52, J.F. pisze:

    > Oczywiscie. Np w rafinerii.

    Pytam o produkcję na masową skalę.

    > Oj ty hejterze. Baterie naladujesz w 5 minut,

    Mowa była o 0,5 h.

    >ale pompy odpowiednio
    > wydajnej to na stacji nie da sie zainstalowac ...

    Może się da, może nie - podobno będą z tym problemy.
    Nie jestem specjalistą, powtarzam co ludzie piszą.

  • 18. Data: 2021-02-05 07:58:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Pytam o produkcję na masową skalę.

    To jest wlasnie masowa skala.
    Najwiecej produkuja chyba zaklady azotowe - na potrzeby wlasne -
    syntezuja z tego amoniak.
    Rafinerie uzywaja sporo do hydrokrackingu.

    Wiec z jednej strony robimy "zielone huby"
    https://www.green-news.pl/1063-Orlen-wodor-hub-trans
    port-plock-wloclawek

    A z drugiej strony - na razie produkujemy "szary" wodor
    https://wysokienapiecie.pl/32899-kto-zarobi-na-polsk
    im-wodorze/
    https://wysokienapiecie.pl/25431-polskie-pomysly-na-
    wodor/
    "Orlen w procesie produkcyjnym wytwarza na godzinę blisko 45 ton
    wysokiej jakości takiego wodoru, Lotos - 13 ton, "

    https://inzynieria.com/paliwa/projekty/54663,lotos-m
    a-trzecia-instalacje-do-produkcji-wodoru

    >Mowa była o 0,5 h.

    To juz Taycan nie laduje w 15 minut ?

    >Może się da, może nie - podobno będą z tym problemy.
    >Nie jestem specjalistą, powtarzam co ludzie piszą.

    A elektrolizer moze produkowac wodor od razu pod cisnieniem :-)

    J.

  • 19. Data: 2021-02-05 08:28:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-02-2021 o 07:58, J.F. pisze:

    > To jest wlasnie masowa skala.

    Ale masowa na teraz, czy na tyle masowa, że mogłaby stanowić "paliwo" do
    samochodów wodorowych w skali kraju?

    Zresztą jeśli to szary wodór - to nie o takim mowa.

    > To juz Taycan nie laduje w 15 minut ?

    Ładuje, ale pisałem o czasie w którym naładuje się większość
    współczesnych elektryków.
    Chociaż w sumie masz rację, zanim powstanie sieć stacji tankowania
    wodoru, pewnie wszystkie bev będą już ładować się w 15 minut.

  • 20. Data: 2021-02-05 10:06:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale masowa na teraz, czy na tyle masowa, że mogłaby stanowić "paliwo"
    >do samochodów wodorowych w skali kraju?

    Masowa na teraz.
    Oczywiscie w rafineriach to jest tylko drobny ulamek w stosunku do
    przerabianej ropy, Azoty tez srednio zuzywaja.

    >Zresztą jeśli to szary wodór - to nie o takim mowa.

    Tak, jak nie mowimy o ladowaniu samochodow pradem z polskich
    elektrowni :-P
    W dodatku w nocy :-)

> [...]
    >Chociaż w sumie masz rację, zanim powstanie sieć stacji tankowania
    >wodoru, pewnie wszystkie bev będą już ładować się w 15 minut.

    Poczekamy, zobaczymy. Pomyslow w bateriach jest troche, proces
    wodorowy tez mozna ulepszyc.
    Np pracuja nad bezposrednim rozkladem wody przez swiatlo sloneczne.

    Jak sie bev maja ladowac w 15 minut, to pewnie zaraz sie okaze, ze
    miedzi na kable brakuje :-)

    J.