  • 31. Data: 2020-03-30 14:25:25
    Temat: Re: Tuning kotła CO
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 marca 2020 20:48:31 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    kocioł jak Twój na kondensacyjny. Trzeba by dołożyć jeszcze jeden wymiennik na górze
    i tackę do zbierania kondensatu.
> [...]
    > Przykładowo, mam w zapasie obydwa wymienniki, szukam nowej pompy, albo
    > zamiennika do Grundfosa UP 15-50 AO, modelu robionego tylko (?) dla
    > Chaffotoeaux&Maury.
    >
    > Wiem, przesiadka na kocioł kondensacyjny to jakieś 20 i parę % wyższa
    > sprawność. Tym niemniej zwrot takiej inwestycji przy jego obecnych
    > cenach, w porównaniu do kotła klasycznego jest ogólnie taki sobie.
    >
    > Już bardziej bym się zastanawiał nad przeróbką elektryki, bo to co mam
    > zżera ponad 20 W prądu w stand-by, tymczasem podlinkowane przez Ciebie
    > kotły zadowalają się ~ 4W. No i to jakby moja branża :)

    elektrolizę wody, niskociśnieniowe przechowywanie (elektrolizery potrafią wytworzyć
    do 15 MPa bez kompresora), a potem dodawanie tego wodoru do palnika w kotle dla
    zmniejszenia zużycia gazu ziemnego. Współspalanie, modne słowo :-)

    > Pomysł może i ciekawy, ale jak widzę zbiornik 15 MPa w mieszkaniu to od
    > razu widzę smutnego pana z UDT :(
    >
    > A palnik zaprojektowany do gazu ziemnego, zniesie dodatek wodoru ? Coś
    > mi się wydaje że skoczy temperatura spalin i wymiennik tego długo nie
    > zniesie.
    >
    > 2ga sprawa: uważam że wszelkie high-tech gadżety w domu czy mieszkaniu
    > może są i fajne i ciekawe, ale ich obsługa i serwis trochę zabija ideę.

    To dodawanie wodoru do gazu ziemnego to w ogóle było z palnikami pre-mixed, cud że
    mieszanina nie wybuchała jeszcze w strefie mieszania, zanim poszła w ogień :-)

    Temperatura- nie wiem jak porachować spodziewaną temperaturę płomienia mieszaniny
    gazów, ale jak siateczka na palniku nie stopi się od razu, to raczej czasu życia to
    nie skróci, bo żrących spalin nie wytwarza (korozja bez zmian), średnie temperatury
    metalowych rurek/płaszczy będą takie same (automatyka po prostu przykręci gaz jak
    będzie za ciepło), więc zmęczenia też nie będzie więcej niż zwykle. Metal dusting też
    nagle nie wyskoczy, bo sonda lambda wciąż robi swoje. Mi się ogólnie pomysł podoba.
    Nie, nie trzeba tego wodoru trzymać przy 15 MPa, wspominam tylko żeby pokazać że
    nawet jeśli pomysł ma jakieś ograniczenia to nie tu. Dużo tego wodoru i tak tam nie
    dodasz. Zresztą, najwyższa pora żeby ktoś zaczął sprzedawać kocioł na czysty wodór.
    Rynek raczej niewielki, ale jakaś nisza by się znalazła. Znacznie taniej jest
    magazynować dobową nadwyżkę energii z OZE w butli na wodór niż w ogniwach 18650.

  • 32. Data: 2020-03-30 14:49:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    PeJot napisał:

    > A palnik zaprojektowany do gazu ziemnego, zniesie dodatek wodoru ?
    > Coś mi się wydaje że skoczy temperatura spalin i wymiennik tego
    > długo nie zniesie.

    Ja to jeszcze pamiętam, jakeśmy w domu gotowali zupę na wodorze.
    Gaz miejski, dajmy na to z gazowni na Warszawskiej Woli, miał 50-60%
    wodoru, trudno to nawet nazwać "dodatkiem". Jak przełączyli na gaz
    ziemny (wcześniej chodził monter i wymieniał w kuchenkach dysze na
    mniejsze), to woda na herbatę gotowała się wyraźnie szybciej. Wodór
    ma w porównaniu z metanem bardzo małą wartość opałową -- jeśli ją
    liczyć w odniesieniu do objętości, a nie masy paliwa.

    Wysoka temperatura spalania, to owszem, ale w innych palnikach.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2020-03-30 15:15:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    PeJot napisał:

    >Ja to jeszcze pamiętam, jakeśmy w domu gotowali zupę na wodorze.
    >Gaz miejski, dajmy na to z gazowni na Warszawskiej Woli, miał 50-60%
    >wodoru, trudno to nawet nazwać "dodatkiem".

    Policz masowo :-)

    >Jak przełączyli na gaz
    >ziemny (wcześniej chodził monter i wymieniał w kuchenkach dysze na
    >mniejsze), to woda na herbatę gotowała się wyraźnie szybciej.

    Zaleta centralnie sterowanej produkcji - dzis to ile typow dysz jest w
    kuchenkach ?

    >Wodór
    >ma w porównaniu z metanem bardzo małą wartość opałową -- jeśli ją
    >liczyć w odniesieniu do objętości, a nie masy paliwa.

    Ale czy sie nie przeciska latwiej przez male dysze ?

    A wtedy miales tez CO oprocz H2, nie wyrownywala sie jakos
    kalorycznosc ?

    J.

  • 34. Data: 2020-03-30 15:38:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Policz masowo :-)

    Gazy jakoś nie chcą tworzyć mieszanin "masowych".

    > Zaleta centralnie sterowanej produkcji - dzis to ile typow
    > dysz jest w kuchenkach ?

    Przeważnie komplet do gazu ziemnego i do gazu z butli. Jeszcze
    do zaazotowanego może być trochę inny. A wtedy te dysze zminiali
    na raty. Najpierw dwie i zabronili na tym gotować. Po "Godzinie
    Zero" była zmiana palników, a dalej monterzy już na spokojnie
    wymieniali dwie pozostałe.

    > Ale czy sie nie przeciska latwiej przez male dysze ?

    A skąd, nie ten rząd wielkości. Ale poniekąd wręcz przeciwnie.
    Gaz miejski jest gazem mokrym, zawiera też parę wodną. Gazrurki
    mogły być skręcane na pakuły, te nie wysychały na wiór i były
    szczelne. Po zamianie na ziemny instalacje miały tendencje do
    utraty szczelności, zwłaszcza przy zmianie ciśnienia. Nie wolno
    było zakręcic gazu w budynku i włączyc ponownie bez kontroli
    w każdym mieszkaniu. Potem wszędzie wymieniano na spawane.

    > A wtedy miales tez CO oprocz H2, nie wyrownywala sie jakos
    > kalorycznosc ?

    Nie, kalorycność gazu miejskiego jest dużo niższa od ziemnego.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2020-03-30 15:42:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > 2ga sprawa: uważam że wszelkie high-tech gadżety w domu czy mieszkaniu
    > może są i fajne i ciekawe, ale ich obsługa i serwis trochę zabija ideę.

    Idea jest taka żeby zmajstrować coś czego nikt jeszcze nie zrobił. Jak działa- szybko
    opatentować i potem się martwić co z patentem zrobić. Albo budować fabrykę i
    produkować, albo znaleźć chętnych do odkupienia praw.

  • 36. Data: 2020-03-30 16:00:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Gazy jakoś nie chcą tworzyć mieszanin "masowych".

    Ale jak brzmi :-)

    >Przeważnie komplet do gazu ziemnego i do gazu z butli.

    Ale ja nie o tym - wymien dzis klientom dysze w kuchenkach, jesli
    modeli tysiac.

    Co prawda w kuchenkach chyba nie jest tak zle - ciagle dominuje kilku
    "krajowych" producentow.

> [...]
    >było zakręcic gazu w budynku i włączyc ponownie bez kontroli
    >w każdym mieszkaniu. Potem wszędzie wymieniano na spawane.

    Ale przeciez nie dlatego, ze na godzine gaz zakreciles.

    Zakreciles, palniki zgasly, odkreciles ... palniki odkrecone,
    plomienia nie ma, i nieszczescie gotowe.

    Do tego jakas tam szansa dostania sie powietrza i tlenu do rury
    zbiorczej - ale to chyba niegrozne, przez dysze plomien nie przejdzie.

    >Nie, kalorycność gazu miejskiego jest dużo niższa od ziemnego.

    Ale na m3 licz, nie na kg :-)

    J.

  • 37. Data: 2020-03-30 16:55:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale jak brzmi :-)

    Brzmi marketingowo. Opowiadanie o wielkiej energii tkwiącej
    w kilogramie wodoru, to niezły bulszit. W praktyce ważna jest
    objętość.

    > Ale ja nie o tym - wymien dzis klientom dysze w kuchenkach,
    > jesli modeli tysiac.

    Dysze chyba wszędzie jednakie. To kawałek śrubstancji ze zwykłym
    gwintem, sześciokątnym łbem i dziurką w środku. Tu nie ma co
    kombinować.

    > Co prawda w kuchenkach chyba nie jest tak zle - ciagle dominuje
    > kilku "krajowych" producentow.

    W latach sześdziesiątych było pewnie więcej producentów -- jacyś
    rzemieślnicy, "przemysł terenowy".

    > Ale przeciez nie dlatego, ze na godzine gaz zakreciles.

    Właśnie dlatego.

    > Zakreciles, palniki zgasly, odkreciles ... palniki odkrecone,
    > plomienia nie ma, i nieszczescie gotowe.

    To dopiero teraz tak jest, że tylko zakręcenie kurków sprawdzją.
    Przedtem była cała procedura z niuchaniem, czy gaz się gdzieś
    przy kolanku nie ulatnia. W niewielkiej kamienicy trwało to cały
    dzień.

    > Do tego jakas tam szansa dostania sie powietrza i tlenu do
    > rury zbiorczej - ale to chyba niegrozne, przez dysze plomien
    > nie przejdzie.

    Jeśli gaz wyłączono po to, by gdzieś zmodyfikować instalację,
    to i tak potem we wszystkich rurkach jest tylko powietrze.
    W niczym to nie przeszkadza.

    > Ale na m3 licz, nie na kg :-)

    Liczona na metry.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2020-03-30 17:06:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Dysze chyba wszędzie jednakie. To kawałek śrubstancji ze zwykłym
    >gwintem, sześciokątnym łbem i dziurką w środku. Tu nie ma co
    >kombinować.

    Jednakie to w socjalizmie, gdy byl jeden producent lub jedna norma.

    szesciokat, albo inny, rozmiaru 5, 6, 7, 8 mm, gwintow tez mamy troche
    popularnych ... i niepopularnych.

    >W latach sześdziesiątych było pewnie więcej producentów -- jacyś
    >rzemieślnicy, "przemysł terenowy".

    Rzemieslnicy chyba kuchenek gazowych nie robili.

> [...]

    >Przedtem była cała procedura z niuchaniem, czy gaz się gdzieś
    >przy kolanku nie ulatnia. W niewielkiej kamienicy trwało to cały

    Od zakrecenia gazu na godzine ?
    Cos watpie, ale moze sie bardziej bali.

    >Jeśli gaz wyłączono po to, by gdzieś zmodyfikować instalację,
    >to i tak potem we wszystkich rurkach jest tylko powietrze.
    >W niczym to nie przeszkadza.

    Ale moze trzeba jakas procedure kontrolowanego wypalenia zrobic.

    >Liczona na metry.

    Moze i racja - CO+H2 to dwa mole, a CH4 to jeden.

    J.

  • 39. Data: 2020-03-30 17:24:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jednakie to w socjalizmie, gdy byl jeden producent lub jedna norma.
    >
    > szesciokat, albo inny, rozmiaru 5, 6, 7, 8 mm, gwintow tez mamy troche
    > popularnych ... i niepopularnych.

    https://allegro.pl/kategoria/agd-drobne-czesci-zamie
    nne-67422?string=dysza%20dysze%20kuchenki%20gazowej

    > Rzemieslnicy chyba kuchenek gazowych nie robili.

    Wygląda jakby robili. Te mniejsze, dwupalnikowe na przykład.

    > Od zakrecenia gazu na godzine ?
    > Cos watpie, ale moze sie bardziej bali.

    Taki przepis był. Całkiem słuszny zresztą.

    > Ale moze trzeba jakas procedure kontrolowanego wypalenia zrobic.

    Miałem w domu robioną instalację gazową. Na koniec pan gazownik
    odkręcił kurek w kuchence, przyłożył zapalniczkę, szło powietrze,
    więc effectus był nullus. Potem pojawił się przerywany płomień,
    który po paru chwilach złagodniał. Tak ta procedura wygląda.

    > Moze i racja - CO+H2 to dwa mole, a CH4 to jeden.

    Tam jeszcze metan jest, ale niewiele to zmienia.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2020-03-30 17:44:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >https://allegro.pl/kategoria/agd-drobne-czesci-zami
    enne-67422?string=dysza%20dysze%20kuchenki%20gazowej

    A to takie same, czy inne ? Na oko bardzo podobne ... ale na oko to
    chlop w szpitalu :-)

    https://north.pl/czesci-agd/czesci-do-kuchenek-gazow
    ych/dysze-do-kuchenek-gazowych,g1386654.html

    193 pozycje, i niech to teraz gazownik nosi, a wczesniej jeszcze jakos
    kupi :-)

    >Taki przepis był. Całkiem słuszny zresztą.

    Cos nie bardzo wierze w te rozszczelnienie, szczegolnie ze jak
    mowisz - gaz ziemny suchy, to sie pakuly dawno powinny rozszczelnic, a
    nie od chwilowego zakrecenia gazu.

    Ale moze liczyli, ze byly jakies prace w instalacji, drgania ...

> [...]
    >więc effectus był nullus. Potem pojawił się przerywany płomień,
    >który po paru chwilach złagodniał. Tak ta procedura wygląda.

    W domu tak, a co z blokiem na 30 mieszkan ...

    J.