  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transoptor 3kV (Viorm)
    Date: Fri, 5 Nov 2010 09:38:40 +0100

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:iav5a8$ld9$1@mx1.internetia.pl...

    > Zrobiłem transponder na zwykłym - starym PICu18F1xxx.
    > Nie było wtedy tych XLP.
    > Cewka rezonansowa z kondensatorem była podłączona wprost do dwóch
    > wyprowadzeń procesora.
    > Startował gdy nadajnik 125kHz był w odległości < kilkanaście centymetrów.
    > Po czym nadawał kod, który był dekodowany w odbiorniku zewnętrznym.
    > Był tylko procesor, kondensator i cewka rezonansowa, kondensator na
    > zasilaniu.
    > Żadnych innych elementów, ani baterii. Za prostownik robiły diody
    > zabezpieczające,
    > już wewnątrz procesora.

    Dziwię się, że nie było żadnego rezystora.
    Modulowałeś zmieniając pobór prądu procesora (tryby low power itp.) czy może
    wysterowywałeś pin zwarty do masy ?

    W 92 roku ktoś się nas zapytał, czy nie moglibyśmy zrobić klucza
    elektronicznego.
    Dostaliśmy kilka przykładowych rozwiązań - wszystkie stykowe (np. płaski
    kluczyk z 16 polami (4x4) wkładany do zamka z 4 szczotkami - kolejne czwórki
    miały chwilowy kontakt).
    Wtedy sobie wymyśliłem, że można by bezstykowo. Eksperymenty robiłem na
    zwykłych bramkach CMOS. Nic nie słyszałem o RFID i jakichś standardach.
    Wybrałem sobie 10MHz aby uzwojenie zrobić ze ścieżki a nie z drutu i
    osiągnąłem przeniesienie prostokąta z transpondera do czytnika. Moim
    założeniem nie była praca na odległość tylko wsunięcie płytki z kilkoma
    zwojami w szczelinę ferrytu. Modulacja w transponderze dawała 20% zmianę
    prądu zasilania generatora więc wykrycie jej nie wymagało żadnych filtrów.
    Wiedząc, że idea działa potrzebowałem jeszcze tylko małego procesora, aby
    się zmieścił w łebku klucza i na tym poległem.
    Na Elektronice'94 pytałem kilku producentów procesorów o procesor w 4
    pinowej obudowie (zasilanie + wejście + wyjście). Żadnej poważnej rozmowy -
    ogólnie mnie wyśmiali (może dlatego, że nie zgłaszałem zapotrzebowania na
    miliony tylko na setki).
    Ale jednocześnie na jakimś stoisku zobaczyłem karty zbliżeniowe. Nie był to
    taki zwykły RFID - to była jakaś hybryda - moc polem magnetycznym,
    transmisja sprzężeniem pojemnościowym (ta karta chyba musiała leżeć
    bezpośrednio na czytniku).
    P.G.