    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transformator oparty na potencjale wektorowym
    Date: Wed, 22 Jul 2020 19:12:33 +0200

    J.F. wrote:

    > Ale malejaco ?
    > Bo im wiekszy prad, tym wieksze spadki napiecia i tym mniejszy SEM
    > trzeba wygenerowac po pierwotnej stronie.

    Nie ma sensu przekombinowywać. Rzeczywisty transformator ma pewną
    niezerową indukcyjność rozproszenia uzwojeń, czasem nawet bardzo dużą.
    Ona z definicji nie uczestniczy w przekazywaniu energii z pierwotnego do
    wtórnego, ale prąd przez nią płynie. I jest to cały prąd pobierany ze
    źródła zasilania, a nie tylko prąd magnesujący. W indukcyjności
    rozproszenia magazynowana jest więc energia proporcjonalna do kwadratu
    prądu obciążenia (0.5*L*I^2), a konkretnie jest to energia potencjalna
    pola magnetycznego. W pełnym strumieniu pojawia się więc składowa
    zależna od prądu obciążenia.

    > Hm, z opisu wynika, ze to jednak zmiana strumienia, tzn tak to rozumiem
    > "This can be accomplished by for example modulating the saturation of
    > the core by means of an applied variable magnetic field."

    To jest modulacja indukcyjności uzwojenia wtórnego, prowadząca do
    wzmocnienia oscylacji rezonansowych po stronie wtórnej, jak w każdym
    innym wzmacniaczu parametrycznym. Pierwotnym zalążkiem oscylacji jest
    jakaś flutuacja, np. termiczna rekonfiguracja struktury domen.

    > Ale "It works even if primary and secondary windings magnetic coupling
    > is zero (when the fluxes are mutually orthogonal) (Burian 1972, p. 278). "

    Dokładnie. Strumienie pierwotnego i wtórnego mogą się zupełnie nie
    przecinać. Mogą się też trochę przenikać i wtedy masz kombinację liniową
    transformatora i paraformera. Tu masz nieco więcej:

    http://delibra.bg.polsl.pl/Content/35760/BCPS_38742_
    1980_Magnetyczne-konwerto.pdf

    To ma fajne właściwości, np. napięcie wtórnego nie zależy znacznie od
    napięcia na pierwotnym. Ale w pewnych granicach: zarówno za niskie, jak
    i za wysokie napięcie na wejściu zabija oscylacje. Masz stabilizator AC
    z UVLO i OVLO. Całkiem niezła funkcjonalność jak na kawałek drutu i
    blachy. :-)

    > Nie bardzo rozumiem o co chodzi z ta puszka, ale przeciez to od dawna
    > wiadomo.

    Od dawna wiadomo, że napięcie zmienne się indukuje w obszarze o B=0?
    Nie wykluczam -- mnie wiadomo od wczoraj. :-)

    Pozdrawiam, Piotr