  • 41. Data: 2021-03-16 18:26:47
    Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
    Od: K <n...@e...com>

    On 16/03/2021 16:54, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Ten problem da się rozwiązać tak samo, jak problem kilkunastu
    > "standardów"  kaset magnetofonowych pół wieku temu. Po prostu jakaś
    > większa firma opracuje i udostępni za darmo standard złącza i wymiarów
    > baterii akumulatorów, będzie się podjeżdżało na stację, a automat
    > wyciągnie wyczerpaną baterię i wstawi nową.
    > Natomiast wodór nie nadaje się do samochodów osobowych, bo jest pod
    > ogromnym ciśnieniem, a cząsteczki H2 są na tyle małe, że nawet
    > najgrubsza butla jest jak sito.. To może miec od biedy sens w przypadku
    > dużych pojazdów np. autobusów miejskich.

> [...]

    Juz taka firma powstala i nawet zaprezentowala gotowy produkt, moge
    poszukac jak jestes zainteresowany. Chinczycy tez w jakims swoim modelu
    to robia i zdaje sie, ze masowo. Tesla tez miala taki pomysl 8 lat temu
    ale go porzucila. Jakos nikt sie nie pali do tego pomyslu, a i nie
    wiadomo za bardzo w jakim modelu biznesowym to chca wprowadzic: kupujesz
    auto bez baterii i osobno baterie w abonamencie, kupujesz auto z bateria
    i przy pierwszym ladowaniu dostajesz juz lekko zuzyta? Rozwiazaniem tych
    problemow jest wodor czy sie to hejterom z lobby elektrycznego podoba
    czy nie ;)

  • 42. Data: 2021-03-16 18:32:30
    Od: K <n...@e...com>

    On 16/03/2021 17:26, K wrote:

> [...]
    > i przy pierwszym ladowaniu dostajesz juz lekko zuzyta? Rozwiazaniem tych
    > problemow jest wodor czy sie to hejterom z lobby elektrycznego podoba

    Przepraszam, blad. Nie opracowali jeszcze gotowego produktu, jest to
    kolejny startup, ktory chce przepalic troche kasy na kolejny utopijny
    pomysl:
    https://antyweb.pl/startup-ample-opracowal-system-ba
    terii-samochodowych-ktory-tesla-porzucila/

  • 43. Data: 2021-03-16 18:52:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Te ,,ledwie" wystarcza dla przekreślenia ekonomii. A gdzie koszt
    > transportu i przechowywania? Całej infrastruktury?

    Koszt produkcji paliw do samochodów jest znacznie wyższy - i nie
    przekreśliło to ich przez 100 lat. Nie popadajmy w depresję...

    --
    MN

  • 44. Data: 2021-03-16 22:28:23
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 15.03.2021 o 22:15, Myjk pisze:
    > Mon, 15 Mar 2021 21:22:34 +0100, J.F.

    > Znowu zaczynasz przynudzać. Czy jak raz w roku musisz przewieźć narożnik to
    > sobie busa kupujesz? Jak czasem potrzebuje 300km to są szybkie ładowarki. Z
    > pewnością łatwiej je zrobić niż stację wytwarzającą, magazynującą i
    > dystrybuującą wodór.

    Narożnik jak narożnik. Żeby przewieźć Twizy trzeba np. Mastera.

    :-)

  • 45. Data: 2021-03-17 09:48:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 16-03-2021 o 16:53, J.F. pisze:

    >No właśnie.
    >A pociągi tam mają, więc wiele by nie trzeba dodawać, w cysterny i
    >jazda do portów...

    Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.
    Plynny ... strasznie niskiej temperatury wymaga i straty duze.

    Wiec raczej rurociag.

    J.

  • 46. Data: 2021-03-17 09:56:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-03-2021 o 09:48, J.F. pisze:

    > Nie tak latwo. Sprezone sa niebezpieczne, bo cisnienia trzeba duze.

    Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?

  • 47. Data: 2021-03-17 10:42:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Do samochodów chcecie to wsadzać, a przy pociągach się nie da?

    No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im wiekszy
    zbiornik, tym wieksze problemy.
    Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze
    wieksze cysterny na statku ?

    Ale czemu sie tak rurociagu boisz - przeciez to typowe rozwiazanie w
    naszym rejonie ...

    Jest jeszcze jedna wersja - nie Sahara, tylko plywajace platformy na
    morzu Srodziemnym.
    Ciekawe, jaki by mialy wplyw na srodowisko ..

    J.

  • 48. Data: 2021-03-17 11:00:53
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-03-2021 o 10:42, J.F. pisze:

    > No widzisz - do samochodow jak widac dalo sie wsadzic, ale im wiekszy
    > zbiornik, tym wieksze problemy.

    I chcecie nam te duże problemy w miastach zakopywać co krok?

    > Te cysterny chcesz wiezc do Europy, czy przepompowac na jeszcze wieksze
    > cysterny na statku ?

    W sumie oba warianty są do przemyślenia.
    Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.

    > Ale czemu sie tak rurociagu boisz

    Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie ma
    co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.

    - przeciez to typowe rozwiazanie w
    > naszym rejonie ...

    Sahara to nie jest nasz rejon.

  • 49. Data: 2021-03-17 11:27:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >I chcecie nam te duże problemy w miastach zakopywać co krok?

    Nie musza byc duze - przeciez gazociag w miescie masz co krok.

    Tylko ... cisnienie w nim niskie lub srednie. Trzeba na stacji pompki.

    >W sumie oba warianty są do przemyślenia.
    >Kto wie czy pierwszy nawet nie jest prostszy.

    Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)

    Byly kiedys gazostatki ze zbiornikami cisnieniowymi - takie
    charakterystyczne duze kopuly.
    Teraz wyparte przez kriogeniczne.

    >Nie boję się, ale jakoś czuję że to droższa opcja, zresztą i tak nie
    >ma co z tym dalej zrobić na afrykańskim wybrzeżu.

    No jak to nie ma ? Pod wode i do Europy.

    A teraz masz jeszcze ciekawszy przyklad - Arabia Saudyjska buduje
    najwiekszy na swiecie zaklad produkcji amoniaku.
    Z "zielonego" wodoru.

    Amoniak do napedu samochodow sie raczej nie nadaje, ale nawozy
    sztuczne moga nam dostarczac.

    Hm, saletra amonowa ... duzo energii zawiera, tylko jak ja wyzwolic w
    sposob kontrolowany :-)

    Hydrazyna ponoc sie nadaje do ogniw paliwowych ... ale zbyt trujaca
    :-)

    >Sahara to nie jest nasz rejon.

    No ale co - rurociag gdzies na Jamal da sie zrobic, a na Sahare nie ?

    J.

  • 50. Data: 2021-03-17 12:14:58
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-03-2021 o 11:27, J.F. pisze:

    > Nie musza byc duze - przeciez gazociag w miescie masz co krok.

    Jaki gazociąg?
    Przecież nie z wodorem.
    Chcesz kolejną sieć zbudować?

    No i chodziło mi o zbiorniki na stacjach.

    > Byleby tylko z dzwigu nie spadly :-)

    Z jakiego dźwigu?
    Pociąg na promy wjeżdża na kołach.

    > No jak to nie ma ? Pod wode i do Europy.

    I już za 100 lat będziemy mogli mieć wszędzie rurociągi z wodorem....

    > No ale co - rurociag gdzies na Jamal da sie zrobic, a na Sahare nie ?

    Mniej więcej, bo nie bardzo miałby kto.
    U ruskich jeden zarządzający, więc łatwiej.