  • 21. Data: 2021-03-16 00:38:07
    Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 15.03.2021 o 20:17, Myjk pisze:
    > Mon, 15 Mar 2021 19:16:27 +0100, Marcin N

    > A ja owszem, wodór w samochodach cywilnych to ślepa uliczka, wystarczą
    > baterie (w tym należy te baterie wykorzystywać jako rozproszone magazyny
    > energii).

    Używanie baterii zużywa je.

  • 22. Data: 2021-03-16 06:58:33
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2021 o 18:46, Marcin N pisze:

    > Obejrzałem.
    > Zacytuję: "chyba nie rozumiesz, co oglądałeś".
    >
    > Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością i Zachar w swoim filmie to
    > potwierdził.

    Zgadza się.
    Jako nośnik energii, np. do magazynów dla OZE.

    > Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do
    > małego samochodu".
    >
    > Dziś silnik w Mirai'u jest za duży,

    Nie silnik.
    Butle.
    A one się nie zmniejszą.

  • 23. Data: 2021-03-16 07:01:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2021 o 19:16, Marcin N pisze:

    > 2x więcej to bardzo daleko od "kosmicznie dużo". Zwłaszcza, że bardzo
    > często mamy sytuacje w energetyce, gdy produkcja prądu jest za duża i
    > nie ma jak go wykorzystać.

    Co nie znaczy, że warto go potem pakować do samochodu.

    > Już dziś cena wodoru jest niska

    Nie jest niska, koszt na 100 km jest wyższy niż koszt jazdy jakimkolwiek
    innym rodzajem napędu.
    Od prądu z baterii jest droższy ze 4 razy.
    A będzie drożej, gdy wodór będzie pozyskiwany w sposób ekologiczny.

  • 24. Data: 2021-03-16 07:03:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nie jest niska, bo tankowanie takiego Miraia kosztuje więcej niż benzyny.
    > Dla przykładu ładowanie baterii kosztuje 2x mniej na publicznych
    > ładowarkach,

    Bez abonamentu to już nie, wychodzi podobnie.
    Ale są JUŻ TERAZ elektryki ładujące się z prędkością niewiele niższą od
    tankowania wodoru i pewnie nie jest to ostatnie słowo.

  • 25. Data: 2021-03-16 09:45:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marcin,

    Monday, March 15, 2021, 7:16:27 PM, you wrote:

    > Eee, przesadzasz. Pokazał obliczenia pokazujące, że produkcja wodoru
    > pochłania ledwo około 2x więcej energii niż prąd do baterii - i to
    > uwzględniając sprawność ogniw wodorowych.

    Te ,,ledwie" wystarcza dla przekreślenia ekonomii. A gdzie koszt
    transportu i przechowywania? Całej infrastruktury?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2021-03-16 10:58:39
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 18:53, Pete pisze:

    > Mieszkasz pod Berlinem?
    >
    > Bo w pl parę już niby jest
    > http://gashd.eu/wodor-h2/stacje-wodorowe-w-polsce/

    > --
    > Pete

    Zajrzałem do linka. Ale tam - pod wymienionymi adresami stoi napisane:
    W Polsce planowana jest budowa stacji wodorowych głównie dla potrzeb
    tankowania wodoru do autobusów komunikacji miejskiej. Pierwsze
    aglomeracje, gdzie zostanie uruchomione tankowanie wodoru to Warszawa i
    Gdańsk. W dystrybutor tankowania wodoru zostaną wyposażone stacje Lotos
    w Gdańsku (ul. Benzynowa) i w Warszawie (ul. Łopuszańska). Na obu
    obiektach powinniśmy zatankować wodór H35 (350 bar) lub wodór H70 (700
    bar). Dystrybutory do tankowania wodoru odmierzą ilość paliwa wodorowego
    w kilogramach.
    No to w końcu są czy "zostaną uruchomione"?
    T.

  • 27. Data: 2021-03-16 10:59:54
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 18:46, Marcin N pisze:

    > Obejrzałem.
    > Zacytuję: "chyba nie rozumiesz, co oglądałeś".
    >
    > Powtórzę: wodór wydaje się przyszłością i Zachar w swoim filmie to
    > potwierdził.
    > Jedyny jego argument przeciw: "to jest za duże, żeby zmieściło się do
    > małego samochodu".
    >
    > Dziś silnik w Mirai'u jest za duży, ale ten silnik ma 180 KM i zasięg
    > 700 km. Miejskie jeździdełko może mieć połowę tego. Poza tym -
    > poczekajmy. Eksperci coś wymyślą.

    Silnik elektryczny i za duży? Przecież silnik może być nawet w piaście!
    A zasięg zależy od zbiornika wodoru.
    T.

  • 28. Data: 2021-03-16 11:02:26
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 19:06, Myjk pisze:
> [...]
    > jest jedynym argumentem przeciw że ta elektrownia pokładowa jest za duża,
    > bo z pewnością może być mniejsza przy gorszych parametrach i zasięgu.
    > Generalnie to najmniejszy problem tego systemu. W zasadzie można to
    > odwrócić, i z tego filmu wyciągnąć jedyną zaletę tych samochodów --
    > szybkość tankowania.
    >
    > Jeśli zdzierżysz (bo mnie jest ciężko), to jeszcze tego gościa posłuchaj:
    > https://www.youtube.com/watch?v=EhAsJ7rSRfs
    >
    > IMHO wodór jeszcze bardzo długo nie zagości w cywilnych samochodach,
    > zostanie na długo zjedzony przez baterie.

    Ale nie chodzi tylko o straty - silnik spalinowy też ma kiepską
    sprawność, a mimo to się ich używa. Nie pisząc o wcześniejszych - parowych.
    Jeśli na każdej chałupie będą panele fotowoltaiczne to energii będzie
    nadmiar - i wtedy 30% sprawności w tę czy w tamtą stronę nie będzie
    miało znaczenia.
    T.

  • 29. Data: 2021-03-16 11:05:13
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 21:22, J.F. pisze:

    > Zakladajac, ze az tyle. On tam podaje 20% strat na elektrolize wodoru
    > ... i 99% sprawnosci baterii. Ciekawe ile przesadzil z ta sprawnoscia.

    > Czemu nie ?
    > https://www.fuelcellstore.com/water-electrolysis-sys
    tem-2_5kw

> [...]
    > prad przekaz do stacji wodorowej :-)

    > Ale promujesz hybrydy? Co z tego ile potrzebuje na codzien, jesli
    > czasem potrzebuje 300km?

    > Ale jak baterie? PV w dzien naladuje baterie domowe, ktore w nocy
    > naladuja baterie w pojezdzie? A ile bedzie strat?
    > I ile baterie wytrzymaja ?
    >
    > Sytuacje by diametralnie poprawily wymienne baterie, ale cos nam do
    > tego daleko.

    > Ale czy tak musi byc?
    > Bo postep sie i tu objawi.

    > Tesla miala taki pomysl, ale im wyszlo, ze nieoplacalne.
    > Cos chyba za szybko sie te baterie degraduja ...

    Do elektryków wystarczy prosty pomysł - samochód wyposażony w hak, a jak
    potrzeba pojechać gdzieś dalej to wypożyczalnia przyczepek z
    akumulatorem. Kabelek do auta i tyle.
    T.

  • 30. Data: 2021-03-16 12:32:33
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, T..
    On 16.03.2021 10:58 you wrote:

> [...]
    > bar) lub wodór H70 (700 bar). Dystrybutory do tankowania wodoru
    > odmierzą ilość paliwa wodorowego w kilogramach. No to w końcu są czy

    Hehe. Zostaną
    Podobno Solorz kupił 40 sztuk mirai i buduje pierwsza stację w ...
    Koninie
    http://gashd.
    eu/2021/03/15/tankowanie-wodoru-w-koninie-ul-poznans
    ka-i-700-bar/

    --
    Pete