    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Date: Tue, 23 Jul 2024 20:07:40 +0200
    <v7jhu5$ge5$1@news.chmurka.net>
    <l...@4...net>
    <v7jofo$mic$1@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <v7ko93$ia2$1@news.chmurka.net>
    <4yq4wv03ncq0$.1i59ebb5ff5jk.dlg@40tude.net>
    <v7m2bb$j88$1@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <v7mbpn$rig$1@news.chmurka.net>
    <6par7ksifbot$.402373ieqrmu$.dlg@40tude.net>
    <v7o4pc$bk6$1@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>

    W dniu 23.07.2024 o 19:17, J.F pisze:

    > Szybko wirujące? Chyba nie aż takie SF.

    Jak? Widzisz oczyma wyobraźni frez długości 500 mm i średnicy nawet 20
    mm i aby to coś przecięło, nawet styropian to te 1 k obr/min potrzeba.
    Podparte z jednej strony.

    > https://www.youtube.com/watch?v=viicbQBDbY4
    > 10 cm sie daje, ale skrzydła dłuższe :-)

    Do 50 cm dużo brakuje.

    > Można by pomyślec.

    > No ale twój CNC tego nie zrobi :-)

    Ten gorący drut z ramką jest lekki, nie powinno być problemu z
    usztywnieniem takiego narzędzia na osi Z.

    > P.S. Wyzsza szkola jazdy:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=IYm2wT1vMZ8
    >
    > Ale co on tu robi? Jakies skosy ?

    Jakie skosy? Profil skrzydła wypala, najpierw dół a potem górę skrzydła.

    > Maszyne CNC trzeba sobie dopiero zrobić:
    > https://www.youtube.com/watch?v=agZg5W0IBrc

    Większość skomplikowanych elementów wydrukowana.

    > Kurde - czego to ludzie nie wymyslą
    > https://www.youtube.com/shorts/B3OH8a4x4-Y

    A widziałeś kanał gościa, który robi latającego DeLorean-a z XPS-a.
    Frezuje robotem 6 osiowym.
    https://youtu.be/vXDUZpdSU_A?si=R3gsKbsvKPRJXIwU

    > A sztywnosc, luzy ?

    Do prac domowych pomijalne.
    Jak jakaś podła mechanika to sterowniki maszyny mogą kompensować luzy
    nawrotne.

    A sztywność... możesz frezować sklejką ze skokiem 1 mm.

    > Ja raczej myślę o tym kręceniu.
    > Przekładnia plastikowa z 3D - ma to sens, czy zaraz się rozpadnie?

    Jedynie z ciągłą pracą mam jedną przekładnie, tą z zamka magnetycznego.
    Od roku działa, ale siły tam nie są duże.
    Ale codziennie wiele razy jest używana.

    > Drewniane krzesła tez mają wzmocnienia :-)

    A jednoczęściowe plasticzaki nie mają.

    > Bagaznik dachowy, czy ciągle za mało?

    125 cm to krótszy bok. Powoli jadąc wiatr nie powinien urwać bagażnika.
    Tylko chyba wygodniej kupić formatkę na Allegro.

    Robert