  • 61. Data: 2009-06-06 18:35:03
    Temat: Re: TnK i zaciecia na transponderze 11508V
    Od: Bartłomiej Zieliński <b...@p...gliwice.pl>

    Użytkownik a...@p...pl napisał:
    > Jezeli gdzies napisalem nieprawde lub glupote to mnie skorygujcie.

    Moim zdaniem całkiem niezłe wyjaśnienie dla początkujących. Pominąłeś
    tylko wpływ tłumienności kabla, co przy około-gigahercowych
    częstotliwościach (między konwerterem a tunerem) ma już niestety spore
    znaczenie. Dodatkowe tłumienie wprowadzają przełączniki konwerterów, a
    nawet złącza F, nawet porządnie wykonane. A podobno nawet zbyt duża
    długość żyły środkowej na końcu kabla zwiększa tłumienie, czyli osłabia
    sygnał.

    * Bartłomiej Zieliński http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *

  • 62. Data: 2009-06-06 21:17:40
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Sat, 6 Jun 2009, a...@p...pl wrote:
    > Jezeli gdzies napisalem nieprawde lub glupote to mnie skorygujcie.

    Kawal dobrej roboty.
    Dzieki.

    Wazne sa tez uwagi Bartłomieja dotyczace kabla.

    Anglicy co maja duza wilgotnosc powietrza, ciagle
    mi wypominali, ze nie izoluje tasma F-ek.

    Kabel im moknie, wciaga wode i traci parametry.
    Ja to mam "wydmuchów", wiec co namoknie, to wyparuje.

    -=-=-=-
    Wiec, dzisaj po poludniu, w Szczecinie niezle lało.
    Padly mi w wiekszosci programy na "Thor & Intelsat 10-02
    at 0.8W"

    Uruchomilem zestaw DM600pvr, antena 35 cm z dobrym LNB,
    (Inverto IDLP-40SL+ SilverTech, F=0.2dB).

    Ustawilem precyzyjnie (wazne) antenke-malenstwo, przy
    pomocy programu "adenin's Satfinder" na HB:

    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/snr/
    http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb2/thread.php?thr
    eadid=69364

    i sie zdziwilem.

    Szatkowaly:
    "Viva Polska" - 11075 V tp 128 - 5,3 dB;
    "TV Moda" - 11179 H tp 133 - 5,4 dB.

    Bez problemu odbieralem, dyskutowany transponder:
    "TVN Warszawa" - 11508 V tp 16 - 6,2 dB.

    Bardzo silne byly transpondery:
    "TVP Kultura" - 11488 H tp 15 - ~8 dB
    "Edusat" - 10796 V tp 114 - 8,4 dB.

    http://www.lyngsat.com/hotbird.html

    Pzdr.J.P.

    -=-=-=-=-
    Dla Cavallino ciekawe linki edukacyjne:
    [POPULARNONAUKOWY PORTAL EDUKACYJNY]
    http://www.satacademy.eu/

    [anteny satelitarne]
    http://jackysat.prv.pl/

    jp

  • 63. Data: 2009-06-07 08:58:29
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 06 Jun 2009 20:35:03 +0200, Bartłomiej Zieliński
    <b...@p...gliwice.pl> wrote:

> [...]
    >nawet złącza F, nawet porządnie wykonane. A podobno nawet zbyt duża
    >długość żyły środkowej na końcu kabla zwiększa tłumienie, czyli osłabia

    masz racje, ale nie chcialem sie rozpisywac.

    Generalnie kazdy element toru ma bardzo duze znaczenie, gdy mamy
    warunki graniczne - np. gdybysmy chcieli odbierac Astra 2D, wtedy
    liczy sie wszystko (ulamki dB tlumienia toru przesylowego - kabel,
    zlaczki, ulamki dB wzmocnienia anteny i takze glowica/demodulator - bo
    tu caly czas mamy do czynienia z sysgnalem analogowym, bo dopiero za
    demodulatorem sa bity, ktore juz kazdy tuner obrobi.

    Generalnie trzeba wyznawac zasade, ze "z gowna bata nie ukrecisz",
    czyli zaczynajac od czaszy, ktora powinna byc odpowiednio duza, aby
    miec zapas w "sygnale", a pozniej to juz tylko jest tlumiony i
    zaszumiany (np. przez konwerter).

    Troche podobnie jest w tv naziemnej. W sklepach sa gowniane anteny
    siatkowe z przedwzmacniaczem 25-40dB. Co z tego, ze poziom sygnalu na
    wejsciu tv jest duzy ale jakosc kiepska. Wiec trzeba zastosowac lepsza
    antene (i ew. niewielkie wzmocnienie do zniwelowania strat na torze
    przesylowym). Tu tez mozna sie rozpisac.

    --
    ThinkXtra

  • 64. Data: 2009-06-07 09:05:02
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 6 Jun 2009 23:17:40 +0200, Jerzy Pastusiak

    >Kawal dobrej roboty.
    >Dzieki.

    jakos tak wyszlo i pewnie daloby sie to troche lepiej napisac. Poza
    tym lubie przekazywac swoja wiedze (jak sie troche na czyms znam).

    --
    ThinkXtra

  • 65. Data: 2009-06-07 09:24:43
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:

    > Dla Cavallino ciekawe linki edukacyjne:
    > [POPULARNONAUKOWY PORTAL EDUKACYJNY]
    > http://www.satacademy.eu/
    >
    > [anteny satelitarne]
    > http://jackysat.prv.pl/

    Przerobiłem już porady z Twojej strony, słońce pokazuje poprawne ustawienie
    (zakładając że dobrą godzinę mi wyliczyłeś - czyli wczoraj 13:02 dla
    Poznania), skręcenie konwertera i wysokość anteny.
    A jak nie było sygnału tak nie ma.
    Co prawda mocniej w lewo (w ramach testów) już anteny skręcić nie mogę, bo
    jest przy ścianie domu, kupię dłuższe śruby do masztu i spróbuję, bo może
    jednak to pomoże.

  • 66. Data: 2009-06-07 09:25:44
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik <a...@p...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > wejsciu tv jest duzy ale jakosc kiepska. Wiec trzeba zastosowac lepsza
    > antene (i ew. niewielkie wzmocnienie do zniwelowania strat na torze

    Czasem ta lepsza okazuje się gorsza niż siatka - i co wtedy zrobisz?

  • 67. Data: 2009-06-07 21:15:41
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Sun, 7 Jun 2009, Cavallino wrote:
> [...]
    | (zakładając że dobrą godzinę mi wyliczyłeś - czyli wczoraj 13:02 dla
    | Poznania), skręcenie konwertera i wysokość anteny.

    Aktualnie, slonce wskazuje poprawnie tylko azymut (Poznan, HB, 5 st.W).
    Mozesz kierunek HB wyznaczyc dokladnie, np.:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/kierun
    .jpg

    Natomiast, elewacja slonca w czerwcu, jest dwa razy wyzsza (slonce
    jest bardzo wysoko na niebosklonie - Poznan, 60 st.), niz elewacja
    HB (Poznan, HB, 30 st.):
    [Obliczanie Azymutu , Elewacji i Skosu]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/

    Łuk słońca pokryje linie satelitów stacjonarnych, dopiero ~12 pazdz.:
    [Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/2x_roczni
    e/wstep.html

    Czyli, musisz oszacowac czy nic Ci nie przeszkadza na wysokości ~30st.
    [Czy przeszkoda przesłania satelitę ?]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/test/

    | Co prawda mocniej w lewo (w ramach testów) już anteny skręcić nie mogę, bo
    | jest przy ścianie domu, kupię dłuższe śruby do masztu i spróbuję, bo może
    | jednak to pomoże.

    Czyli nie widzisz Astry 19.2 st.E ?

    Mozesz tez dac wieksza antene:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/zaweg.
    jpg

    Mnie, przykladowo, kierunek Thora - 1stW, przeslania jakis kominek:
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/hisp_thor
    .jpg

    Wiec czesc uzyteczna anteny to tylko okolo 30%, a dodatkowo dochodza
    szumy (zaklocenia) od budynku i przyslony-kominka.

    Pzdr.J.P.

  • 68. Data: 2009-06-07 22:55:21
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:

    > Aktualnie, slonce wskazuje poprawnie tylko azymut (Poznan, HB, 5 st.W).

    O tym piszę.
    Elewacja jest ustawiona na 30 stopni (przez instalatora), więc tu chyba nie
    ma problemu.

    > bo
    > może
    >
    > Czyli nie widzisz Astry 19.2 st.E ?

    Ja nawet nie wiem czy cała antena widzi HB prawidłowo, czy tylko jej część.
    Ale o tej 13 była cała w słońcu, więc chyba jest ok.
    Inaczej HD z Cyfry by raczej nie chodziło.

  • 69. Data: 2009-06-08 06:13:10
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Cavallino pisze:
> [...]
    > Co prawda mocniej w lewo (w ramach testów) już anteny skręcić nie mogę,
    > bo jest przy ścianie domu, kupię dłuższe śruby do masztu i spróbuję, bo

    zmień na większą, bo nabiegasz się, napocisz, a myślę że to szkoda
    twojego czasu, jak nie masz miernika.
    większą szybciej ustawisz i będziesz miał zapas.

    pawell

  • 70. Data: 2009-06-08 06:26:38
    Od: Bartłomiej Zieliński <b...@p...gliwice.pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:
    > Czasem ta lepsza okazuje się gorsza niż siatka - i co wtedy zrobisz?

    To zależy w czym jest problem. Anteny siatkowe działają (mniej więcej)
    na zasadzie bardzo słabej anteny z silnym wzmacniaczem. Natomiast anteny
    kierunkowe w pewnym sensie same "wzmacniają" sygnał, nawet jeśli nie
    mają zamontowanego wzmacniacza aktywnego. Oczywiście może to spowodować,
    że poziom sygnału będzie za słaby do prawidłowego odbioru. Wtedy
    najlepiej wmontować przedwzmacniacz do puszki anteny - można też
    zastosować wzmacniacz "na końcu" kabla, tj. przy TV. Różnica taka, że
    przedwzmacniacz wzmacnia sygnał o lepszym SNR, bo nie wlicza się jeszcze
    strat na kablu. Oczywiście te straty potem też się pojawią, ale
    przynajmniej szum wprowadzony przez kabel nie będzie wzmocniony.

    * Bartłomiej Zieliński http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *